søndag 12. april 2015

Inn i labyrinten av Sigge Eklund

Skal si svenskene vet å fostre frem krimforfattere. Sigge Eklund debuterte i 1999 og har siden da en rekke utgivelser, av forskjellig format bak seg. Jeg leste Ritaleser sin omtale noen uker før jeg selv leste boken, og var derfor forberedt på likheten med Madeleine-saken.

Fra baksiden av boken:
En maikveld forsvinner elleve år gamle Magda Horn hjemmefra mens foreldrene er ute og spiser middag på en restaurant i nabolaget. De er mest opptatt av å speile seg i egen suksess og i hverandre, og selv om Magda er et elsket barn, har hun egentlig vært usynlig lenge. Altfor lenge. Og en dag er hun borte.
Gjennom fire nære og sterke fortellerstemmer nøstes trådene rundt Magdas forsvinning opp. Inn i labyrinten er en elegant psykologisk thriller, hvor menneskene og forholdet mellom dem står like sentralt som selve forbrytelsen.


Å fortelle er å bevare en hemmelighet.


Ved bokens begynnelse befinner vi oss 7-8 måneder etter Magda Horn har forsvunnet fra sitt hjem i Stockholm. Hennes mor Åsa som er psykolog er klar for å begynne å jobbe igjen, men sliter stadig med traume etter datterens mystiske forsvinning. Hennes mann og Magdas far er mistenkt i saken, men er tilbake i jobb som forlegger.

Åsa setter kursen direkte mot heisen og trekker i skjerfet for å skjule ansiktet da hun går forbi resepsjonen. Heldigvis har ikke kjerringene på fireren kommet ennå, så hun kan smette inn på psykiatrisk uten å møte noen av kollegene. 

I tillegg til disse to stemmene, får ekteparet Katja og Tom, minst like mye taletid. Faktisk får vi Tom sin versjon før vi får høre hvordan far til den forsvunne jenten har det. Skriveteknikken som blir benyttet i denne thrilleren gjør at leseren må følge godt med ved kapittelskifter. Det hoppes i tid, og handlingen foregår både før og etter forsvinningen. Dette er ikke en kriminalroman siden vi ikke får innblikk i noe av politietterforskingen, det er kun følelsene og handlingene til et knippe pårørende som danner grunnlag for spenningen.

Til å være en psykologisk thriller er det mye tårer og kroppslig omgang. Karakteroppbyggingen er veldig bra, og vi kommer godt under huden på hovedpersonene og de rundt dem. Handlingen er uventet alvorlig og skildrer på en fin måte deres frykt, anger og dunkle hemmeligheter.

Historien byr på overraskende vendinger, og selv om det noen ganger kommer opp ting som i mine øyne er lite realistisk, er dette en bladvender som tilgir at ikke absolutt alt henger på greip. Jeg syntes karakterene hadde for mange "tilfeldige" kryssningspunkter, men det måtte kanskje bli sånn for at historien skulle gå opp.

Dette er en spenningsbok for den som ikke er glad i blod og gørr, den har et høyt tempo og var vanskelig å legge fra seg. Direkte spennende vil jeg ikke si at den var, men intensitet og høy driv.

Så til Rita sine innvendinger. Les gjerne hennes omtale, hun har belyst detaljer om Madeleinesaken som sammenfaller med handlingen i denne boken. Jeg er enig med henne at siden saken er så fersk og ennå ikke oppklart, så er det kanskje litt smakløst å bruke de samme detaljene.
I mine øyne har denne romanen så mye mer ved seg, og for meg som ikke ser tv og dermed ikke har blitt pepret med informasjon om Madeleine i så stor grad, reagerte jeg ikke på sammenfallene like sterkt som Rita.

Boken stiller spørsmål som "hva skjer når vi opplever traumer i barndommen som vi ikke får bearbeidet?" og "er det lov å leve når den andre dør? Den tar for seg hvor vanskelig det er å være menneske, og beskriver på en fin måte mellommenneskelige forhold.


Forlag: Schibsted
Utgitt: 2014/på norsk 2015
Sider: 332
Kilde: Leseeksemplar

33 kommentarer:

  1. Jag har inte läst något av författaren, men jag känner igen namnet. Boken låter intressant! Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  2. Tack för smakebiten verkar intressant

    SvarSlett
  3. Høres ut til å være en gripende bok. Uansett er slike saker stygge. God søndag! Våknet opp til en helhvit verden i dag. (Er på hytta).

    SvarSlett
    Svar
    1. Utsikten fra lesestolen min er til bydelens høyeste fjell. Der veksler det mellom bart og et tynt, tynt melisdryss i dag - heia våren!

      Slett
  4. Tack för smakbiten och hoppas du får en fin söndag!

    SvarSlett
  5. Heilt ukjent bok og forfattar for meg, men eit bra tips - som eg noterer meg. Eg skjønnar at ein kan ha innvendingar dersom handlinga har mange fellestrekk med ei verkeleg og uoppklart sak.

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne boken hadde heldigvis mye mer ved seg enn akkurat likhetstrekkene til Madeleinesaken. Kanskje jeg er uvanlig avstumpet, men det er ikke sikkert jeg hadde sett det hvis ikke Rita hadde påpekt det så kraftig :)

      Slett
  6. Takk for smakebiten! Virker som en gripende og engasjerende bok.
    Har ikke hørt om forfatteren, eller lest hans bøker.
    God søndag!

    SvarSlett
  7. Sigge Eklund har jag lagt till min att-läsa-lista. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  8. Takk for smakebiten! Denne ble jeg nysgjerrig på. God søndag =)

    SvarSlett
  9. Spennende smakebit og utrolig fin omtale. Jeg er ikke særlig glad i blod og gørr, så denne skal opp på leselista! Hilsen Anette :)

    www.anettesbokboble.com

    SvarSlett
  10. Jeg er ikke helt sikker på om jeg vil lese denne boken. Nettopp på grunn av likhetene med Madeline saken og hva det må gjøre med foreldrene når det kommer ut en sånn bok. Så jeg befinner meg nok på siden med dem som synes det er smakløst :-)
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror du foreldrene får med seg at det har kommet ut en krim i Sverige med denne handlingen? Som påpekt tidligere, for meg var ikke likhetene med saken påfallende, og jeg fant det ikke smakløst etter jeg hadde lest, men det er meg :)

      Slett
  11. En för mig okänd titel. Tack för smakbiten och tipset.

    SvarSlett
  12. Läser så sällan deckare så den här var okänd för mig. Tack för smakebiten.

    SvarSlett
  13. Jaha, en svensk författare som jag inte känner till. Honom måste jag ju kolla upp. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  14. Det där lät ju riktigt intressant. Kände varken till bok eller författare sedan tidigare, så tack för tips, fin beskrivning och smakebit! Önskar dig en fortsatt fin söndag. :)

    SvarSlett
  15. Känner inte till den här författaren. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er artig at de fleste svenske bokelskere som har kommentert i dag, ikke kjenner forfatteren. Forlaget kaller ham "en av Sveriges mest kjente og kritikerroste forfattere".....

      Slett
  16. Virker som en interessant bok. Kanskje er den spekulativ hvis den bruker for mange detaljer fra Madeleinesaken?
    Uansett ble jeg mest opptatt av de to spørsmålene nevnt sist i innlegget ditt. Interessante problemstillinger. Jeg ble nysgjerrig på hvordan forfatteren behandler disse.. *noteres* takk for tips.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da jeg leste Rita sin omtale tenkte jeg som henne at det blir for spekulativt. Valgte å lese den, siden jeg allerede hadde den i hyllen, og glad er jeg for det, for jeg synes den har mye ved seg som er bra.

      Slett
    2. Jeg leste Ritas omtale etter jeg skrev det over.. og hun mener det, ja. Men du beskriver likevel noe med denne boka som kan være interessant, synes jeg..

      Slett
  17. Tack för smakbiten. Känner inte till den författaren sedan tidigare.

    SvarSlett
  18. Tack för smakbiten. Jag känner inte alls till författaren!

    SvarSlett
  19. Jo, han är väl ganska känd. Han är t.ex. med varje vecka i den här säsongen av bokprogrammet Babel på TV, och diskuterar sina favoritböcker med olika kulturpersonligheter. Den här boken har jag faktiskt inte hört särskilt mycket om. Jag har läst han "Det är 1988 och har precis börjat snöa" som är inspirerad av hans egen barndom. Det är nog hans mest kända bok. Och hans farfar spelade visst Tjorvens pappa i Saltkråkan. ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så godt å høre at en av dere kjenner ham. Hvis han er på tv hver uke så burde han jo være kjent for lesere. Kanskje de leser mer enn de ser på tv :)

      Slett
  20. Høres spennenes ut! Takk for smakebiten :)

    SvarSlett
  21. Ukjent for meg. Takk for boktipset!

    SvarSlett
  22. Det er spennende når en opplevelse skildres fra flere vinkler, når flere sider vises fram. At plotet kan minne om en sak fra mediene ser jeg ikke på som et problem. Det må da være viktigere om temaet ble skrevet på en interessant måte?

    Må innrømme at jeg synes det er moro med at så mange av de svenske bloggerne ikke har hørt om "en av Sveriges mest kjente og kritikerroste forfattere".....

    SvarSlett
    Svar
    1. Det overrasket meg også, og når Marika sier han er jevnlig på tv, blir det jo enda litt underligere :)

      Slett
    2. Det låter nog ganska komiskt, kan jag tänka mig. :) Det kanske är så att folk inte riktigt tänker på att det är han, för man ser honom i så många andra sammanhang än som författare. Han har en av Sveriges största podcasts t.ex. Eller har åtminstone haft, jag lyssnar inte på den så jag vet inte. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sigge_Eklund

      Slett