søndag 16. desember 2018

Deilig er jorden av Frode Grytten og Helge Skodvin

En bok skrevet for oss som ikke er spesielt glad i julestyret? Midt i blinken tenkte jeg, og frydet meg over at det er selveste Frode Grytten som står for teksten. Helge Skodvin har tatt ansvar for illustrasjonene i boken, noen står sammen med tekster, mens andre står alene.

Forlaget om boken:
Ho Ho Ho! Slit du med julefeelinga? Synest du alt er stress? Får du ikkje til sprø svor? Gruar du deg til besøk av svigermor? Slapp av. La Skodvin og Grytten vise deg kva jula eigentlig handlar om. Korleis jula eigentlig ser ut. På ekte.

Forlag: Flamme
Utgitt: 2018
Sider: 167
Kilde: Leseeks

Boken er jo nesten litt julepynt i seg selv, der den ligger på sofabordet mitt. Stjernen på midten glitrer i sølv og kaster gjenskinn fra stearinlysene i rommet. Ja, jeg har pyntet litt, med noen lilla lys og en løper på bordet, men alt det røde og grønne blir værende i kassene sine til tett opp mot julaften.

Deilig er jorden er en slags novellesamling. Gryttens tekster er korte og, om ikke lange så i alle fall lengre enn de korte. Tematikken dreier seg rundt jul og julefeiring, men det er de menneskelige følelsene som står i høysetet. For, hva gjør vi vel ikke for at barna skal bære med seg de aller beste minnene fra sin barndoms jul?

Bildene i denne boken er noe for seg selv. Jeg greier ikke for mitt bare liv å si at det er fine bilder, for det er det virkelig ikke. Bildene har et budskap og er gjenkjennelige hverdags-snaps, men illustrasjonene til Helge Skodvin er usminket og bakvent, og dønn ærlig. Disse tre bildene er snappet fra boken, sjekk selv:





I novellen Ventetid har Grytten et skråblikk på alle disse kvinnene som handler gaver til mennene sine som mennene egentlig ikke vil ha. Mennene derimot, venter og dømmer om en kvinne som ser dem, og siden hele stykket er skrevet uten punktum, er jeg ganske utslitt når jeg kommer til slutten, sikkert like utslitt som kvinnene er av å shoppe og mennene deres er av å vente på kvinnen som shopper. I novellen (eller diktet?) Ønskeliste som kommer litt senere, får vi høre hva mannen egentlig vil ha.

Dette er en temmelig mørk og burlesk samling med korte tekster. Jeg ble nesten litt mollstemt av å lese siste halvdel som speiler den ensomheten enkeltpersoner kan føle, selv de som har mennesker rundt seg, i denne søte juletid.

Den mest positive historien må være Ekstra, gutten som gir familien sin en ekstrapresang til jul i form av en mobilkonferanse hvor han presenterer kjæresten sin John. Da jeg leste Motstandsdyktig lo jeg godt, og jeg må innrømme at jeg kjente meg igjen i ungdommen som nekter å komme ned fra rommet sitt på julaften.

Ikkje interessert. Ho er ganske enkelt ikkje interessert i å komme ned til julemiddagen. Ho er ganske enkelt ikkje interessert i å ete robbe og molter med krem. Ho er ganske enkelt ikkje interesser i å høre folk snakke om ting som ikkje er spesielt interessante. Ho var ikkje interessert i fjor. Ho var heller ikkje interessert året før det. I år er ho enda mindre interessert, for å seie det slik det er.

Dette var en fin oppvarming til julen, å få vite at jeg ikke er den eneste i verden som drømmer om å rømme. I kveld skal jeg på Frode Grytten Beat Bands julekonsert, hvis en kan kalle det det, for etter plakaten å dømme så blir det litt juleambivalens her også. 


En liten oppdatering etter konserten: Woao!!! for en herlig blanding av skråblikk på juletradisjoner, hyllest til de gode gamle slagerne og ikke minst leken moro for voksne som vet å traktere instrumentene sine. Frode Grytten leste 5-6 av tekstene sine til passende musikk, også leste han en del oversatte snutter fra julesanger som de gikk over til å spille - det var magisk ☺🎄

8 kommentarer:

  1. Ønsker deg en Go jul å et godt nyttår :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Ellen, håper du også får en kjempefin jul, og et lykkelig og fremgangsrikt nytt år :)

      Slett
  2. Jeg liker jo julestyret men hadde lyst til å lese denne likevel, men den dukket ikke opp blant bøkene jeg fikk tilsendt. Det skal jo være signering med disse to på onsdagmen har ikke helt bestemt meg om jeg skal gå ennå. Kos deg på konsert i kveld :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er en annerledes og en smule original julebok, både i tekst og bilde. Skulle gjerne sjekket ut signeringen på onsdag, men skal på teater den kvelden. Nå er det ikke lenge til det braker løs med Frode Gryttens Ring a ding dong ding, det gleder jeg meg til :)

      Slett
  3. Hehe, måtte le av de bildene.. snakk om minimalistisk pynting. som den lille nissen i lampa, feks.. ( og null kamuflasje av rotet- men befriende ærlig, da)
    Men ellers virker dette som en god bok som jeg kunne tenke meg å lese. Blanding av skjemt og alvor. Jula er vanskelig for mange, det må vi aldri glemme..

    Jeg er heller ikke glad i julestyr og hadde gladelig reist bort igjen- men det blir koselig å feire jul med familien også som jeg skal gjøre i år. Frem til det tar jeg det rimelig med ro, men jeg skal pynte med litt flere nisser enn de her, lol, når jeg likevel skal være hjemme mesteparten av tiden, så er det ok med litt trivsel.:) Og så har jeg noen julegaver å pakke inn.. og handle mat må vi jo alle.. (drikkevarene er ferdighandla på tax-free)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre at du skal holde deg i ro, og pynte litt mer enn de har gjort på disse kontorene :) Blir litt pynt og familiekos her også, fikk faktisk opp julestemningen en smule etter konserten med Frode Grytten i går kveld, den var fantastisk. I kveld er det Tertneskoret som gjelder, og da er julestemningen i boks.

      Slett
  4. Ja, det var mindre pynting enn hos meg til og med. Adventstaken er iallefall på plass her i heimen.
    Jeg liker Frode Gryttens bøker, men har ikke tid til denne nå. Heldig du som kom deg på konsert

    SvarSlett
    Svar
    1. Her er det ingen adventsstake i år, men noen lilla lys røper hvilken måned vi er inne i. Venter med treet og det andre, til søndag, har siden trepyntemesteren ikke har tid før :)
      Tror det nederste bildet i blogginnlegget har sendt meg lykke, for her hvor Pedro Camora Alvarez står å brøler, ga meg hans bok i premie i Artemisias diktlesesirkel. For en julegave!

      Slett