lørdag 2. mai 2015

Ektemannens hemmelighet av Liane Moriarty

Denne boken har jeg hatt i hyllen en stund, så siden forfatteren har kommet med en ny bok i disse dager bestemte jeg meg for å få lest denne i en fei. Det var ingen dum innskytelse :)

Forlaget om handlingen:
Forestill deg at mannen din har skrevet et brev til deg som kun skal åpnes etter hans død. Forestill deg også at brevet inneholder hans dypeste, mørkeste hemmelighet – en hemmelighet så mørk at den ikke bare vil endre livet ditt fullstendig, men også livene til andre rundt deg. Så kan du forestille deg at du tilfeldigvis snubler borti dette brevet mens mannen din er i live – i aller høyeste grad.

Cecilia Fitzpatrick har alt. Livet hennes er like plettfritt og strøkent som hjemmet hennes. Men det brevet er i ferd med å forandre alt, og ikke bare for henne selv. Rachel og Tess kjenner knapt hverandre eller Cecilia, men også de vil kjenne de voldsomme konsekvensene av hennes manns hemmelighet.

Problemet med sannheten er 
at den kan forandre alt

Det som ser ut som, og startet som en klassisk dameroman, viste seg etterhvert å inneholde både dybde og brodd. Romanen gir Cecilia, Rachel og Tess hvert sitt kapittel, frem til deres veier krysses. Alle tre er damer det er lett å bli glad i, og den gode karakteroppbyggingen gjør at de fort utvikler personligheter som det er lett å holde fra hverandre.

Boken er lekende lett å lese, selv om den tredelte handlingen rommer mange mennesker og utfordringer som skal leves eller skjules. For det er hemmeligheter det handler om, ikke bare den som Cecilias mann har skrevet i det mystiske brevet, men også i de andre familiene.

Det er artig å lese en hverdagsroman fra Australia, hvor det ved påsketider sukkes over at høsten er på vei. Jeg "kvapp" litt da jeg leste det, og noen andre antydninger til årstid og hendelser som ble plassert i "feil" årstid. Andre beskrivelser av kontinentet finnes ikke, for i denne romanen er det de helt nære ting som belyses.

Ikke kvie deg for å ta fatt på en roman på nesten 500 sider, det går fort unna, for de mange overraskelsene underveis driver leseren videre. Ektemannens hemmelighet er absolutt en roman jeg vil anbefale deg å lese. Nå håper jeg på å få tak i hennes nyeste, og nylig utkomne roman, Det Alice glemte.


Forlag: Pantagruel
Utgitt: 2013/på norsk 2014
Sider: 490
Kilde: Leseeksemplar
Boken har kommet i pocket!

7 kommentarer:

  1. Jeg fikk lyst til å lese denne, og noterer for biblioteklån. Blir borte hjemmefra til 18.mai, så jeg må planlegge litt hva jeg skal ta med som lesestoff. (Barnepass noen dager - tur til Berlin - så til hytta for å feire 17.mai).

    SvarSlett
    Svar
    1. Barnevakt er bra, men Berlin er jo toppers! Gled deg til byen og til boken, anbefaler den som lett helgeturlektyre :)

      Slett
  2. Ja, snodig det der, at de er iferd med å få vinter i Australia nå! Har spekulert litt på å lese denne boken jeg også, og nå fikk jeg enda mere lyst. Tror jeg må ta meg en tur på lageret på jobb, for der ligger det et leseeksemplar ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper boken lå på lur til deg, tror du vil like denne :)

      Slett
  3. Har jo en søster som bor i Sydney, så jeg vet jo dette med årstidene men det blir alltid uvant å høre om det likevel. Kjekt at du likte boken. Håper du koser deg i Oslo:-)

    SvarSlett
  4. Denne leste jeg for en stund siden og likte godt. Det Alice glemte skal jeg straks begynne på

    SvarSlett
  5. Likte den noen få hakk bedre enn hennes neste bok Det Alice glemte, men tror allikevel det ikke blir mer bøker av denne forfatteren på meg. Det blir litt vel damete og hysterisk språket, hvis du skjønner hva jeg mener ...

    SvarSlett