mandag 24. april 2017

Hagen for små begynnelser av Abbi Waxman

I påsken var jeg på en ferie som var varmere og latere enn de siste tre sommerferien til sammen, så jeg priste meg lykkelig over at jeg hadde en lett sommerbok på lur. For det er det Hagen for små begynnelser er en lett sommerbok, forventer du deg ikke annet enn å la deg sjarmere, får du en fin leseopplevelse 😊

Forlaget om handlingen:
Fargerike Lili har glimt i øyet, hendene fulle og det hender det går en kule varmt i familien. En ettermiddag krangler hun med ektemannen Dan. I neste øyeblikk ser hun ham dø i en tragisk bilulykke rett utenfor kjøkkenvinduet. 
Tre år senere har hun stablet på beina en tilværelse som barnebokillustratør, hun er mor til to små jenter og søster til skjønne, støttende Rachel. Hverdagen fungerer tilsynelatende normalt. Hvorfor kjenner hun seg da fanget i en endeløs sirkel av selvmedlidenhet og stress? 
Så sender sjefen henne på et kurs i grønnsaksdyrking. Nye venner, nye opplevelser og kanskje til og med spirende kjærlighet; i hagen for små begynnelser er det noe som løsner og Lili kjenner at det kanskje finnes et nytt liv - uten Dan. 

Historien starter tre år etter mannens ulykke, og vi får bare høre om den via henvisninger til ulykken og til livet etterpå. Lili blir kjent med mange nye mennesker i denne historien, så det er ved hjelp av disse møtene, når hun forteller om seg selv vi lærer henne å kjenne.

Det er en sjarmerende bok, Lili har et fantastisk forhold til sin søster og sine barn, og et litt mer anstrengt forhold til sin mor. Søsterens ferd på kjærlighetens jaktmarker blir et artig krydder i handlingen, mens svigerinnens skilsmisse og morens biske tunge, tilfører litt balanse i alt det søte.

Karakteroppbyggingen er variert og fargerik, og alle i den lille hagegruppen har en helt egen personlighet. Det er litt å sette fingeren på i forhold til detaljer i handlingen, men noe må en la fare med tanke på at handlingen skal fungere. De dyrker for eksempel opp en fantastisk avling på bare 6 uker, det er fra de vender jorden og sår, til de høster de mest fullkomne grønnsaker.
Den flotte gjengen er utrolig inkluderende, og har all verdens tid til å stille opp for hverandre, solen skinner og selv om Lili opplever både å ha mistet sin mann og mister jobben, så er alt liksom så rosenrødt hele tiden.

Språket inneholder mye lun humor og mange amerikanske referanser. Noen av disse referansene forsvinner nok litt i oversettelsen, og enkelte fraser ga ikke mening før jeg kom på å oversette til engelsk. Den ene datteren utbryter "å mamma du lukter sånn som det lukter på kjøpesenteret Maceys". Her skulle de etter min mening ikke klargjort hva Maceys er for noe, med å skrive "kjøpesenteret" foran. Kanskje dette er pirk, men i mine øyne koster denne tydeliggjøringen mer enn den smaker.

Romanen er søt og lettlest, vel og merke uten de helt store høydepunktene, men den bød heller aldri på kjedelige passasjer. Et par tårer underveis ble det, så den sikret seg en ekstra prikk på terningen med dem.

Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2017
Sider: 383
Kilde: Leseeksemplar

På bloggen Bøker & bokhyller gir Berit en litt mer positiv omtale av boken, titt gjerne innom henne!

2 kommentarer:

  1. Jeg ble nesten forelska i denne boka jeg! Så søt og godhjerta at det var en fryd ;o)
    Hvis det stemmer at det bare tok seks uker fra frø til høsting, burde de lagt inn en liten"sommerferie" i kurset sitt- jeg husker ikke detaljene nå, men kanskje noen av plantene ikke ble sådd, men plantet? Jeg vil jo så gjerne at denne bokstavelig talt skal henge på griep ;o)
    Ut fra sjangeren, er det vel kanskje ikke så uvanlig at det tas litt lett på enkelte detaljer, men akurat det du påpeker, hadde det ikke vært så vanskelig å få på stell.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gikk fort for seg i går, jeg skulle jo linke til din omtale, nå er det gjort! Jeg tror de sådde alt fra frø, første klassen gikk jo med til å vende jorden og gjødsle. Det er musepiss dette her, men som du sier, en enkel glipp å unngå :)

      Slett