mandag 20. november 2017

Jenny av Sigrid Undset

Romanen Jenny er ikke Sigrid Undsets første, men den romanen hun i 1911 fikk sitt gjennombrudd med. Tidligere har jeg bare gjort et halvhjertet forsøk på å lese Kristin Lavransdatter, så Jenny blir min første fullførte roman av denne viktige norske forfatteren. Det var etter å ha lest Kristin B. Johansens flotte roman om Sigrid Undset, Jeg har levd i dette landet i tusen år, ønsket om også lese noe av Undset dukket opp.

Forlaget beskriver handlingen:
Romanen foregår i kunstnermiljø i Roma og i Kristiania. Boken er en psykologisk studie av en kvinne som har funnet sin plass som kunstner og som drømmer om harmonisk kjærlighet. Hovedpersonen er forlovet med én mann, men blir gravid med en annen. Hun har sviktet sine egne idealer, og blir sin egen dommer.


Forlag: Aschehoug
Utgitt: 1911/denne utgaven i 2016
Sider: 331
Kilde: Biblioteket


Siden jeg allerede hadde gitt opp lesingen av boken Undset fikk Nobelprisen i litteratur for, var det med bange anelser jeg begynte på Jenny. Jeg hadde fått den anbefalt som et lettere valg enn Kristin Lavransdatter, og det rådet takker jeg for, denne romanen føltes mye mer lettlest. Språket er gammeldags og fornøyelig, et språk jeg har blitt glad i etter å ha lest mye av Amalie Skram og Knut Hamsun.

Jenny er en roman hvor tanker og følelser diskuteres inngående. Her blir eksistensielle problemstillinger diskutert, og årsakene som ligger til grunn for Jennys beslutninger og holdninger er realistiske. Detaljer rundt "menneskets naturlige beskaffenhet" diskuteres, samtidig som spørsmålet "kan man elske en mann, nettopp fordi man ikke forstår ham?".

For en tid dette var! Forholdet mellom kjønnene var noe helt annet enn det er i dag, og forventningene fra foreldre, naboer og samfunnet forøvrig, var også veldig forskjellig fra sånn vi har det i dag. Sigrid Undset skildret sin samtid på en levende og troverdig måte, handlingen holdt meg som leser fanget fra første til siste side for den har flere vendepunkter som gjør at historien nesten blir spennende.

Frister det å lese noe av Sigrid Undset, stiller jeg meg bak Anitas anbefaling å begynne med Jenny! 


8 kommentarer:

  1. Så artig at du likte Jenny, Tine.:) Fin omtale.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha, og takk for tipset. Nå skal jeg få lest Kristin L. før februar, når jeg skal se DnS sin versjon i musikalform :)

      Slett
    2. Hyggelig at den falt i smak.
      Lykke til med Kristin L. har ikke lest hene selv, men sett den både i film og teater.. Skal nok ta fatt på verket i sin helhet en dag.:)

      Slett
  2. Godt å se at du likte,Tine.Har lastet Jenny ned på Kindle foreløpig så får jeg se om den blir kjøpt senere, og om jeg får tid til å lese den før jul.

    SvarSlett
  3. Å ja,Jenny er en flott bok jeg har lest flere ganger. Du bør se filmen også.
    Har nå kommet hjem etter to uker på rundreise i Marokko, nesten uten nett, men bilder kommer etterhvert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldige deg som har hatt nettløs ferie, høres godt ut. Takk for tips om filmen, den må jeg se å få sett :)

      Slett
  4. Undset skriver så utrolig bra! Håper Jenny ga deg mersmak :))

    SvarSlett