tirsdag 28. april 2015

Boken på vent: Nattmannens datter nummer 14-15-16-17

Bøkene som er på vent hos meg denne tirsdagen er de neste bøkene i serien om Nattmannens datter. 
Jeg leste de første 13 bøkene etterhvert som de kom ut, men stoppet der. Når en kollega røpet at hun har resten av serien ble jeg fristet til å lese meg opp litt. 


Titter du innom Beathes bokhjerte om tirsdagen, kan det være du får med deg gode lesetips hjem, eller kanskje du har lyst å fortelle om en bok som du har på vent i hyllen din?

Starten på denne bokserien til May Lis Ruus var i juni 2012. Da var jeg med på byvandring hvor vi fikk med oss den første boken hjem. Jeg ble hekta med en gang, så selv om jeg i utgangspunktet var skeptisk til formatet, signerte jeg for å få bøkene tilsendt i posten. Bøkene kom en gang i måneden, og jeg gledet meg like mye hver gang, helt til vi hadde passert 10-11 bøker da begynte jeg å føle at det var lite fremgang.

Nå har jeg som sagt lånt meg de fire neste bøkene, som står klar til lesing så snart som råd. Følger du med på Nattmannens datter? Jeg ser at den har kommet opp i 26 bøker, så det må da nærme seg slutten?

Serien har sin handling i Bergen på 1700-tallet, og hovedpersonen og vår lille heltinne er Lucie. Hun ble plassert på Manufakturhuset av sin far da hun var liten, og har vokst opp blant all fattigdommen og undertrykkelsen i hierakiet som råder her. May Lis Ruus skriver drivende bra, og er kunnskapsrik og oppfinnsom, så disse lesestundene er god underholdning.

Har du hørt om eller lest serien?



4 kommentarer:

  1. Jeg husker godt at du skrev om den byvandringa, og synes det er morsomt at du tar fatt på de neste bøkene i serien! Det er kanskje sånn at den som leser mye og variert, blir litt "matlei" etter x-antall bøker i en serie, og da kan det være greit å ta ei pause. Det kan jo godt hende du synes det blir artig med litt lett underholdning igjen nå!

    SvarSlett
  2. Jeg har ikke lest denne og leser vel generelt lite slike serier. Jeg har lest Inga Torfinnsdatter og den hadde bare 8 bøker, noe som absolutt er overkommelig. Så begynte jeg på en serie av Ellinor Rafaelsen men stoppet etter en stund men fikk heldigvis tak i alle bøkene til slutt så de ligger på vent. Tror jeg skal rett og slett begynne å lese de på nytt igjen. Fikk 1. boken av Flammehav tilsendt fra forfatteren for en del år tilbake men den leste jeg ikke flere av og den har vel kommet opp i over 60 bøker, blir nesten litt håpløst å gå i gang med nå da. Vet Ellinor og svigermoren leser en del slike serier så jeg skal høre om hun har leser denne.

    SvarSlett
  3. Jeg har ikke lest så mye serier. Faller fort i fra. Har et par bøker i hylla jeg har vurdert å begynne på. Får se. Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
  4. Jeg abonnerer på denne serien og leste første bok for et par år siden og jeg skal fortsette. Syns konseptet virker nteressant. Det har vært så mange bøker i det siste. Derfor jeg ikke har lest videre i serien, men skal selvfølgelig fortsette å lese den serien. Og jeg ville også lese ferdig Fossefallserien først og den er jeg nå ferdig med.

    SvarSlett