søndag 12. november 2017

Du er sterkere enn du tror av Bjørg Thorhallsdottir

Bjørg sin strek er kjent for de fleste. Det er første gang jeg setter meg ned med en bok fylt av hennes flotte kunst og hjertevarmende tanker. I denne boken gir Björg oss 60 nye kunstverk og historiene om hvorfor akkurat disse bildene ble til.

Forlagets presentasjon:
Björg Thorhallsdottir er en av landets mest folkekjære kunstnere. Ved å by på egne livserfaringer i bilder og tekst ønsker hun å gi folk mot til å være seg selv og tørre å følge drømmene sine.
En del av livsreisen handler om å bli kjent med seg selv, og stadig utvikle seg som menneske - slik at vi igjen kan bety noe for andre. Når vi deler med andre, lærer vi også noe om oss selv. Jeg inspireres kontinuerlig av den verden og de menneskene jeg møter på min vei. Vi speiler oss i hverandre, derfor velger jeg å leve et liv uten maske, og deler mine gleder og sorger gjennom de fargene som passer til dagen min.

For en nydelig bok Bjørg Thorhallsdottir har laget! Tekstene er personlige uten å bli klam og privat, mens bildene treffer noe i meg.

Hun tar oss med inn i forskjellige situasjoner, vi møter mange menneskeskjebner og reiser til nært og fjernt. Det første bildet i boken heter "Believe in Yourself", et nydelig bilde med en tekst som fikk meg til å senke skuldrene. Et lite utdrag:

Skissen til dette bildet lagde jeg på Hawaii. Jeg dro rett fra et liv som gikk i 200 - til et palmetre! Og da jeg stoppet opp, merket jeg hvor sterk den indre dialogen er, og hvor utrolig vakker reisen innover i en selv er. For å oppleve dette må man gi prosessen tid og rom. 

Dette kjenner jeg meg igjen i. Alle mine interesser og det at jeg er nysgjerrig på det meste, har gitt meg et travelt liv, så det å klare å sette bremsene på er utrolig viktig. Bjørg setter fokus på indre egenskaper som det er greit å løfte frem, blant annet holdningen til hvordan "vi tar det".


I bildet under får vi noen fine ord om å ta ansvar for vår egen livsvei. Vi skal ikke bry oss om hva andre mennesker mener og ønsker for oss, eller hva vi tror andre mennesker mener og ønsker for oss, men ta vår egne veloverveide valg, på egne vegne. Med dette i bakhodet kan vi skyve vekk triste tanker, sure holdninger og prokastinering. Selv sitter jeg nå og gremmer meg over den første snøen som har lagt seg over landskapet utenfor vinduene mine, men med Bjørgs hjelp velger jeg å være lykkelig ☺



Gogirl, som du ser under er et skikkelig "girlpower" bilde, og sånne trenger vi jo av og til. Jeg blir glad av å se på det, og kjente at ryggraden fikk noe ekstra spenstig over seg da jeg hadde lest teksten som fulgte med.



Bildet Kampala ble tegnet ved Viktoriasjøen i Uganda. Hun forteller at hun satt sammen med en venn som er god på affirmative art. Det var artig å høre om hvordan det går an å meditere og male samtidig, og om hva dette gjør med kropp og sjel.

Obs, dette er et utdrag av bildet

En skjønn dame sitter og drømmer om kjæresten sin som er langt borte mens hun lytter til Frank Sinatra som synger Take me to the moon. Vakrere kan det ikke bli.



Bjørg Thorhallsdottir har begge pekefingrene godt nedi lommen. De brukes ikke her til å true gammel livsvisdom nedover hodene på oss. Boken er skrevet i et lett og naturlig språk, og når jeg leser tekstene er det som en god venninne sitter ved min side. Det er en vakker bok som jeg varmt anbefaler videre!

Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2017
Sider: 160
Kilde: Leseeksemplar


Andre bloggere som har kost seg med boken: ArtemisiasVerden, BeathesBokhjerte, Heartart

7 kommentarer:

  1. Inspirerende omtale av en inspirerende og vakket bok

    SvarSlett
  2. Ja, dennne var jo kjempefin, og fin omtale med fine utdrag fra de også Tine. Ha en riktig god søndag.:)

    Takk for link.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går ikke an å bli annet enn begeistret av en sånn bok :)

      Slett
  3. Denne gangen er jeg litt på kollisjonskurs med de fleste andre som har blogget om samme boka. Jeg opplevde den som litt for lik (minst) ei av de forrige bøkene hennes, "Veien til lykke" som kom i 2015. Den hadde mer dybde og var på mange måter mer intens og engasjerende så den likte jeg veldig godt. Tipper dere som falt for årets bok vil ha stor glede av "Veien til lykke" også- anbefales :o)

    SvarSlett
  4. Her er jeg enig med Berit angående Veien til lykke og denne boka. Men uansett er det en vakker bok som bare gir glede! Og du,Tine, har laget en nydelig omtale av boka. Hun har også laget en bok for barn, eller rettere sagt for voksne og barn sammen. "Kunstmagi" heter den. Jeg har gjort noen av oppgaven sammen med barnebarn, og vi har bladd i boka og snakket om kunst ut fra den. Inspirerende.

    SvarSlett
  5. Nydelig omtale av en fin bok! Jeg har ikke lest den andre boken og kan ikke uttale meg om hvorvidt det ligner.Jeg likte boken veldig godt:-)

    SvarSlett