onsdag 26. desember 2018

Slå på ring - ny spennende krim fra Frode Eie Larsen

Etterforsker Eddie Skubb er tilbake, og endelig er det min tur å lese denne boken. Jeg har tidligere lest både Jordtårer, Du skal lide, Englefjær og På overflaten flyter vannliljene, så det er ikke tvil om at jeg allerede er hekta. Årets bok sies å være hans beste, så forventningene var skyhøye da jeg begynte å lese.

Forlaget om boken:
Mens høststormene herjer, rystes det vesle stedet Helgeroa av en grusom forbrytelse. Idyllen slår sprekker, og i en bygd der alle kjenner alle, vokser mistro og splid frem. Vet man egentlig hva som skjuler seg bak lukkede dører? Kan man virkelig stole på naboen? 

Eddi Stubb må manøvrere dunkle farvann, mens mørke skyer truer. Klarer han å finne løsningen, før gjerningsmannen slår til igjen? Sammen med sin nye makker, står Eddi overfor sin hittil mest spektakulære og komplekse sak.

Forlag: Liv
Utgitt: 2018
Sider: 391
Kilde: Leseeks


Vi møter igjen Eddi Stubb når han er i en brytningsfase i livet sitt. Han får en ny partner på jobben, unge oppdaterte Vilde som har greie på alle tekniske duppedingser, som han ikke ser opp og ned på. Heldigvis blir han sjarmert av hennes vinnende vesen, så dette forholdet ser ut til å ordne seg. Verre er det med forholdet til etterforskeren fra Kripos, som dukker opp og vil styre og overstyre alle Eddis beslutninger.

Så på ring er en teknisk god krim, her er flere stemmer som leder oss videre, og et godt plott. En løgn fra fortiden har vokst og kommet ut av kontroll, og vennegjengen til den avdøde Mie begynner å bli nervøs. Historien har spennende vendepunkter, og et handlingsforløp som inneholder ekle, gamle gubber og ulykkelig ungdom med behov for voksenkontakt.

De mange ledetrådene og frampekene gir leseren noe å tenke på hele tiden. Svar på spørsmål rundt ungdommene ble litt for lett å få øye på, mens rettferdigheten heldigvis seiret til slutt på politikammeret. For min del kunne handlingen bydd på litt mindre "oppvekst" og litt mer hardbarka krim, men kanskje det bare er meg som har blitt kravstor etter å ha lest mye krim i det siste.

At denne, og de andre bøkene i serien kan anbefales 
det er det ikke tvil om !


Andre bloggere som har lest og skrevet om boken:


7 kommentarer:

  1. Ja, bra denne, men skjønner at du gjerne vil ha noe mer hardkokt.;)
    Takk for link og kos deg i romjula.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er ikke så veldig hardkokt den jeg leser nå (Frosten og døden) men nerven dirrer litt mer. For å si det sånn Isbjørngåten la jeg fra meg, det ble for tamt... Håper du har det fint i trøndertåken :)

      Slett
    2. Nei, Lom-krimen deres er vel mer heimstadskrim med lokal humor. Isbjørngåten? Tok ikke den, hvilken bok var det?
      Takk, tåke og øsepøse-yr om hverandre her, tilbake i bartebyen og på jobb i romjula. Håper du koser deg lenger nord.:)

      Slett
    3. Isbjørngåten er Lahlums nyeste, har ikke vært min type bok, men siden jeg fikk boken på et høsttreff ville jeg prøve igjen. Jeg koser meg på Snåsa, kos deg på jobb :)

      Slett
    4. Ok. Er ikke helt oppdatert på Lahlums bøker..
      Takk takk! Endelig helg nå.;)

      Slett
  2. Her har jeg hele forfatterskapet tilgode, til tross for at Anita og jeg hørte ham i Oslo da han promoterte første boka si og jeg bestemte meg for å lese forfatteren. Sånn kan det gå... Jeg sliter meg gjennom en 18+ timer lang lydbok nå i jula. Den Niende Graven av Ahnhem. God, men litt forvirrende å lytte til noe nå og noe da. Mindre folk i huset fra idag av, så når jeg får stablet nisse- og julesaker tilbake på sine vante plasser så blir det nok tid til litt skikkelig lesing igjen. Har savnet det i jula, men har hatt det desto mer sosialt. Fortsatt fin romjul til deg Tine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Frode Eie Larsen har begynt å sette spor, selv om han ikke er det mest kjente krimnavnet. Det er alltid gøy å lese forfattere en har møtt, så gled deg til det blir tid for denne.
      Det er deilig å rydde vekk jula, selv om mange venter lenge enda. Vi satt opp juletreet den 23 og tok det ned den 25, så vi skulle komme hjem etter nyttår til et julefritt hus :) Kos deg videre med lesing og annet frem til det braker løs!

      Slett