lørdag 17. juli 2010

En uke i Nederland

Fredag kjørte vi hele landet på tvers (på det bredeste) fra Hengelo til Den Haag. Her besøkte vi museet hvor ”Pike med perleøredobb” henger, hilste på henne og tittet på de andre kunstverkene av Vermeer og andre kunstnere fra 16-og 1700 tallet. Vi spiste og drakk godt og handlet til og med litt i denne veldig koselige byen. Vi bestemte oss for å kjøre ut mot kysten, for å finne et hotell der for natten. Vi lot Karta føre oss ut av Den Haag, og forbauselsen var stor da hun sa ”og kjør inn på ferge”. Uten at vi hadde sett noe til vannet som skulle forseres, førte hun oss rett på fergen. Fergen var klar til å legge fra land og overfarten tok bare 5 minutter. Ute ved kysten leitet vi faktisk litt før vi fant noe sted stort nok til at de hadde hotell, men da vi kom til Renesse fant vi et som hadde ledig rom. Basseng hadde de også så da var gleden stor hos Sondre.
Lørdag hadde vi god tid siden vi skulle være på campen kl. 15:00. Vi tok det med ro og brukte bassenget en gang til. Mens vi ventet på å få sjekket inn på campen, handlet vi masse deilig mat og hadde pic-nic i skyggen av noen trær ved siden av bilen.

Hytten vi fikk seinere på dagen var morsom. Den er laget av glassfiber, så når en sitter inne føles det som når en ligger nedi en båt. Stor stue, kjøkkenkrok, to soverom og bad er alt en trenger på ferie. Også aircondition da, ukens beste investering. Hyttene ligger spredt utover et enormt område med god plass mellom hver. Alle hyttene er like men ulike, siden de forskjellige eierne har satt sitt preg på sin hytte. Første kvelden vår ble avsluttet av et voldsomt regnvær, med lyn og torden. Det holdt på i flere timer, og det var gøy å se på i det sirkelrunde vinduet midt i taket vårt.
Søndag morgen var alt friskt og rent, men utrolig varmt og trykkende siden luftfuktigheten var høy. Vi bestemte oss for å søke vind og bølger ute ved kysten og kjørte de 110 kilometerne ut til Domburg. Dette er Nederlands vestligste punkt og vi fikk kald nordsjø, vind og masse sol. Det føltes ikke varmt i det hele tatt, så selv om vi smurte oss med faktor 15 ble vi svidd på utsatte steder. Domburg var en koselig liten badeby, med masse fine butikker og restauranter. Vi fant ingen med engelsk meny, men en hadde vegetarretter, så da slo vi til der. På tur hjem var det krasj på motorveien som sinket oss litt, men siden Frode kjører meget avslappet i 140 kom vi oss raskt tilbake til campen. Siden denne dagen ikke var over før VM finalen var spilt, ble det en kjapp dusj på oss alle før vi kjørte inn til sentrum og fant en pub med lystige orange mennesker. Vi så første omgang her, og kjørte hjem i pausen.
Mandag bestemte vi oss for å kjøre inn til Breda og sjekke ut tilbudet der. Vi fant parkering klokken 10 og forventet at byen var klar for oss. Det vi fant var en sovende by, i bakrus etter vm-finalen, hvor de fleste sov og noen var i full gang med å gjøre byen rein igjen etter en kjempefest. Dette viste seg å bli vårt minste problem denne morgenen. Etter et besøk i byens flotte kirke, gikk det ikke lang tid før alle sluser åpent seg og hjalp til med å vaske plasser og torg. Vi søkte ly i en utendørs sofa under en markise og bestilte oss noe å drikke. Regnet ga seg men byturen vår ble kraftig amputert sidentradisjonen her er at ingenting åpner før kl. 13:00 om mandagen. Resten av dagen ble fylt med badminton og en runde på en kjempeflott innendørs minigolfbane.