lørdag 25. april 2015

Bergen City Maraton 2015 - en våt men fornøyelig affære

Bergen kl. 08:00 - de som løp helmaraton var først ute
I dag gikk årets Bergen City Maraton av stabelen. Det ble en heller fuktig affære i forhold til de forrige årene hvor det har vært sommerlige tendenser. Humøret var allikevel på topp både hos deltagere og publikum.
Jeg påtok meg rollen som sjåfør, fotograf og bærer av byttetøy og fikk meg samtidig noen koselige timer i sentrum, sammen med gode venner.

Den vakre løypen i Bergen har mer bakker enn det som er vanlig for maraton, så løperne får utfordret seg. Nå er jo vi innfødte vant med både bakker og regn, så for de aller fleste gikk dette greit. I fjor så jeg mange som måtte hjelpes over målstreken, men i år så det ut til at de fleste kom seg i mål for egen maskin. Løypen er kompakt, hel- og halvmaraton, samt stafett går i samme traseen samtidig, og målgang for alle tre distansene er på Bryggen noenlunde samtidig. Dette gir selvfølgelig et yrende folkeliv, av slitne svette kropper, og vi andre som er med for å heie - rene 17-maistemningen!

Frode løp helmaraton og hadde følge av Heine - her første tur i Fjellveien
Her er de på Bryggen ved runding - halvveis og like blid :)
Øyvind løp halvmaraton og her ser vi ham i fin driv inn mot mål
Er det noe som gjør godt så er det en ørliten feiring etterpå
Siden Sondre er på Søgne eliteturnering og gjør ære på Åsane fyller vi voksne kvelden med sushi og humor. Det er Humorfest i Bergen denne helgen, og vi har billetter til "Tidige forfattere". Ja, det måtte jo bli noe med litteratur. Det er Doddo og Sjur Hjeltnes som skal intervjue Chris Tvedt, Vetle Lid-Larsen og Olaug Nilssen.

Våren er på gang i Bergen, på vei ned fra første tur opp til Fjellveien knipset jeg to bevis på det. Den rosa er en tradisjonell Rododendron, men den hvite blomsten lurer jeg på hva er. Den så så lovende ut, at jeg tror jeg må ta turen opp til dette treet på onsdag, å se om den kanskje har sprunget litt mer ut. Blomstrer det der du er?

Rododendron trives godt i det våte klimaet i Bergen
Hjelp! Hvilket tre er det som blomstrer sånn?

5 kommentarer:

  1. Fin reportasje fra Bergen i dag! Jeg er i Sandnes, og sitter nå og gleder meg til steinbakt lammestek! Sola titter fram, men det har regnet i dag. God helg!

    SvarSlett
  2. Fuktige dager kan også være fine dager! Nyt resten av helga- og jeg synes absolutt du skal ta turen tilbake til uka, slik at vi får sjå hvordan blomsterknoppen utvikler seg ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror sannelig jeg må det. I dag droppet vi søndagsturen fordi det hagler og regner og er helt vilt ute. Glad april er ferdig til uken, så vi kan få litt skikk på været :)

      Slett
  3. Våren har nok kommet lengre hos dere, registerer jeg. hm.. Kos deg i søndagen:)

    SvarSlett
  4. Tenker den ølen smakte bra ja! Jeg er innom deg hver dag og leser selv om jeg ikke alltid kommenterer hos deg. Ha en fortsatt fin helg, Tine:-)

    SvarSlett