søndag 18. november 2018

Menn i min situasjon av Per Petterson

Det er ikke tvil om at bokhandlerne elsker Per Petterson, for hans navn dukker stadig vekk opp når denne prisen skal deles ut. I år er han blant de nominerte for Menn i min situasjon, og han vant prisen for Ut å stjæle hester i 2003 og for Jeg nekter i 2012.

Forlaget om boken:
For Arvid Jansen er livet blitt et spørsmål om faste holdepunkter. Han oppsøker gamle slagmarker rundt i byen, drikker seg full, treffer damer og blir med dem hjem, eller kjører rundt i Mazdaen, hvor han også tilbringer nettene når senga blir et umulig sted.

Det er ett år siden Turid tok med seg de tre jentene og dro. En tidlig morgen ringer hun fra den nedlagte jernbanestasjonen på Bjørkelangen. Arvid plukker henne opp og kjører henne hjem til Skjetten. Men for en gangs skyld nekter han å gi henne det hun ber om.

Menn i min situasjon er samtidslitteratur som setter ensomheten i søkelyset. Skilsmisse og det å finne fotfestet etter at dramatiske ting har skjedd i livet, er tematikken i denne romanen.

Kona til Arvid Jansen vil skilles, men før hun får tatt opp dette, mister Arvid store deler av familien sin i en båtulykke. Hun utsetter å si noe, men begynner på et brev til Arvid som hun gjemmer vekk og glemmer. Når hun et år senere flytter fra ham, finner han dette brevet og blir knust over at han har levd et helt år med henne og døtrene uten at han har visst at hun følte det sånn.

Historien består av lavmælte skildringer av hverdagsliv og Arvids noe spesielle gjøremål på fritiden, men det er også noe sanselig ved teksten som jeg likte godt. Han plukker frem den eksistensielle ensomheten vi har i oss, og skriver frem bilder på tomhet og lengsel.

Jeg vil nok si at Arvid Jansen ikke er "my kind of man" til det er han alt for tafatt og introvert. Han har problemer med å vise døtrene sine at han er glad i dem, og interaksjonen med naboer og andre blir ofte litt misforstått.

Per Petterson skriver knakende godt, og siden han har lest inn boken selv, får han skryt også for dette. Om boken er min favoritt til Bokhandlerprisen, gjenstår å se, men jeg anbefaler den gjerne videre!

Utgitt: 2018
Spilletid: 6:25
Kilde: Lytteeksemplar

11 kommentarer:

  1. Er usikker på om jeg skal lese denne med det første. Jeg har blandete følelser for Pettersons bøker, men Ut å stjæle hester likte jeg godt.
    Vi får se..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ut å stjæle hester var den romanen som gjorde meg, og sikkert flere med meg oppmerksom på hans forfatterskap. Jeg har lest litt mer av ham, men den står sterkest.

      Slett
  2. Ut å stjæle hester var fantastisk bra. Han kommer stadig tilbake til en båtulykke i bøkene sine, det må være noen han har opplevd tror jeg. Det er mange som skryter han opp i skyene. Ja, det er mye bra, men ikke alt er like bra synes jeg. Skal få den med meg som lydbok etterhvert tenker jeg...

    SvarSlett
    Svar
    1. Mener å ha lest at han mistet deler av familien sin i Scandinavian Star-ulykken. Han har scoret høyt på terningen på denne boken, og blitt nominert til Bokhandlerprisen, men jeg er ikke helt der. Lese kan han også, så det er bare til å velge lyd om du vil være effektiv :)

      Slett
  3. Sitter med samme følelsen som Anita, men - jeg har ikke lest noe fra Petterson ennå, så jeg uttaler meg uten erfaring whatsoever. Jeg har imidlertid lest mye OM bøkene hans, og skal det leses ei så blir det sannsynligvis hesteboka. Supert at andre kan lese for meg ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis du bare skal lese en, så må det bli hestene, ellers er det vel lurt å spare den beste til slutt :) Det er godt vi kan hjelpe hverandre å prioritere.

      Slett
  4. Jeg er veldig glad i Per Pettersons bøker, men etter en skikkelig økt for noen år siden måtte jeg ta pause. Morsomt at han fremdeles holder på Arvid Jansen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er gøy å lese et forfatterskap i en jafs, jeg har gjort det noen ganger, blant annet med Levi Henriksen (hvis dialekt minner veldig om Per Pettersons)

      Slett
    2. Av uforståelige grunner har jeg kun lest Snø-boka til Levi Henriksen. Den likte jeg attpåtil kjempegodt. Tar det som en påminnelse om at jeg må lete etter hans bøker neste gang jeg er på biblioteket :)

      Slett
  5. Jeg har til dags dato ikke lest en eneste bok av Per Petterson. Vet ikke hvorfor det har blitt sånn, men de appeller ikke til meg, selv om du har skrevet en god omtale.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sånn er det jo av og til, jeg har mine som glipper unna hele tiden jeg også :)

      Slett