søndag 2. oktober 2016

Historien om Ibsen og Munch fortalt av Torstein Velsand

For meg som er oppvokst med "Historien om..." serien for barn, var det kjekt å få tak i en nyskrevet bok i samme sjanger. Historien om Ibsen og Munch er nok beregnet på voksne, men hva gjør vel det, jeg har jo blitt voksen i mellomtiden.

Fra bakpå boken:
Henrik Ibsen (1828–1906) og Edvard Munch (1863–1944) er to av de største kunstnere Norge har fostret. Nære venner ble de aldri, men Munch var en stor beundrer av Ibsen: ”Når jeg leser Ibsen leser jeg om meg selv”, påsto Munch flere ganger. Og Ibsen hadde sans for den unge kunstneren som skapte en rekke motiver inspirert av hans verker.


Henrik Ibsen ble altså født 35 år før Edvard Munch. De hadde ingen nære relasjoner, og egentlig ingenting med hverandre å gjøre, bare et diffust elsk/hat-forhold litt på avstand.
Boken er lettlest og rasklest, så det er ikke fritt for at jeg som er Interessert i både historie og kunst, etter endt lesning verker etter mer.


Ibsen og Munch hadde det til felles at de trengte distanse til det de holdt på med. Ibsen sa "vi ser klarest i stor afstand; detaljerne forstyrrer", mens Munch påsto at han ikke malte kvist, negl og vorte, men at bildene hans burde ses litt på avstand, så tilskueren ikke skulle gå glipp av helheten.
De tilbrakte begge store deler av livet utenlands, for å unnslippe små og beklemmende forholdene i Norge. Den fremsynte Ibsen sa noe som godt kunne vært sagt i våre dager:
"I Norge bekymret man seg jo ikke stort om friheten, men kun om friheter".

Detalj fra Ibsenstatuen utenfor DnS i Bergen
Noe av det som gjør boken så lett å lese er at språket flytter så lett. Her er det ingen irriterende henvisninger til litteratur i teksten, men en fin liste over litteratur og kilder bakerst. Det er mange bilder i boken, med spennende beskrivelser, noe som bidrar til at lesingen går fort.

Det viktigste er nok at det jeg leser er interessant og lærerikt. Jeg trodde jeg kunne litt om disse to kunstnerne, men (selvfølgelig) hadde jeg mye å lære. Boken min er nå full av grønne tekstmarkerstreker, og planen var å gi to korte biografier ut i fra boken, men sånt har vi vel Wikipedia til hva?


Torstein Velsand har skrevet en gjennomført god historiebok, som gjerne kan leses av de som ikke til dagen leser historie, men som interesserer seg for kunstnere som har satt sitt preg på landet vårt. Boken anbefales på det varmeste!

Forlag: Font
Utgitt: 2016
Sider: 238
Kilde: Leseeks

De som kjenner meg vet at  lesingen ofte inspirerer meg til å foreta "stunt" som kan relateres til en bok jeg nettopp har lest. Etter å ha lest ferdig Historien om Ibsen og Munch på fredagskvelden, la jeg derfor lørdagens bytur innom KODE som er stedet å være hvis en vil se kunstverk av Edvard Munch i Bergen. Jeg måtte selvsagt oppom DnS for å hedre Henrik Ibsen også :)



En av veggene i KODE`s utstilling av Munch verk

1 kommentar: