søndag 29. juli 2018

Fonnabu og Breidablikk - og litt historie i vakre Rosendal

Sundal langt der nede, fotografert fra Gardshamar 745 moh. vårt første stopp
En gang i tiden samlet vi på turlagshytter, en samling som denne helgen fikk to nye punkter, Fonnabu og Breidablikk, som ligger helt ved Folgefonnen. Frode og jeg kjørte fra Bergen tidlig lørdag morgen, og la i vei fra parkeringen i Sundal. Turen går på fin grusvei det første stykket, før vi fulgte skilting mot Fonnabu. Etter den første bratte stigningen som går i hårnålsvinger oppover, ankom vi Gardshamar på 745 moh. her kokte vi kaffe og fikk pusten igjen, før vi gikk videre.

Veien går nå over i sti, som går i ur, på fjell og på fin jordbunn. Jeg elsker krekling og et stykke ble det mye bærplukkestopp. Været har vært nydelig de siste ukene, og selv her på vestlandet har temperaturene bikket 30 grader, det var derfor ikke mye klær vi hadde på oss, noe vi skulle komme til å angre.

Breidablik 1322 moh.

Er det Rudolf som drar sleden?

Etter vi passerte Breidablik hvor Frode lekte reinsdyr og jeg julenisse tiltok vinden til uante proposjoner. Veien opp til Fonnabu bød på nydelig utsikt mot Folgefonna, med sine lyseblå farger og spennende formasjoner, men vinden den vinden. Vi krøp ikke akkurat, men nitid konsentrasjon var påkrevd for å holde oss på beina. Vi la begge merke til de svarte skyene som samlet seg over hodene på oss, så etter å ha vært inne og lukket et vindu, føtet vi nedover så fort vi kunne, for å komme lengst mulig før regnet tok oss igjen. Dessverre var det ikke så langt, så før vi var kommet ned til Breidablikk igjen, så det ut som vi var kommet rett ut av dusjen.

Fonnabu 1450 moh. med Folgefonna i bakgrunnen

Synd det ikke går an å ta bilde av vinden :)

Litt lenger nede i bakken stoppet regnet endelig, og noen kilometer senere hadde den kraftige vinden tørket både hår og klær. Turen anbefales, men ta med ull i sekken! Vi brukte ca 4 timer opp og 3 timer ned igjen.

Når vi først var i Rosendal hadde vi (les: Frode) lyst å gå tur søndagen også, så vi hadde bestilt rom på Rosendal Turisthotell. Her koste vi oss om kvelden med et måltid mat, før vi stupte i seng. Søndag gikk Frode til Gygrastolen, mens jeg besøkte Baroniet og kirken. Baroniet i Rosendal er fra 1665 og har en fantastisk historie. I dag var jeg med på en omvisning, med en kunnskapsrik ung mann (fra Italia) som levende fortalte om bygget, hagen, familien og samfunnet fra 1600-tallet og frem til Universitetet i Oslo overtok eiendommen i 1929.

Baroniet viste seg fra sin beste side i dag
Det ble også tid til en runde for å knipse noe av den fine street arten som finnes i Rosendal. Gaute Haugland har fått utfolde seg på Skålakaien, og det han har laget passer godt til verkstedsomgivelsene og kaien som ligger her. Les gjerne BAs portrett av grafittikongen!

De driver med mye rart i de fine husene i Rosendal - vel verdt en rundtur for å titte

Etterpå gikk jeg opp til Kvinnherad Kirke, en kirke fra 1250 med mye historie, som ligger majestetisk til oppe på en ås i Rosendal.

Kvinnherad Kirke fra år 1250

1. Høres ut som dere har hatt en fin helg,selv om dere kom ned fra fjellet som to druknede katter på lørdagen.Du er så flink til å ta bilder og skrive referat fra slike turer,det er så kjekt å lese. Jeg har ikke vært i Rosendal på år og dag og skulle så gjerne ha vært der igjen. Siden jeg er etterkommer av baronen så kunne jeg godt ha fått overtatt hele baroniet syntes jeg :-D Neida, men fint er det uansett, aldeles nydelig!

1. Det ante meg at du har baronesseblod i årene :) Takk for fine ord, kjekt å være på tur, både i fjellet og i roligere omgivelser. Håper du har hatt en fin helg :)

2. Jeg har drømt lenge om en tur til Baroniet i Rosendal, det var flott og for noen fine street art bilder. Dere er noen sprekinger ser jeg, jeg har mest fått trimmet hus-malings musklene i år. Det innebærer litt stige og takvandring så det er litt skummelt.

1. Husmaling er et slit, men muskler blir det. Baroniet er nydelig, bare så synd at vi ikke fikk lov å ta bilder inne. Denne helgen har vi virkelig fått svingt oss, deilig slutt på ferien, nå er det jobb igjen i morgen :)