fredag 22. juni 2018

Bjørnen av Gard Sveen

Gard Sveen vant Rivertonpris, Glassnøkkel og flere andre priser for sin debutbok Den siste pilegrimen. Jeg likte den godt og leste også Helvete åpent, da den kom ut. Blod i dans som er tredje bok i serien om Tommy Bergmann har jeg ikke fått med meg, men siden vårens utgivelse Bjørnen, blir jublet opp i skyene, gikk jeg i gang med den.

Forlaget om Bjørnen:
Høsten 2016: Den spiondømte Arvid Storholt blir drept hjemme i huset sitt. Storholt var kjent som Norges største spion og ble arrestert i 1987. Storholt ble tilbudt betydelig strafferabatt om han hjalp den norske sikkerhetstjenesten med opplysninger om en annen sovjetisk spion som ble kalt Bjørnen. 
Politietterforsker Tommy Bergmann blir sendt på en labyrintisk jakt i sporene etter den kalde krigen - en som vil lede ham til den største spionen Norge har hatt, mannen som kom seg unna: Bjørnen.

Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2018
Sider: 336
Kilde: Leseeksemplar

Denne historien starter med et mord, allerede på første side, men det er ikke oppklaring av mordet som utgjør hovedlinjen i krimromanen. Dette foregår i nåtid, i Oslo, men vi følger også flere andre handlingsforløp.

Polakken Piotr finner et kvinnelik når han er ute og fisker i et vann i Enebakk, og Tommy Bergmann blir kalt ut til åstedet. En handlingstråd starter i 1987, ved arresten av spionen Arvid Storholt, og vi får høre detaljer rundt omstendighetene som førte til hans videre karriere.

Den hovedpersonen det er mest interessant å høre om er den Øst-Tyske jenten Christel Heinze. Flukten hennes som endte i Norge, er hjerteskjærende og spennende å høre om, noe også fortsettelsen på historien hennes er.

Tommy Bergmann må forholde seg til mennesker over seg på rangstigen, og han skjønner ikke helt hvorfor han blir blandet inn i spørsmål som går på rikets sikkerhet, og strever med å holde hodet kaldt.

Historien inneholder flere små mysterier som leseren kan bryne seg på. Blomsterbuketten som dukker opp hver 15 desember, og innbruddet Tommy ble tvunget til å begå, hvorfor blir ikke det anmeldt?

Det er mye snakk om den kalde krigen, om spioner og hemmeligheter i datidens etterretningstjeneste, samtidig som PST av i dag er involvert. Sammenhengen og hvilken rolle de forskjellige karakterene har i hemmelighetskremmeriet glipper av og til, men stort sett greier jeg å følge med. Identiteten til flere av karakterene holdes skjult med kallenavn, og mot slutten av boken avsløres disse, og løsningen på mordgåten åpenbares på samme tid.

Gard Sveen bruker et språk som passer til handlingen, historien har til tider et høyt spenningsnivå, men ikke hele tiden. Sveen har skrevet frem noen veldig gode karakterer, selv om vekslingen mellom nåtid og den forklarende fortidshistorien, ble litt forstyrrende i forhold til å bli godt kjent med dem.

Er du på jakt etter en velskrevet spionkrim som krever litt av leseren, så kan jeg absolutt anbefale Bjørnen ☺

3 kommentarer:

  1. Hmm... krevende spionkrim er definitivt noe for meg som badet i LeCarré da jeg var yngre. Jeg har ikke lest Sveen tidligere, det er jo så mange gode norske krimforfattere. NÅ ble jeg nysgjerrig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Anbefaler deg Den siste pilegrimen, den er hans beste av de fire, men denne her er også god :) Jeg leste også LeCarrè for lenge siden, og nå leser jeg sannelig Stephen King også, livet er fornøyelig :)

      Slett
  2. Hei :) Jeg har nettopp bestilt Bjørnen men jeg har ikke lest noe av de andre bøkene. Er dette noe jeg må gjøre for å lese Bjørnen?
    MvH Jannicke H.P

    SvarSlett