lørdag 5. november 2011

Frode løp sitt første halvmaraton Brakvatnet rundt på Osterøy

Melkesyre.no er representert på Osterøy IL`s løp Brakvatnet rundt i dag
Det pleier å gå bratt oppover når Frode får startnummer på brystet og skal kappløpe med andre. I sommer begynte han å legge inn noen lange treningsøkter nedi flatlandet også, og i dag skulle formen testes i Brakvatnet rundt. Dette er en halvmaraton som blir arrangert av Osterøy IL. Løypen går 8 ganger rundt vannet + noen hundre meter. Sondre og jeg var med som moralsk støtte, fotografer og sjåfør hjem for slitne føtter. Brakvatnet ligger idyllisk til, så selv om det var litt høy luftfuktighet, fikk vi to fine timer ute. Løypen går mest flatt men også litt opp og ned, mest på grusvei men også litt på sti og pittelitt på asfalt. Frode rundet mål 8 ganger helt etter estimert tid, og var i mål på 1:53.
Frode løper i mål på den glimrende tiden 1:53
Det er idyllisk på Osterøy

fredag 4. november 2011

Raw melkefri is med deilig daddel saus og pecan nøtter

Har du en pose med centimeter store biter av banan og mango i fryseren, da kan du til enhver tid trylle frem den lekreste iskrem.
Mango og bananis:
1 mango fryst i terninger
1 banan fryst i terninger
2-3 ss Yaconsirup
1 ts vaniljepulver
vann
Kjør alt sammen i foodprosessor til du har en jevn fin iskrem.
Strø over hakkede nøtter og en deilig daddelsaus som du lager slik:
Like deler dadler og vann kjøres i foodprosessor til det er en jevn og passe flytende masse.
Passer til iskrem eller pynt på fat når du serverer kaker eller desserter.

Fredagsfri og formiddagskino: Barnepiken


Romanen ”Barnepiken” av Kathryn Stockett lå som nr. 1 på New York Time`s bestselgerliste i fjor, og har nå kommet som film her i Norge. Rasediskriminering i Mississippi på 1960 tallet er utgangspunktet for filmen.  Dette er en film om kvinner, de få mennene som er med i filmen, blir ikke tildelt særlig mye oppmerksomhet.
Handlingen er sterk, og filmens skapere er flinke til å formidle problemene som de sorte hushjelpene  slet med til daglig. De hvite husfruene blir stilt i et særdeles dårlig lys, og vi moderne kvinner av i dag undrer oss over hvordan det er mulig å være så ekkel og utakknemlig.
Dette er en ”feelgood” film, med mye tårer og latter, og 2,5 time går veldig fort. 

onsdag 2. november 2011

"Salatskolen" del II Hvordan slå to fluer i en smekk....

To ganger i uken har jeg en sånn vakt på jobben at jeg kommer for sent hjem til å lage og spise middag med familien min. Heldigvis har vi en stor jente i huset som av og til har tid til å svinge i gang middagen til gutta boyz. Hvis middagslaging må vente til han far kommer hjem blir det ofte full fart, for fotballhåpet vårt har stadig vekk treninger som begynner klokken 17:00. Disse dagene, når jeg kommer hjem og freden har senket seg over kjøkkenet, kontemplerer jeg i noen minutter, før jeg setter i gang med min salat. Siden jeg også spiser salat til lunch, lager jeg nå dobbel porsjon, og pakker morgendagens lunch i samme slengen.
Dette lå på skjærefjøla før jeg satte i gang å mixe
En salat består av:
* dressing
* strø
* en "gjest" som metter
* salatingredienser
Det er veldig viktig å variere, samtidig som man prøver å få i seg noe som "metter" litt mer enn persillebladene gjør. Siden jeg er litt sær, så er mitt opprør mot den tradisjonelle salaten at jeg aldri har tomat, agurk og paprika i samme salat. Prinsippet tvinger en til å tenke litt ut av boksen, og salatene blir mye mer varierte. Har jeg paprika i så gjør jeg som her, bruker hele fargeskalaen.
I dag hadde jeg følgende i salaten min:
Pak Choy (knasende sprø salatblader som smaker av nepe)
Hjertesalat
Spinat (kalsium og jern)
Ingredienser til dressing
Paprika, 3 forskjellige farger
Spirer av mungbønne
Spirer av linser
Raspet gulrot
5 cm finhakket purre
Dressing: 
Rå honning fra Bondens Marked, varmet i vannbad så den ble litt flytende
Hampolje
Økologisk sitronsaft
Rør det godt sammen og hell over salaten når du skal spise den.
Oppå der igjen:
"Parmesan" Kjør Bjest (næringsgjær) og gresskarkjerner i foodprosessor med litt himalayasalt. (B vitaminer og sink)
Hampfrø (masse god omega 3-6-9)
Gjesten min i dag:
Blomkål og cashewnøtt ris
Valnøtter

Dersom alle skulle spist like mye kjøtt som oss, ville ikke verden tålt det.

Dette er overskriften på dagens kronikk i BT. En annen overskrift i samme kronikk er "Lavkarbo-landeplagen", og begge disse overskriftene vekker min interesse. Jeg leser BT hver dag, og en sjelden gang kommer jeg over ting som jeg er så enig i, at jeg tenker "dette kunne jeg ha skrevet selv". Dagens kronikk er et sånt stykke lesning, og jeg vil i min iver og glede gjengi fakta fra stykket:
Utgangspunktet er den "nye" larkarbo vinden som feier over landet vårt. Det virker som folk flest har oppfattet det som, at vi blir rådet til å bytte ut poteter, ris og pasta på middagstallerkenen med mer kjøtt. Dette tar oss tilbake til den øverste overskriften, og et tema som er mye viktigere enn om vi spiser lavkarbo eller ikke.
* Studier viser at høyt inntak av proteiner gir økt risiko for kreft, særlig tykktarmskreft, som vi har veldig mye av i Norge.
* Forskning viser også at et høyt inntak av grønnsaker beskytter mot kreft
* Et vegetarisk kosthold inneholder, bønner, linser, nøtter og frø, korn, og grønnsaker.
* Langtidsstudier viser at vegetarkost bidrar til et lengre liv, gir bedre kolesterolnivå og blodtrykk enn hos gjennomsnittet.
* Antioksidantene fra vegetarkosten er gunstig for hjerte-karsykdom, og de er med på å reversere åreforkalkning.

Kostholdet vårt har ikke bare konsekvenser for helse, og her kommer de til noe som jeg synes er veldig viktig. I dag brukes 70% av alle jordbruksarealer til oppdrett av husdyr, men det bidrar bare til 17% av den gjennomsnittlige kostholdsenergien. Globalt sett har dette enorme konsekvenser. Flere av FN`s organer oppfordrer oss til å spise mindre kjøtt, sånn at det blir mat til alle.
Jeg synes det er viktig å være solidarisk, og hovedgrunnen til at jeg valgte bort kjøttet for 9 år siden var nettopp, tanken på at jeg kunne frotse i kjøtt tre ganger for dagen, på bekostning av store deler av verden, som ikke har denne muligheten.
Husdyrproduksjon er også en av verstingene når det gjelder klima. FN`s mat og jordbruksorganisasjon slår fast  at husdyrproduksjon alene har ansvar for større globale klimagassutslipp enn hele transportsektoren til sammen. At dyr lever under usunne forhold for å skaffe oss mennesker billig mat, er ikke noe vi så lett burde akseptere.
Forfatterne av kronikken avrunder sitt flotte innlegg med å kalle fokuset på lavkarbo en landeplage, og som kjent forsvinner landeplager etter hvert. Det er ikke lavkarbo i seg selv de vil til livs, men den missforståelse som ser ut til å råde, at potetene skal byttes ut med mer kjøtt, og ikke grønnsaker.

tirsdag 1. november 2011

La maten være din medisin, og medisinen være din mat

Blomkålris med cashewnøtter og urter er en fin måte å få i seg 1 av 7 om dagen. Trodde du det het 5 om dagen? Ikke nå lenger, heldigvis begynner forsker og legmann å se viktigheten av å spise rå grønnsaker (og litt frukt). Jeg spiser minst en salat hver dag, og da er det superviktig å variere, ellers blir jeg gørr-lei.
Blomkålris smaker deilig til gryter som vanlig ris, eller å blande det i en salat, for litt ekstra metthetsfølelse.
Blomkålris, sånn gjør du:
1/2 blomkålhode i buketter
1 dl cashewnøtter
1 håndfull med dine favoritturter
1 ss olje
Himalayasalt
Kjør blomkålen og nøttene i foodprosessor hver for seg. Bland det sammen og kjør med resten av ingrediensene.
Dagens salat består av følgende:
Spirede linser
Spirede mungbønner
3 forskjellige typer salat
Blomkålris
Spray med god (dyr) olivenolje
Himalayasalt og pepper
Lag salaten om kvelden og ta den med til lunch, så slipper du unna et brødmåltid.

Dette var snadder: Rødbetcarpaccio a la Parmesan.no

Sjekk ut hvor lett det er å lage en riktig godbit. Jeg laget den som forrett til mandagens middag, noe som ble en stor suksess.
1 stor rødbete som kokes i 30 minutter og avkjøles
Skjær denne i tynne flak og dander på fat
Sausen:
Blåmuggost og Creme Fraiche i forhold 1:2
altså dobbelt så mye CF som ost
Dette smeltes forsiktig i en panne og helles over rødbetene. Enjoy!