mandag 6. april 2015

Kalde skygger - en samling svenske krimnoveller

I denne novellesamlingen er det åtte noveller, og ni forfattere. De er alle svenske, og jeg som trodde jeg hadde kontroll på svenske krimforfattere ble forundret da jeg så at jeg kun kjente tre av navnene. 

Henning Mankell og Håkan Nesser har sammen skrevet novellen Et usannsynlig møte, hvor deres to hovedpersoner Van Veeteren og Wallander treffes. Novellen er en nydelig liten fortelling med en snerten slutt. Hendelsen finner sted på selveste julaften, så litt pussig var det å lese midt i påsken, men det overskygget ikke gleden over å møte disse to favorittkarakterene mine.

Den andre kjente forfatteren er Åsa Larsson, og hun bidrar med den historiske novellen Postkyssen, fra sin hjemby Kiruna.
Vi er i 1912 og det er en isende kald vinterkveld postkyssen blir ranet. Hun beskriver forholdene for fattig og rik, frelste og syndere på en fantastisk måte. Spesielt liker jeg skildringen av de pietistiske læstadianerne.


Novellen Pauls siste sommer er skrevet av Eva Gabrielsson, et navn jeg ikke kjente til, men når jeg kan lese at hun var livsledsageren til Stieg Larsson, vet jeg jo hvem hun er. Hun har hatt mange jern i ilden og skrevet hele sitt voksne liv, men denne lille novellen er hennes første skjønnlitterære arbeid. Jeg likte novellen veldig godt, hun har et herlig språk og holdt meg fengslet gjennom de 22 sidene det varte.

Før hver novelle får vi en introduksjon av forfatteren som var veldig grei å lese.
Malin Persson Giolito hadde jeg heller ikke hørt om, men da jeg lærte at hun er datteren til Leif G.W.Persson fikk jeg jo plassert henne. Omtalen av forfatteren vekket min interesse for henne, så nå må jeg sjekke ut om noe hun har skrevet har kommet ut på norsk. Novellen Se til meg som liten er, ga i alle fall mersmak.

De andre forfatterne som bidrar til denne boken er: Dag Øhrlund, Anna Jansson, Åke Edwardson og Tove Alsterdal. John-Henri Holmberg står for innledningen, hvor han forteller at novellesamlingen jeg sitter med, er en av to bøker, som også gies ut på engelsk. Noen av novellene er nyskrevet for denne boken, andre er utgitt tidligere - detaljer om dette sammen med takksigelsene bakerst i boken.

Nå gjenstår det store mysteriet, når kommer andre del? Her skal kjente forfattere som Sjøwall & Wahløø, Stig Larsson og selveste Sara Stridsberg være med - jeg gleder meg!

Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2014/på norsk 2015
Sider: 263
Kilde: Leseeksemplar

6 kommentarer:

  1. Artig! Selv har jeg lest ferdig en norsk krimantalogi i påska, Årets Krim utgitt på LIV forlag. Mange gode noveller..

    SvarSlett
    Svar
    1. Den hadde jeg lyst på også, men jeg fikk en annen bok fra dem. Gleder meg til å lese omtalen din om boken :)

      Slett
  2. Har ikke fått noen av de påskekrimnovellene i år, men denne kunne jeg tenkt meg å lese en gang så jeg noterer meg den.Tusen takk for tips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er jo en racer på å lese novellesamlinger, så jeg er sikker på at du hadde likt denne :)

      Slett
  3. Så spennende! Jeg er ikke særlig god til å lese noveller, men denne boken kunne jeg godt tenke meg :) Hilsen Anette :)

    www.anettesbokboble.com

    SvarSlett
  4. Moro med Wallander og VanVeteeren sammen! Den historien MÅ jeg bare få lest :)

    SvarSlett