Fjellturer og ferieturer

lørdag 27. august 2016

Mens vi venter på Spellemann på taket - sesongens første lørdagscafè

Golde og Tevye - Foto: DnS
Etter DnS`forrige musikalstorsatsning Hellemyrsfolket, skal det litt til å overgå den braksuksessen, så jeg prøver å ha is i magen før vi skal se Spellemann på taket i september. 

I formiddag var det sesongens første lørdagscafè på DnS, et gratisarrangement det stolte teateret i Bergen har med jevne mellomrom, og som den harde kjerne setter stor pris på. 


Spellemann på taket var tema på cafèen i dag, og i en pause i prøvene sine fikk Ragnhild Gudbrandsen og Andrè Søfteland fortalt oss litt om forberedelsene sine. Det er Andrè og Ragnhild som har hovedrollene, og spiller melkemannen Tevye og konen hans Golde.
Til stede var også oversetter og regissør Svein Sturla Hungnes, han fortalte oss om selve stykket, symbolikken og tematikken. Han vet hva han holder på med, for han hadde også ansvaret da stykket ble satt opp på Oslo Nye.
Vi får et lite utdrag av forestillingen, som absolutt ga mersmak
Etter en time må denne gjengen haste tilbake til prøvene - lykke til!

I tillegg til en ørliten smakebit fra stykket, spilte Rasmus Hella Mikkelsen fra sitt eget repertoar, et stykke av Arne Nordheim. Han er veldig ung, men en virtuos med buen, så at han har fått i oppgave å spille i stykket er veldig spennende.

Musikalen som er skrevet av Joseph Stein hadde premiere på Brodway i 1964 og norsk urpremiere på DnS i 1967. Jeg så ikke stykket da det ble spilt på DnS for andre gang, for 18 år siden, og var egentlig litt uforberedt på handlingen, en uvitenhet som raskt og effektivt ble satt strek over i dag.
Handlingen bygger på den ukrainsk-jødiske forfatteren Sholem Aleichems fortellinger om Tevye, en fattig melkemann fra en jødisk landsby ikke langt fra Kiev. Vi er på begynnelsen av 1900-tallet og opplever jødehat og ekstrem fattigdom, men det er de mellommenneskelige følelsene som skildres.

Spellemann på taket (Fidler on the roof) har blitt en verdenkjent musikal etterhvert, med mange kjente sanger, men stykket handler ikke om en som spiller fele. Tittelen hentyder til den balansekunst livet kan være, og via fem døtre som skal giftes bort, men ikke vil adlyde foreldrenes valg, belyses foreldrerollen som er i endring. Integrering av innvandrere er også et tema, så handlingen er absolutt aktuell også i dag.

DnS lover oss noe storslått og episk, og med sine 25 skuespillere, musikere og dansere er jeg sikker på at de vil få det til. Premiere 17 september!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar