mandag 13. november 2017

Urolige hjerter av Mariela Årsandøy

Denne måneden har jeg lest to bøker i den nye serien Slekten fra havet. Dette er en ny norsk historisk serie, med handling fra kystmiljøet på Andenes i begynnelsen av forrige århundre. Urolige hjerter er andre bok i denne serien.

Fra bakpå boken:
RAVNA ER TJENESTEJENTE på fornemme Rammeberg, Venninnen Nore er bortlovet til Kristian Lorentzen, som er sønnen i huset. I påvente av bryllupet er Nore selskapsdame for hans mor, den tyranniske enkefru Anthona. Det er tydelig at fru Lorentzen hater Ravna, og til og med står henne etter livet. Har dette sammenheng med jenta Elidas mørke historie som kommer fram i dagboka Ravna har funnet på loftet og leser i all hemmelighet? Forholdene blir ikke enklere av at Kristian og Ravna trekkes mot
hverandre med en skjebnesvanger kraft.

Forlag: Juritzen
Utgitt: 2017
Sider: 283
Kilde: Leseeksemplar


Nye veier het den første boken i serien, og til tross for at den svarte til mine lave forventninger til denne typen litteratur, så ville jeg lese bok nummer to.
Som seg hør og bør i sånne serier, slutter bøkene "brått" og neste bok begynner der den forrige sluttet. I fortsettelsen er vi kjent med karakterene, omgivelsene og omstendighetene, så utfordringen blir å holde oppe spenningen.

I denne romanen ble det mye småintriger rundt hvem som har et godt øye til hvem. Det er ikke måte på hva som legges i et blikk eller en antagelse, og forvirringen blir etterhvert total. Ravna vil ikke lenger ha Torben siden han har vist seg sammen med Karoline. Han vil ha henne, men Ravna har et øye for Lars, og Kristian. Lars vil ha Ravna men siden Hilde vil ha ham, flørter han litt med dem begge, og har seg til og med med Nore. Nore vil gifte seg med Kristian, men siden han ikke bryr seg om henne går hun etter Lars i stedet. Sånn fortsetter det, og intrigene blir mer og mer innfløkt.

Skildringene av klasseforskjeller og tidsånden er styrken ved denne boken. Spesielt når Ravnas lillebror blir syk, ser vi forskjell på rik og fattig, når de knapt har råd til lege, og å få ham inn på sykehus er uaktuelt. Romanen er sanselig, og de mange beskrivelsene av vær, lyder og lukter gjør det spennende å lese.
Voldtekt av ungjenter og misbruk av barn hørte kanskje med i tidsånden? dette i tillegg til all utroskapen i romanens primærhandling, setter de få hemmelighetene rundt Fru Lorentzen og hvorfor hun har så mye imot Ravna langt i bakgrunnen.

Jeg er redd handlingen i denne andre boken i serien ikke greide å holde på interessen min, til tross for et lovende plott og flotte naturskildringer. Intrigene blir for intetsigende, og frampekene blir pekende litt for langt frem, men for all del, de som foretrekker denne type bøker, vil nok ikke bli skuffet.

Min omtale av Nye veier som er første bok i serien.

6 kommentarer:

  1. Jeg har et forslag til Ravna & co, kan ikke bare alle ligge med alle så blir alle fornøyd? Hehe....neida,joda...neida,men det hørtes nesten ut som en episode av Gossip Girl dette her. Jeg har første bok i serien liggende men jeg tviler på at jeg får begynt på denne før jul. Må være litt nazi fremover og bare lese bøker man tror kan være aktuell å nominere til BBP.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har lest meg helt rett Beathe :) Må selvfølgelig ta høyde for at serien er lang, og her legges ut frampek og spenning skal bygges opp, men for en utålmodig leser som meg, funker det kanskje ikke :)
      Jeg begynner på Tørke i dag, så jeg er ikke like nazi med norskavåretlesingen :)

      Slett
    2. Jeg skal ikke bare lese norsk,leste en krimbok i sommer som jeg tenkte å skumme gjennom igjen siden jeg vil skrive om den.Anita har skrevet om bok nr 2 i den serien og da må jeg få med meg den også, 2 krimbøker på under 2 måned må nesten være ny rekord. Jeg håper du liker Tørke :-)

      Slett
    3. Jeg så den omtalen til Anita jeg også, og ble veldig fristet. Skal bare se 2017 blir et krim-år for din del :)

      Slett
  2. Jeg synes du er tapper som gir bok nr.2 i denne serien en sjanse. Jeg ga opp før bok nr. 1 var ferdiglest. Lykke til med Tørke!

    SvarSlett