tirsdag 19. mai 2015

Snezka - høyeste fjelltoppen i Tsjekkia 1604 moh. - og Krakow!

Ett av byggene som er plassert på den høyeste toppen i Tsjekkia (bilde tatt fra Polen)
Praha ligger bare en kort flytur fra Bergen, leiebilen sto klar, og før vi viste ordet av det var vi igang med nasjonstoppsanking igjen. Vi kjørte nord til Janske Lazne hvor vi bodde på Hotel Omnia, på tross av den stygge fasaden, var det et fint hotell å bo på.

Banene opp til nasjonstoppen lå 20 minutters kjøring videre på et lite sted som heter Pec Pod. Første tur dit ble bom, for de stengte banen over en time før annonsert den ettermiddagen, men morgenen etter var en av banene åpne, og vi fikk vår nasjonstopp nummer 15!

Høye steg og god hoftesving
Vi fikk oss en fin tur opp mot toppen. Det går bane hele veien opp, men denne morgenen var bane to heldigvis stengt. Turen opp tok oss 40 minutter, på en overtydelig sti som var lett å gå. På toppen var der 4-5 forskjellige bygninger, hvorav en kafè som var åpen. Når du er her er du på grensen til Polen, noe som er godt avmerket. Temperaturen lå på 0 grader da vi var der, og det var snø i luften, så vi kom oss inn i kafèen ganske raskt.

Når dette var unnagjort kjørte vi til Krakow hvor vi etter en time i rushtrafikk og 5-6 forsøk på å finne hotellrom, endelig kunne finne roen. Kvelden ble av det riktig koselige slaget, tilbrakt som den var sammen med Hege og hennes mor og datter, på en italiensk restaurant.

For en vakker by Krakow er! Jeg hadde aldri vært her før, så nå skjønner jeg godt hvorfor mange er så begeistret. Hit vil jeg tilbake!

Enda et av de mystiske byggene på toppen - ser nesten ut som en UFO i tåken

Vakre Krakow bød på masse fint for øyet - ekstra gøy med kunst en kan krype inn i
For en bokelsker som meg er det alltid gøy med bokhandlere - se den flotte muren!

1. Artige bilder Time, både litt spooky (toppen) og vakkert (Krakow). Den figuren du er inne i, så jeg faktisk ikke da jeg var der… (må tilbake, fort) ;)

1. Ja, toppen var spooky. Først trodde jeg det var aske fra et bål eller noe som fløg rundt ørene på meg, før det gikk opp for meg at det snødde. Krakow var utrolig fin, det er ikke tvil om at jeg skal tilbake. Kanskje figuren er helt ny :)

2. Ja, like til høyre for Mariakirken, på en svær plass der :)

2. Det var egentlig på selve turen jeg skulle sette denne:"Kjempefin reportasje - interessant." (Men så kom den på forberedelses-posten)

1. Tenkte meg det, jeg sletter den der jeg :) Gøy når dere bokormer følger med på det andre jeg poster :)

2. Tenkte meg det, jeg sletter den der jeg :) Gøy når dere bokormer følger med på det andre jeg poster :)