tirsdag 14. november 2017

Alle disse dagene av Tove Braathen

Alle disse dagene er debutromanen til Tove Braathen, og for en debut hun har gjort! Jeg skjønner ikke at det går an å skrive så reflektert og helhetlig på "første forsøk".

Forlagets beskrivelse:
Møt Evy, pensjonert og lettere nevrotisk flyvertinne som føler at livet har seilt forbi uten at hun helt fikk det med seg. Etter utallige mislykkede forhold har hun truffet en mann som kanskje kan være den rette. Han har invitert henne hjem til seg, men da hun ringer på en regnvåt forsommerkveld, åpner han ikke.
Og Sara. Som ikke helt vet hva hun driver med, eller hvorfor hun fortsatt er gift med en mann hun innerst inne ikke liker. Som føler at fosterdatteren Em glir lenger og lenger unna.
Og Sigurd Huse. Etterforsker og tobarnsfar – og eksmann, ettersom kona har bestemt at han skal flytte ut. Hun har andre planer for hvem som skal utgjøre familien i rekkehuset i Ullevål Hageby. Rekkehuset etter Sigurd Huses bestemor.

For en vidunderlig debutroman Tove Braathen har gitt oss! Når jeg leser faller jeg gjerne for plottet og oppbyggingen av en roman, eller for karakteroppbyggingen, men aller best liker jeg det når selve språket får meg til å sukke fornøyd. Det gjorde jeg da jeg leste denne boken.

Persongalleriet er glimrende satt sammen, av menn og kvinner som har det til felles at de lengter etter å være en annen, eller at de rundt skal la dem få lov til å være seg selv. Evy er en kvinne som betrakter mennesker, hun er ensom og føler at det ordner seg for alle andre, men ikke henne selv. Sigurd Huse leser konen inn i alle han møter, og i alle situasjoner så har han knagger som involverer konen som holder på å bli eks. Jeg føler med ham, men han er ubesluttsom og sosialt sett temmelig på felgen, så jeg bruker litt tid på å lære ham å kjenne. Hvorfor står han ikke opp for seg selv (og sine barn) når kona kaster ham ut?

Sara er gift, men er ikke fortrolig med mannen sin, så når hun trenger å snakke med noen kontakter hun fosterdatteren Em sin lærer, Ragni Sten. Hadde ikke Sara hatt Ragni, eller Evy hatt venninnen Astrid til å holde seg i nakken, ville livene deres vært så mye mer forvirrende. Dette er damer som til stadighet befinner seg i en situasjon hvor de ikke vet helt hva de skal gjøre, føle, tenke eller si. Jeg får medlidenhet med dem begge to, og får lyst å legge armene mine om dem.

Denne romanen inneholder et dødsfall og Sigurd Huses etterforskning, men noen andre enn ham fra politikammeret møter vi ikke. Karakteren Sigurd Huse er den som med sine spørsmål og rolige detektivarbeid binder sammen de andre karakterene, som etterhvert viser seg å ha forbindelseslinjer til hverandre.

Det er de mellommenneskelige relasjonene som imponerer med denne romanen, og det gryende vennskapet som oppstår mellom Em og Evy var godt å lese om. Deres "tilfeldige" møte ble skildret på en troverdig måte, og reaksjonene til Em når Evy nærmer seg henne gir romanen et pust av noe håpefullt.

Alle disse dagene spiller på hele følelsesregisteret. Her er spenning og nysgjerrighet i forbindelse med hva som skjedde med den døde nestenkjæresten til Evy og jeg irriterte meg grønn over Huses kone som lurte ham til å møte sin nye kjæreste og som pusser opp huset hans og tar seg til rette.

Jeg triller terning når jeg leser og begynner alltid med seks prikker, også faller prikkene av etterhvert. Den ene prikken som er borte fra terningen på Tove Braathens roman har sammenheng med at Huse ikke fikk noen oppreisning i forhold til sviket konen gjorde mot ham. Så sinna som jeg var på henne (og på ham for å være så veik...) så fortjente jeg en viss hevn.
Jeg savnet også at Evy brydde seg mer om etterforskningen, for hun hadde ingen følelser rundt det som hadde skjedd med mannen hun hadde forhåpninger til.

Romanen til Tove Braathen er handlingsdrevet og medrivende å lese. Vi er innom tema som adoptivbarn/foreldre, skilsmisse og ensomhet, og vi får et flott innblikk i hvordan det kan føles å bli middelaldrende, når ingen trenger en.

Konklusjonen min er, denne romanen må du ikke gå glipp av!


Utgitt: 2017
Sider: 366
Kilde: Gave fra Beathe


Andre bloggere om boken: Minbokogmaleblogg og Tonesbokmerke 

5 kommentarer:

  1. Der ser du,nå er jeg glad for at jeg prakket den på deg likevel! I know you :-) Nå ser jeg frem til å lese den selv når det lakker og lir.Litt artig å lese om terningkastene dine. Selv tenker jeg ikke over det mens jeg leser men grubler litt i etterkant. Blir det ikke litt "nedsig"å måtte "fjerne" en prikk underveis? Ser du har begynt på Jenny,da rekker jeg ikke å samlese for jeg har ikke komet meg avgårde for å kjøpe boken ennå. Uansett spent på hvordan den faller i smak! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kjenner lesesmaken min godt, for denne var helt midt i min blink :) Tusen takk for boken Beathe, jeg låner den videre til en venninne med samme smak som meg.
      Jeg er alltid begeistret når jeg begynner på en ny bok, så derfor får alle samme mulighet til sekser. At jeg tar vekk en prikk, er mer en erkjennelse enn et nederlag, det skulle tatt seg ut om alle bøker fikk seks på terningen, så at prikker ramler av, hører med.
      Leser Jenny, det går rolig for seg i starten, men jeg elsker å bo i Roma og mingle med kunstnerne der, gled deg!

      Slett
  2. Svar
    1. Du kommer nok som en komet etter :) Jeg hentet Elskede av Toni Morrison som vi skulle lese til neste Leseglede på bibliogeket, men jeg kan ikke tirsdag 5 desember, så den blir nok ikke lest. Det er alt for mye som ligger å venter, jeg er med neste gang :)

      Slett
  3. Har den i skal lese bunken. Skulle egentlig lese den for noen måneder siden, men andre bøker kom i veien. Skal prøve å få lest den før året er over. :)

    SvarSlett