fredag 10. juli 2009

Sommerferie del I

Årets sommerferie er delt i tre. Først 6 dager hvor Sondre og jeg var følgebil for Frode som skulle sykle hjemmefra til Snåsa. Nå har vi kommet til Snåsa, og kan konstatere at Frode er en spreking.
Dag 1: Rolland - Dale i Sunnfjord. Vi to i bilen tok turen på 3 timer. Fikk tid til å prøve stranden i Dale og finne oss til rette i leiligheten over Dalsbua. Denne butikken var helt etter mitt hjerte, og vi koste oss her. Vi vandret litt rundt, og så på Klokkargarden til Jacob Sande, tittet på kirken, og ... ja det var vel det. Selv om det var det minste stedet vi bodde på på "touren" vår, så var det her det var mest bråk om natten. Måker, mopeder og monstre i skrikehumør.
Dag 2: Dale - Rugsund. Sondre teller tunneler, broer og skriver kommunenavn. Kjøringen går som en lek. Vi får oss en pause i Naustdal, hvor vi koser oss i parken. Sondre har sykkel med, og samler flasker. Vi leitet litt etter Rugsund Handelsstad, men fant det til slutt. Et utrolig trivelig sted, med landhandel, kafe, havn og dieselsalg. Tyskere som fisket og nordmenn som drev dank. Frode måtte hentes, for mellom øyene her var det en undersjøisk tunnel som ikke var syklbar. Det har skyet litt til, så det fristet ikke å prøve badevannet.
Dag 3: Rugsund - Runde. Vi tar en sightseeing utom øyene og ser på jettegryter og en rar stein.

Før vi kjører helt ut til Runde plukker vi opp Frode. Øyen er ikke flat som øyene uti havgapet på vestlandet, og vi må gå opp 250 meter før vi må ned like mye på andre siden. Fyret ligger fint til ved et tun med småhus. Fyrvokterboligen har blitt en turlangshytte, så vi vår selskap av fler før kvelden har blitt til natt. Det blir den mest bråkete turlagshytteovernattingen jeg har vært med på. Vi fikk sett fugler vi aldri har sett før, men ingen Lundefugl, den er på andre siden av øyen. Returen gikk i veeeeldig sterk vind, men heldigvis ikke regn.
Dag 4: Runde - Kristiansund. Vi kjører først til Ålesund, hvor vi besøker Atlanterhavsparken. Det er iskaldt og vi holder oss inne. Deretter kjører vi opp på "Aksla" som er utkikspunktet i Ålesund, hvor vi drikker te og spiser muffins. Så var det Collorline Stadion som må beskues. Fotball er alltid gøy, og for små fotballgutter er det artig å se hjemmearenaen til lagene. Videre med fergen til Molde får vi sett Aker Stadion også. Turen ut til Kristiansund går via Atlanterhavsvegen som viste seg fra sin fineste side. (motvind merkes heldigvis ikke inni bilen). Campingplassen heter Atlanten og var kjempefin, godt merket fra siste ferge.
Dag 5: Kristiansund - Trondheim. E39 var stengt så vi måtte ta til takke med riksveg 55. Vi stoppet og lekte underveis men der var ikke mange attraksjoner å være med på. Kom ganske tidlig til Øysand Camping. Her var det vått og kaldt. Regnet kom når vi passerte fylkesgrensen til Sør Trødelag. Vi tok oss en tur til Melhus "sentrum" og gikk på kafe Jordbærpikene. Kjøpte en lydbok som vi skal spare til neste etappe.

Dag 6: Trondheim - Snåsa. Først kjører vi inn til Trondheim og tar oss en stripe i butikkene. Spiser frokost på kafe, drikker cappuchino og spiser gelati. Solen titter fram, men en solstråle er ingen sommer. Vi legger turen innom Nidaros Domen før Sondre finner bilen igjen.

Jeg manøvrerer elegant ut av storbyen og ut på E6`en nordover. Må stoppe i Steinkjær og strekke litt på beina, før vi suser avgårde siste biten hjem til bestemor og bestefar.
Frode? joda han syklet han. Og kom glad & helskinnet fram til slutt.