mandag 7. juli 2014

Sommerferie 2014 - Kroatia og Italia for det meste :)

Dag 1: Lørdag sto vi opp kl. 04 for å rekke flyet til København to timer senere. Takk snille pappa som er så sporty og kjørte oss.
I Køben spiste vi frokost på et frokoststed, lunch på et lunchsted og besøkte Guinnes world of records før vi toget tilbake til Kastrup, spiste middag og fløy videre til Munchen.
Vel fremme i Tyskland sto Frode en time i kø for å få ut leiebilen, før vi kjørte mot vårt bestemmelsessted
St. Jacob im Rosental helt sør i Østerrike, på grensen til Slovenia.
Hotellet var nydelig, omkranset av fjell som det var, stille og med deilig frokost så vi var strålende fornøyd da vi satte oss i bilen igjen søndag morgen for å kjøre videre til Makarska i Kroatia.
Alltid gøy å leke seg litt
Verdens feteste mann
Vårt første stopp var en nydelig liten perle i byen (veikrysset?) St. Jacob im Rosental
Dag 2: Søndag kjørte vi tvers gjennom Slovenia, og vi ble forbauset over hvor nyoppusset og fint det er i dette landet. Store flotte hus, og veldig lite til nedfalls. Veiene var også supre, to beine fine felt hver vei, med ny asfalt. På grensen måtte vi frem med passene alle tre, det hadde vi ikke forventet. Det ble 600 kilometer kjøring denne dagen, men de 6 timene gikk som en lek.
Vel fremme i Makarska ble vi gledelig overrasket over den fine leiligheten vi hadde leiet oss. Lys og ren og fletta ny, så det ut til. Superrask trådløs hadde de også, og kjempeeffektivt airkondisj, det eneste som manglet var utsikt, men med to solfylte balkonger, tørkestativ og utemøbler, så gjorde det ingenting. Turen ned til sjøen tok 5 minutter, og etter en kveld langs promenaden følte vi oss allerede hjemme. Byen er nydelig skjønn og minner om Malcesine ved Gardasjøen, hvor vi har vært mange ganger.
Etter 6 timers kjøring så vi havet - endelig!!!
Stranden nedenfor leiligheten vår var temmelig full søndag i 18-tiden

Dag 3: Mandag starter "vi" tidlig med en joggetur langs stranden. Jeg tok med meg Paulo Cohelos nye bok og kamera og fant meg en fredelig plett langs ruten til joggerne. Jeg hadde ikke trodd at jeg ville bade kl. 8 om morgenen, men angret på at jeg ikke hadde tatt på meg badikken.
Resten av dagen gikk med til å slappe av nær basecamp, med mye god mat og god drikke. I går ble vi haidjakket av en som ville ha oss med på båttur, og før vi viste ordet av det hadde vi signet opp og betalt depositum, så i morgen blir det heldagstur ut til øyene som ligger utenfor Makarska.
I dag har vi tilbrakt deler av dagen på stranden. Strandliv er det ingen av oss som har trening i, så vi delte dagen i flere små økter, med en liten pause eller forflytning imellom. Mat og drikke er billig her, og det er mer enn ok å komme seg ut av solen, så utsikten fra en bar ble å foretrekke fremfor stappfull strand.
En liten sommerskål fra strandkanten
Etter en lang dag gikk solen ned også i kveld :)

1. Nydelige bilder, ha en fortsatt god tur og kos dere!

2. Åh, høres ut som dere har det aldeles nydelig, flotte bilder :-) Gleder meg allerede til neste oppdatering. Ha en fortsatt fin ferie, Tine :-)

3. Åh, så fantastisk fint dere har det!! Her er det full nedtelling til ferie i begynnelsen av august :) Tusen takk for reisebrevet, og kos dere videre :)

4. Jeg har aldri vært der nede, men jeg har så lyst, så nå ble jeg ganske misunnelig her ;) Det ser ut som dere har det deilig! Og fytti, ja det var en full strand, hehe ;) Kos dere!

5. Ser ut som dere har det direkte herlig! :-D

6. Virker som du hadde en flott tid, jeg håper at jeg vil være i stand til å besøke Kroatia i år, det er vakkert og ikke altfor dyrt. Enjoy! kjøretøy