søndag 9. desember 2018

Ikke et lik for mye - novellesamling fra krimkongen Jørgen Jæger

Vi er mange som følger Jørgen Jægers krimserie fra den fiktive småbyen Fjellberghavn. Bok nummer 11 heter Judasskuddet og er klar til sommeren 2019, men det er lenge til neste sommer, så for å korte ventetiden har jeg forlystet meg med å lese novellene han skrev da det for alvor begynte å klø i skrivearmen.

Forlaget om boken:
Jørgen Jæger startet sin karriere som forfatter med å skrive krimnoveller. Slik ble også lensmann Ole Vik født, helten gjennom Jægers romaner. For første gang er Jægers beste krimnoveller samlet, i tillegg får du to nye noveller og en ny miniroman. Der forteller Ole Vik selv om et par av sine mest spesielle drapssaker. 17 finurlige noveller om hevngjerrige hustruer, onde drømmer, begjær etter masse penger og et par ikke så altfor smarte kjeltringer. 


Forlag: Juritzen
Utgitt: 2018
Sider: 220
Kilde: Leseeks


Den gode erfaringen jeg gjorde meg da jeg leste Mjølketannmuseet fristet til gjentakelse, så igjen viet jeg en hel dag til å lese en novellesamling, og bestemte meg for å gjøre 1 stk. god gjerning mellom hver novelle. Dermed var det duket for en spennende og særs underholdende førjulslørdag.  

I novellesamlingen blir vi kjent med mange artige karakterer, men vi møter også igjen Ole Vik, Cecilie Hopen og de andre ved lensmannskontoret i Fjellberghavn. Novellene er bygget opp nesten som små romaner, med innledning, spenningsdel og en avklarende og forståelig slutt. Historiene har et finurlig plott, men er "enkle" i den forstand at leseren henger med i handlingen og innimellom raskt skjønner tegningen, men i mange av novellene overrasker slutten på en sånn måte at jeg tar hatten av for forfatterens kløkt.

Den novellen som har bokens tittel kommer aller først. Ikke et lik for mye er også en oppvarming til miniromanen som kommer helt til slutt og heter Det fjerde liket. En veldig gøy vri, for etter å ha lest den innledende novellen var motivasjonen for å fortsette lesingen skikkelig skjerpet.

I novellen Lille Ida er det førjulstid, noe som er kjekt siden det var førjulsaktiviteter som sto i fokus i dag. Titler som Innhentet av fortiden, Høyt spill, En fin dag å drukne og En alvorlig anklage sier litt om essensen i disse novellene, hvor tematikken naturlig nok dreier seg om forbrytelser av ymse slag.

Vi er innom væpnet ran, mordbrann, utpressing og ektefelledrap, men hva som skjer hvor vil jeg ikke røpe, for det er mange overraskende vendinger i disse novellene, og de må du jo få med deg. 

Det er også mange følelser som belyses, både sjalusi, skadefryd, hevn og griskhet. Jæger krever mye av karakterene sine, for her opplever de at planer slår tilbake, de må stå til ansvar for urett som har blitt begått og bør absolutt ha evnen til å tenke fort. 

Jeg hadde det kjempegøy da jeg leste disse 17 artige novellene. Mellom hver novelle tok jeg meg en liten pause hvor jeg bakte julekaker, gikk en tur, kokte hjemmelaget gløgg, handlet vørterøl og laget deig til vørterbrød, pakket de siste julegavene og laget berlinerkranser. Etter novellen En fin dag å drukne øste jeg kjøleskapet og etter Mordbrann tømte jeg ovnen for aske, er ikke det humor så vet ikke jeg ☺

Kanskje du har dårlige erfaringer med noveller? eller ikke leser krim? dette er boken som kan gjøre noe med det! Du kan enten lese Ikke et lik for mye som morsom og spennende underholdning, eller bruke boken som et spark bak til å få gjort ting, det er opp til deg!


8 kommentarer:

  1. Skal si du er effektiv ������

    SvarSlett
  2. Heisann! Nå er jeg endelig tilbake i bloggverdenen igjen, og håper at 2019 blir et flott bokår for både deg og meg :) Klem fra Anette :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt at du er tilbake, hjertelig velkommen og takk for superkjekk hilsen :)

      Slett
  3. Ja, det må man si.. effektiv ja. :)
    Lik og julekaker, et kakebrett til, et lik til. Fra asken til ilden. håper ikke ektemannen gikk med i dragsuget.;)
    Har ikke lest disse novellene, men det kan jeg tenke meg en dag..
    Kos deg videre i julestria. ( Her er det altså ingen stri, hilser fra slaraffensyden)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ektemannen er i god behold, heldigvis.Kos deg i syden, jeg nyter bildene du legger ut :)

      Slett
  4. Høres utnektelig ut som en fin novellesamling og hvor en kan være effektiv i samme slengen, kjører du vanlige julekaker eller er det lavkarbo, i såfall forventer jeg oppskrifter senere i kveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får prøve det neste gang du skal lese en novellesamling, det gir litt luft mellom hver historie, noe som en racerleser som meg må tvinges til, også får en jo gjort litt da.
      Nei, jeg har gått tilbake til vanlige kaker, lavkarbojulekaker smaker ikke godt :(

      Slett