torsdag 7. desember 2017

Den svovelgule himmelen av Kjell Westø

Kjell Westö er en av Finlands største forfattere, som mottok Nordisk Råds Litteraturpris i 2014 for romanen Svik 1938. Den svovelgule himmelen er forfatterens syvende roman, så det er sannelig på tide at jeg leser noe mer av ham, for dette ga mersmak.

Forlaget om boken:
I 1960-årenes Helsingfors vokser en ung mann opp i skyggen av den velstående Rabell-familien, som har et staselig sommersted i nærheten av hans egen families enkle sommerhytte.  Han blir venn med den jevngamle Alex, men oppdager snart at det ligger mye under Rabell-familiens vellykkede overflate. Etterhvert vokser det fram et sterkt, men opprivende kjærlighetsforhold mellom ham og  Alex' lillesøster Stella. Gjennom årtiene fortsetter de to å kretse rundt hverandre, uten å klare å velge eller å velge bort kjærligheten.

Fortelleren vår forblir navnløs, men langt fra anonym, gjennom hele romanen. Bok365 sier det som jeg tenkte da jeg leste boken, at Kjell Vestö har diktet opp en historie, som sirkler rundt hans egne livserfaringer.

Vi starter i nåtid hvor han observerer en  truende figur utenfor vinduet sitt. Hvem denne er, blir avslørt på de aller siste sidene i boken, når vi er til bake i nåtid. I resten av romanen følger vi hovedpersonen gjennom hans oppvekst i Helsingfors på 1960 og -70 tallet, videre gjennom ungdom og inn i voksen alder.

Forholdet til Alex utvikles over mange år, og de kommer til å forbli i hverandres krets hele livet, selv om det går opp og ned med vennskapet. Han innleder også et kjærlighetsforhold til hans lillesøster Stella, enda et forhold som må gjennomgå mye.

Det er ikke enkelt å være en "fattiggutt" når han skal omgås Alex og familien hans. Siden han selv har foreldre som er vanlige lønnsmottakere, får han mange kameler å svelge i samkvem med familien Rabell.

Romanen er innom flere temaer, og har blant annet et fint skråblikk på hvordan arv og miljø påvirker hvordan vi blir, hva vi tenker og hva som forventes av oss. Psykisk sykdom er også en sekundærhandling som fanget min interesse. Subtile frampek i begynnelsen av romanen fører frem til et vendepunkt som fikk smilet frem hos meg.

Karakteroppbyggingen er veldig bra, det rike persongalleriet vi blir presentert for er alle karakterer som har noe ved seg som gjør dem lett å huske, uten at de på noen som helst måte føles karikert. Skriveteknikken og språket Westö bruker er godt å lytte til. Han benytter seg ikke av metaforer og symbolikk, men gir oss et ærlig portrett av flere kompliserte vennskap.

Jeg liker måten han binder sammen deler av romanen sin på. Mot slutten nevnes Jacobs drukning, som en katalysator for flyktningkatastrofen i Middelhavet, samtidig som bildene Stellas datter Sandi tar av enkeltskjebner der nede, gjør henne skamfull. Et av nøkkelelementene dreier seg om hukommelse, hva vi velger å huske, eller hvordan vi på forskjellig måte oppfatter situasjoner og hendelser. En tematikk jeg synes er veldig interessant.

Den svovelgule himmelen er en til de grader velskrevet roman, en smule sentimental men innsiktsfull og så personlig skrevet, at det nesten føles som om han skriver om seg selv. - boken anbefales på det varmeste!

Axel Aubert er kjent for å gjøre gode innlesninger, og det har han også gjort med Den svovelgule himmelen. Han er tydelig og rask, akkurat sånn som jeg liker det, og stemmen hans er behagelig å lytte til. Romanen anbefales på det varmeste!


Utgitt: 2017
Lyttetid: ca 13 timer
Kilde: Lytteeskemplar


Kleppanrova og Tonesbokmerke har også blogget om denne boken

5 kommentarer:

  1. Så fint at du også likte boka. Han kommer inn på utrolig mange temaer som han behandler veldig fint. Hovedpersonen sier han heter Terve. Jeg fikk også en følelse av at deler av boka kunne være bygget på egne erfaringer. Takk for link!
    Kanskje jeg skal høre den som lydbok, seinere!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er en sånn bok som sikkert er fin å lese flere ganger, og Axel Aubert sin stemme kan du glede deg til. Leste at du skrev at han het Terve, men jeg hørte det aldri, også leste jeg et annet sted at hovedpersonen var navnløs, så da ble det sånn :)

      Slett
  2. Høres ut som en fin bok dette og skal se etter den inne på ebokbib. Ser at du leser "Jeg er Daniel" - hva syntes du om den? Jeg begynte på den for noen uker siden men la den bort etter 40 sider..

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg slukte halve boken før jobb i dag, håper å få lest den ferdig i helgen :)

      Slett
  3. Jeg bare skummet med ett halvåpent æye for denne er neste bok ut- registrerte at det er ditt første møte med forfatteren og at du anbefaler boka varmt, så da stiller vi ganske likt ettersom heller ikke jeg har lest noe av ham før. Krysser fingre for at det blir et hyggelig bekjentskap, og med din entusiasme lover det jo godt ;o)
    God helg!

    SvarSlett