søndag 26. april 2015

Uten personlig ansvar av Lena Andersson

Husker du Ester Nilsson? Vi ble kjent med henne i Rettsstridig forføyning, som kom ut i fjor. Årets bok er en oppfølger til den forrige, hvor vi fem år etter affæren med Hugo Rask følger Ester i et nytt følelsesmessig kaos.

Fra bakpå boken:
Fem år etter relasjonen til Hugo Rask treffer Ester Nilsson skuespilleren Olof Sten, og allerede ved det første møtet kjenner hun kroppens sitrende reaksjon: Hun er i ferd med å forelske seg hodestups. Nok en gang. Olof skjuler ikke det faktum at han er gift med Ebba Silfversköld, men begynner allikevel å treffe Ester. De innleder et forhold som egentlig ikke er noe forhold, i hvert fall ikke slik Olof ser det. For han er jo gift og har ingen planer om å forlate Ebba. Men hva gjør han sammen med Ester da?

Ingenting lyser slik i neon 
som en benektelse ingen har etterspurt.


Egentlig kunne jeg kopiert min egen omtale av hennes forrige bok, og bare byttet ut Hugo Rask med Olof Sten. Likte du den første boken godt, vil jeg anbefale deg også å lese denne, for her er virkelig mer av det samme.

Språket er det samme kronglete, akademiske språket med mange vanskelige ord som vi ikke bruker i dagligtale; syntaks, gestaltningen, demarkasjonslinjen, allitterasjon og indolens for å gi noen eksempler. Mange setninger måtte jeg lese flere ganger for at de skulle gi mening, selv om jeg skjønte alle ordene. For meg er sånt bare irriterende, (på linje med syngedamer som kler seg halvnakne for at vi ikke skal merke at de ikke kan synge...)

Karakteren Ester, ja jeg kaller henne en karakter for noe så oppkonstruert som henne skal en lete lenge etter. Det er ingen kvinner som oppfører seg sånn som hun gjør, så jeg finner alt hun tenker, sier og gjør lite troverdig.

Når Ester forelsker seg forventer hun at den utkårede skal skille seg fra sin kone med en gang. Han er tydelig på at det kommer han ikke til å gjøre, men Ester overtolker alt han sier, og ikke sier, dithen at han kommer til å skille seg til fordel for henne, ganske snart.

  Gifte menn kan jo ikke gi deg det du lengter etter. 
  Du gir meg en hel del av det. Når du først gir.
  Men det er jo ikke nok for deg.
  Selvfølgelig ikke, siden jeg vil ha et ordentlig forhold med den jeg elsker.
  Men det er jo det gifte menn ikke kan gi deg.
  Ingen av mennene jeg har villet ha, har vært katolikker. 

Det er et hendelsesforløp i romanen som driver oss gjennom årstidene, men handlingen dreier seg kun om Esters tolkning av Olof. Hun er egentlig ikke lei seg, bare veldig beregnende og eiesyk, og mot slutten omtaler hun Olof som en "satsing". Det er nok min fordømming av Esters oppførsel som gjør at jeg aldri føler forelskelsen eller smerten hennes, kun hennes frustrasjon over at hun ikke får viljen sin.

Hvis du vil ta en titt på VGs anmeldelse vil du se at  jeg er langt fra enig i Knut Faldbakken sine tanker om romanen. Jeg så aldri på Ester som intelligent, begavet og oppegående. Dagens Næringsliv har også en omtale av boken, og det har NRK også. Ser frem til å lese hva bokbloggerne synes om boken!


Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2014/på norsk 2015
Sider: 331
Kilde: Leseeksemplar

19 kommentarer:

  1. Jag har hört en hel del om Lena Anderssons böcker, men jag har inte läst något av henne. Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska göra det heller. Tack för smakebiten! :)

    SvarSlett
  2. Tack för smakebiten, jag läste del 1 och gillade den inte alls.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er noe med kvinnesynet hun formidler som ikke er "rett" i mitt hode. Ser derfor ikke humoren heller. Men siden media elsker henne, så må det jo være noe jeg går glipp av :)

      Slett
  3. Jeg velger å ikke bry meg om hva media mener, leser din omtale og bestemmer meg for at dette ikke er boka for meg. Rett og slett! Ha en fin søndag, Tine!

    SvarSlett
  4. En bok som fått mycket uppmärksamhet, men tror inte det är något för mig. Tack för smakbit!

    SvarSlett
  5. Tror inte den här boken passar mig men tack för smakbiten!

    SvarSlett
  6. Jeg prøvde meg på Rettsstridig forføyning. Men det var ingen bok for meg, jeg ble så irritert på den forelskede kvinnen (som jeg ikke husker navnet på nå) at jeg måtte legge vekk boken :-) Så hvis Andersson skriver på samme måte i denne boken, så vil jeg ikke lese den :-) Ønsker deg en fin søndag, Tine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ser ut som mange "vanlige" lesere ikke synes om historien om Ester, så det forundrer meg at media gjør det.

      Slett
  7. Har ikke lest noen av bøkene men har Rettstridig fornøyelse liggende et sted...så får jeg se om og når den blir lest. Ha en fin dag i høstværet.

    SvarSlett
  8. Har inte läst något av Lena Andersson, men jag känner igen namnet. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  9. Har någon bok av Lena Andersson, men inget jag läst. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  10. Tack för smakbiten. Eftersom jag inte gillade Egenmäktig förfarande var valet lätt. Den här ska jag inte läsa.

    SvarSlett
  11. Jag älskade Egenmäktigt förfarande så kommer läsa den här så fort den kommer på pocket (så den passar ihop med den första boken i hyllan...) Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  12. Spent på å lese Rettstridig fortøyning som jeg har liggende.. Skjønner at forfatteren er spesiell. Jeg kan godt like å lese om personer som jeg ikke liker, hvis du skjønner- det kan bli gode bøker av det. Men hvordan boka er skrevet , er vel det vesentlige, om stilen appelerer…
    Har forresten skrevet et lengre svar til deg (også ment for andre lesere, sånn generelt, selvfølgelig) på kommentaren på mitt innlegg Hvis du vil. Vet ikke om du går tilbake og sjekker svar på kommentarer? Selv haker jeg av på _ varsle meg_ -der jeg vil følge en diskusjon videre.)
    Ha en fortsatt god dag Tine.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hos noen går jeg gjerne tilbake å ser på kommentarene igjen, men jeg har ikke brukt varsle meg boksen, kanskje jeg skal teste ut det. Kjekt at du gir beskjed, for det svaret ditt er jeg glad jeg fikk med meg. Jeg er spent på å høre om du liker Andersson sine bøker. Jeg er enig med deg at det er ok å leser bøker om karakterer en ikke liker, så lenge alt det andre henger sammen :)

      Slett
    2. Ja, den funksjonen er kjekk p bruke , synes jeg . Jeg husker ikke alltid ellers hvilke blogger jeg ønsker å følge opp. Så kan man bare avslutte abonnementet på tråden når man føler man har fått nok . Jepp , vi er enige / d er helheten som teller :)

      Slett
  13. Takk for smakebiten! Jeg har ikke lest noen av disse to. Ut i fra hva du og andre skriver her skal jeg nok ikke lese dem med det første heller. Ha en fin søndag kveld!

    SvarSlett
  14. Den här har jag läst, men det var inte riktigt en bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvarSlett