onsdag 8. november 2017

Nye veier av Mariela Årsandøy

Denne måneden har jeg lest to bøker i den nye serien Slekten fra havet. Dette er en ny norsk historisk serie, med handling fra kystmiljøet på Andenes i begynnelsen av forrige århundre. Nye veier er første bok i denne serien.

Forlaget om handlingen: 
RAVNA OG NORE er bestevenninner, selv om de hører til ulike sosiale lag. Nore er datter av en væreier og lovet bort til den unge eieren av et stort og viktig fiskevær. Ravna blir med som grovtaus når Nore får post som selskapsdame hos sin fremtidige svigemor, enkefru Lorentzen på selveste Rammeberg.
Det hviler en dyster skygge over det mektige fiskeværet. En skygge som snart skal få fatale følger for alle den berører. Og hva skjuler loftet, som det er strengt forbudt å gå opp på?

Forlag: Juritzen
Utgitt: 2017
Sider: 329
Kilde: Leseeksemplar


En væreierdatter og en ussel fiskerdatter, kan dette gå bra da? Bestevenninnenes intensjoner er gode, men når de begge flytter inn på det store fiskeværet Rammeberg, gir ulik status og sosialt lag, dem utfordringer de ikke hadde forutsett.

Ravna blir tatt godt imot og får jobbe som grovtaus i huset. Hun finner seg til rette og blir venn med jenta som må dele det lille rommet sitt med henne, og alle de andre. Nore har litt større vansker med å finne seg til rette i sin rolle som selskapsdame for enkefru Lorentzen, siden det ligger i kortene at hennes sønn Kristian skal fri til henne.

Nore prøver å få fortgang i sakene ved å flørte med Kristian, men han er om mulig enda mer humørsyk og vanskelig å forstå seg på, enn moren.

Det er alltid spennende å begynne på en ny serie, og for meg som nettopp har levd meg gjennom hele Dina-trilogien, ble dette et gledelig gjensyn med livet i Norland på begynnelsen av forrige århundre. Mariella Årsandøy bruker et flott språk som levende skildrer både natur og levevilkårene til menneskene vi møter.

Karaktoppbyggingen er også god, men den byr ikke på noen overraskelser. Nore er forelsket og håpefull og ganske så ubevisst sin egen rolle, mens Ravna er i overkant sta, stolt og ikke minst nysgjerrig. Den sure enkefruen gjenkjenner noe i Ravna, som blir et av mysteriene som følger handlingen over i neste bok. Hvorfor Kristian er så avvisende mot Nore, kan vi bare spekulere i, "time vil tell"....

Det ligger mange spørsmål i handlingen som ikke blir besvart i løpet av denne første boken i serien, i så måte minner boken meg om serien Nattmannens datter, som jeg leste for noen år siden.

Konklusjonen min etter første bok i serien Slekten fra havet er at dette er lettlest og behagelig. Jeg synes serien  begynte godt, går rett videre på neste bok Urolige hjerter, mens jeg håper på noen avklaringer og flere spennende frampek.

7 kommentarer:

  1. Jeg synes denne virker litt kiosklitteraturaktig, om du skjønner hva jeg mener. Underholdningsserie som er pakket inn i harde permer.
    Synes du den er litt sånn?
    Har første boka her..

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har helt rett, jeg vegret meg litt for å bruke frasen, men du kaller en spade for en spade :)

      Slett
    2. Hehe, ja, jeg gjør vel det.;)
      Men egentlig så mente jeg det ikke negativt. Det er er jo en egen sjanger, som man enten liker eller ikke, (eller midt i mellom) og det finnes godt eller dårlig der også. Mye er jo temmelig lettbent og platt. Andre kan ha gode fengende historier og skrevet på en god måte. Greit å vite hva man kan forvente seg hvis man starter på disse bøkene, tenker jeg.:)

      Slett
    3. Det er veldig avklarende å bruke benevnelser som egentlig sier alle noe om hvilken bok det er (dameroman, kiosklitteratur...) men jeg har merket meg at noen tar det ille opp. Det er noe med at denne serien er gitt ut i hardcover som sier meg at de prøver å løfte den opp fra kiosklitteratur"sjangeren" :)

      Slett
    4. Ja, jeg har også sett det i en del sammenhenger. Noen opplever det nedlatende og noen bruker det nedlatende. Å gi bøkene hardcover kan jo løfte dem, men innholdet er jo det samme. jeg skal lese første boka, så får vi se hva jeg synes.

      Slett
  2. Lettlest og behagelig - virker som perfekt strandlektyre ved et opphold i varmere strøk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Å ja! har du planer om det, så er denne boken perfekt reisefølge :)

      Slett