fredag 22. mai 2015

Merket for livet av Emelie Schepp - en spennende debut!

Svenskene er god på krim og jeg har lest min skjerv av dem, så jeg forventet vel ikke mer enn å bli underholdt en stund. Mine forventninger ble innfridd og vel så det, for her tar Emelie Schepp også for seg spørsmålet om smugling av fortvilte sjeler inn i landet, noe som gir romanen en annen dimensjon.

Forlagets intro: 
Jana Berzelius er en vellykket jurist. Men hun husker ingenting fra sin barndom. Og hva betyr den tatoveringen hun har i nakken? Når fikk hun den?

Sommeren 1991 våkner den ni år gamle Jana Berzelius opp på et sykehus. Hun husker ikke hvem hun er, eller hvor hun kommer fra.
Tjueen år senere er Jana en vellykket jurist og arbeider som statsadvokat. Sammen med politiet skal hun etterforske drapet på avdelingslederen for Migrationsverket.

På drapsstedet finner de flere fingeravtrykk  som er så små at de må tilhøre et barn. Etterforskningen tar en uventet vending da det dukker opp et nytt lik, denne gangen en ung gutt. Jo mer Jana graver i guttens bakgrunn, desto nærmere kommer hun sannheten om sin egen fortid.

Merket for livet var perfekt å høre på lydbok, for endringer i hendelsesforløp kommer klart frem når en lytter. Anne Ryg har rykket opp som en av mine favorittinnlesere, for måten hun leste på var akkurat sånn som jeg liker det.

Handlingen er todelt helt i begynnelsen, men det tar ikke lang tid før en skjønner sammenhengen mellom den innledende historien og etterforskningen som skal settes igang.
Hovedpersonen Jana Berzelius er statsadvokat, og den vi følger tettest i historien. Hun har sine dunkle hemmeligheter, som hun knapt er klar over selv. Dette preger hennes personlighet og væremåte og gjør henne lett å like. I motsetning til Mia Bolander, en av politietterforskerne som skal finne ut av hvem som drepte sjefen for Migrasjonsverket. Disse to har dårlig kjemi, og Mias følelser for Jana gir til tider historien et litt komisk preg.

Det er ingenting komisk ved handlingen forøvrig, hvor smugling av familier via container er et av innslagene. Ganske så grotesk er det som hender når disse stakkars menneskene ankommer sitt mål, men mer enn dette vil jeg ikke røpe.

Merket for livet er en bladvender av dimensjoner, jeg hørte og leste og hadde problemer med å fri tankene fra handlingen når jeg var borte fra boken. Karakteroppbyggingen var formidabel, med et par uimotståelige personligheter.

Denne boken er skrevet med stødig hånd, handlingen går opp, og jeg håper virkelig at det kommer flere bøker om Jana Berzelius.


Sider: 404 - Lyttetid: nesten 11 timer
Utgitt: 2015
Kilde: Lese/lytteeksemplarer

8 kommentarer:

  1. Spennende, skal merke meg denne, har lest om boka før, at den var sekvpublisert i utgangspunktet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hm... dette er kvalitetskrim, så kanskje også selvpublisert kan bety kvalitet?

      Slett
    2. Ja, det kan det jo --- Hun orket ikke ale rundene og ventingen med å få svar fra forlag, hvis jeg husker det.. Og hun var kjempedyktig på markedsføring og dro på bokhandlere med bøkene og spurte om å få sette stativ med bøkene der.. Hun sto virkelig på selv, samt at hun nok hadde noe folk likte å lese..

      Slett
  2. Anita har rett, den var selvpublisert i utgangspunktet før Bonnier plukka den opp og reutga den :-) Eg har merka meg denne på Storytel, og har lest at det skal kome 8 bøker i serien. Fant ein artikkel til deg: http://bok365.no/artikkel/suksess-med-selvpublisering/#.VV-INk-8MbA

    Ha ei fin pinsehelg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha Elida, dette var gøy å lese :) Håper du får en fin pinsehelg du også!

      Slett
  3. Eg berre skumma omtalen din sidan eg har reservert denne på ebokbib. La likevel merke til at du likte boka - så eg ser fram til ei bra leseoppleving!

    SvarSlett
  4. Må lese! Må lese! Må lese!
    Bra omtale :)

    SvarSlett
  5. Emelie Schepp kom med bok nr 2 allerede 19.mai. Tittelen er Vita spår. Oversettelse til norsk vil sikkert ta aalt for lang tid..

    SvarSlett