søndag 5. mars 2017

Søndagstur på Midtfjellet (byfjellene i Bergen)

Utsikten fra Norhytta er formidabel, her i litt zoomet versjon
Ny (søn)dag nye muligheter, og til tross for kraftig vind la vi i vei på byfjellene denne søndagen også. Vi ble kjørt inn til Hjortland og gikk opp på Vareggen herfra, men i stedet for å svinge til høyre der gangstien slutter, tok vi til venstre og gikk på andre siden av dalen, på en flott sti inne i skogen, helt til Norhytta.

Norhytta ble oppført i 1911 av sportsklubben Nor i Hauglandsdalen. Den ligger øst for Vikinghytten, og var lett å komme seg til på traseen vi gikk (obs, sikkert mye myr når det ikke er frost). Nå er det Arna Turn og Idrettslag som eier hytten. De påbegynte en omfattende restaurering da de overtok i 1994, som ble avsluttet i 2015. Den 40 kvadratmeter store hytten er åpen om søndagen, utenom skolens ferier, så siden vi har vinterferie denne uken var hytten stengt da vi besøkte den.

Norhytta med flott utsikt nedover Hauglandsdalen
Norhytten
Vår tur videre gikk opp vestover fra Norhytta og ned på andre siden av fjellkammen til Tranehytten. Turen var i dag tung, siden det lå lårhøyt med snø mange steder. Hytten blir kalt "det fineste byggverket i Byfjellene" i boken min, og det kan jeg være enig i. Sportsklubben Trane har hatt hytte i byfjellene siden 1931, men denne her i Svartebotn ble bygget i 1946. Den er satt opp av stein tatt fra grunnmuren til to tyskerbrakker som sto på Blåmanen, som velvillige turgåere var med å bære frem til tomten.
I dag er det mulig å leie den store hytten, som har fire flotte soverom og 13 sengeplasser.

Tranehytten
Den lille hytten Gangerolf ble bygget i 1908 og ligger bokstavelig talt et steinkast unna Tranehytten. Hytten opplevde tidlig å bli blåst av grunnen, så den ble flyttet til et lunere sted, og har også skiftet eier flere ganger. Han som kjøpte hytten i 1994 rev den gamle, da forfalne hytten og bygget en helt ny hytte.

Gangerolf
Huldraheimen er en av hyttene i området som kalles Midtfjellet. En kameratflokk satte den opp i 1903. Hytten ble bygget på Bryggen, demontert og transportert med hest og slede på vinterføre opp Våkendalen til Tarlebøvannet. Derfra ble delene fraktet med løypestreng opp til platået der hytten ligger. Jeg var fascinert av den lille hytten som kan skimtes som en prikk til høyre på bildet, dette er Grevbu som vi har tilgode å besøke.

Huldraheimen, hvor vi tok oss en kaffetår og nøt utsikten sørover
Så kom endelig turen til Nissebo, som siden 1972 har vært eid av familien Sommer. Siden vi kjenner Nancy Sommer var vi spent på om hun var i hytten, da vi skulle forbi i dag, men selv om de bruker hytten ofte, var det tomt i formiddag. Denne hytten fremstår som helt ny, og det er den også forsåvidt, siden de var uheldig å oppleve brann for noen år siden, og ny hytte ble bygget.

Nissebo
Heimen ligger på nordsiden av Midtfjellet, på et sted som heter Kapp Horn. Utsikten er spektakulær siden den er plassert midt imot Jordalsskaret. Hytten er opprinnelig oppført i 1911, men er restaurert og fremstår som ny. De ble heldigvis forskånet for brannstifteren fra Nissebo, han har vært inne i hytten to ganger men, var ikke like slurvete med fyrstikkene.

Heimen
Utsikten fra Heimen er virkelig flott!
Min kjære turkamerat som leser kart og bærer sekk var heldigvis med i dag, ellers hadde jeg aldri funnet hyttene på planen. Føret var vanskelig, delvis i mye snø (uten spor å gå i) og da vi kom inn på stien fra Vidden, var den isete og glatt. Runden fra Hjortland via hyttene og ned til byn tok oss drøye 4 timer, (27400 skritt) så det var to slitne kropper som sjanglet inn dørene i ettermiddag.

Kom du deg på søndagstur i dag?

Nå har vi besøkt tilsammen 37 av de 57 byfjellshyttene, som jeg har utfordret meg selv til å besøke i år. Følg gjerne med på trim- & kulturprosjektet 2017.