tirsdag 9. oktober 2018

Lansering av Utide - Finn Bjørn Tønders nye roman

I kveld var det på Amalies Hage det skjedde. To år er gått siden bergenseren og journalisten Finn Bjørn Tønder debuterte som forfatter med Sistesoldater. Jeg likte den boken veldig godt, og gleder meg over at han har kommet ut med en ny historie fra Bergen.

Innledningsvis fortalte Tønder om bakgrunnshistorien til Alf Stormark, som er hovedpersonen i boken hans. Han var en kjenning fra barndommen, hvis minne aldri riktig har sluppet taket i ham, og som Tønder nå ærer ved å gi ham hovedrollen i denne romanen. 

Tittelen på boken kommer som ventet fra det kjente uttrykket "I tide og utide". Hvis en tolker uttrykket til å romme sant og usant, så skildrer det romanen på en fin måte. Når jeg først fikk høre at romanen inkluderer mennesker som går igjen og tidsreiser, så himlet jeg med mine indre øyne, men etterhvert som Jo Gjerstad fikk snakket seg gjennom boken med forfatteren, ble jeg mer og mer begeistret. Dette kan jo funke...

Alf Stormark har altså vært død i 22 år når jeg-personen (forfatteren) ser ham gå inn i Telegrafbygningen i Bergen. Tre kjente landemerker i Bergen er hovedseter for en, for meg litt diffus gruppering av mennesker, gjengangere, levende døde. Dette er altså utgangspunktet for romanen, som er en spenningsroman som også belyser historiske skikkelser og hendelser i Bergen. Isdalskvinnen og den massive utryddelsen av jødene som fant sted i 1942 er sentrale hendelser, og Finn Bjørn Tønder kan fortelle at mye av det han skriver om, er spørsmål som han som journalist har gravd i, og mener å ha funnet svar på.


Stemningen var god på Bergen Offentlige Bibliotek i kveld, og det var mange som kjøpte med seg bøker hjem i høstmørket. - Jeg gleder meg til å lese!

3 kommentarer:

  1. Så kjekt at du kom deg avgårde og fikk kjøpt meg deg bok hjem. Stiller meg i kø for å låne om det går an? Jeg har ikke lest noe av ham før men ble nysgjerrig på denne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enkelt å gå ut i drittværet, når en har bil i Bygarasjen. Du må lese Sistesoldater, den er utrolig bra. Denne virker spennende i "konseptet" så dette blir bra :)

      Slett
  2. Alltid fint å lese noe fra kjente trakter. Jeg liker å lese bøker med miljø fra Trøndelag/Møre. Kos deg med Bergensbok!

    SvarSlett