Leste du Slakt og Blod er tykkere enn vann, er jeg sikker på at du er mer enn klar for den tredje spenningsromanen i serien om politimannen Tom Grayston. Kleptokrati er ikke et tulleord (som jeg først trodde), tittelen penser oss rett inn på tematikken i denne boken, som er internasjonal kriminalitet.
Forlaget om handlingen:
Den norske miljø- og menneskerettighetsforkjemperen Sofie Christensen er fast bestemt på å avdekke konsekvensene av oljevirksomheten til et norskeid selskap i regnskogen i Den demokratiske republikken Kongo. Samtidig ber en avhopper fra en beryktet opprørsgruppe Christensens svenske kollega, Anna Hagberg, om hjelp til å finne sønnene hans. Kort tid senere blir kvinnene angrepet i leiligheten deres i Kinshasa. Avhopperen og en fremmed mann blir drept. Kvinnene blir arrestert for drap.
Politioverbetjent Tom Grayston og makkeren Chris Møller i Kripos får i oppdrag å reise til Kongo for å undersøke saken. Det blir starten på en sak de aldri kommer til å glemme.
Min aller første reaksjon på at historien tok meg med til Kongo, var nesen som rynket seg. Heldigvis gjorde forfatteren det lett for meg, for innledningsvis får vi noen fine skildringer av kulturen og naturen i dette landet.
Sakte men sikkert skrus dramatikken opp, og vi får se andre, mer dystrere sider av landet. Vi befinner oss i et land preget av høy arbeidsledighet, stor fattigdom, vold og generelt utrygge mennesker. Går det an å tenke på global oppvarming og klimamål når en lever under disse forholdene?
Skurkene i denne historien er ikke befolkningen, men statsledere som stjeler naturresurser fra staten, til sin egen personlige utnyttelse. Midt i dette kaoset befinner det seg to tøffe damer, Sofie og Anna, som fryktløst gjør hva de kan for å stoppe utbygging av oljevirksomhet i et sårbart økosystem.
Mertens fikk øye på machetene i viltvokternes hender. Pulsen slo raskere. Hjernen ville rømme, men kroppen var paralysert.
For å være ærlig håpet jeg det ikke ville gå så langt, brummet Mumbere. Jeg trodde du ville ta til fornuft. Øynene lyste villskap. Tjeneren som ble hersker, var i sitt ess. Mertens maktet ikke å få frem et eneste ord. Tungen var frosset fast. Mumbere ristet på hodet. Du har vært så sta! Og dum! Hvorfor kunne du ikke bare åpne parken for FMC Oil?
Espen Skjerven skriver med stø penn, flere ganger mens jeg leste tenkte jeg at han må ha jobbet med disse spørsmålene, for å kunne skrive så troverdig, noe etterordet skulle vise seg å bekrefte.
Handlingen følger en lineær tidslinje, og er skrevet i et direkte språk uten lange utdypende skildringer, som ville dempet tempoet. Det er forholdsvis få karakterer å holde greie på, et persongalleri som raskt blir tydelig for leseren. Historien er handlingsmettet til tusen, nesten så det var vanskelig å trekke pusten.
Dette er en krim som utfordrer følelsene dine, uten at du må bruke energi på å finne ut av hvordan historien henger sammen. Tematisk tar boken opp globale utfordringer vi i flere år har lest om i media, og det er veldig greit å få et fargerikt bakteppe til de bildene en allerede har på netthinnen.
Du trenger ikke hete Nesbø for å skrive god krim, Espen Skjerven beviser igjen at han har knekt koden, og gir leserne sine godt med valuta for pengene.