fredag 31. mars 2017

Oppsummering for lesemåneden mars

Mars har vært en måned preget av et bredt spekter av hendelser og aktiviteter. Min kjære farmor døde, 97 år gammel, noe som selvfølgelig var veldig trist. Heldigvis har jeg fine dager på jobb, sammen med en fantastisk gjeng med barn og voksne, det hjelper. Jeg har lest mye som vanlig, og i tillegg til dette har jeg lest et manus som virkelig scoret full pott på terningen, så dere kan glede dere 😊

Hva sier du, har vi lest noen av de samme bøkene?

Dette leste jeg i mars måned:
  1. Graham Swift - Morsdag - 6
  2. Jussi Adler-Olsen - Selfies - 4
  3. Marta Breen - Født feminist - 5
  4. Doris Lessing - Det synger i gresset - 5
  5. Lena Lindahl - Biene i New York - 5
  6. Anna Fiske - Palle Puddel drar til New York - 5
  7. Lars Mæhle - Jag är Supermann - 6
  8. Elena Ferrante - Hjemreise - 5
  9. Cilla&Rolf Börjlind - Sov du vesle spire - 5
  10. Anders Bortne - Ulvens år - 5
  11. Marcel Proust - Uten Albertine - 4
  12. S.K. Tremayne - Ildbarnet - 5
  13. Eirin Gundersen - Alt som ikke har blitt tjoret fast - 3
  14. Erik Eikehaug - James Franco spytter når han snakker - 4
  15. Jo Nesbø - Tørst - 5
  16. Jakob Arvola - Jeg vet hva du driver med - 4

Krim/thriller: 4
Romaner: 6
Noveller: 1
Barn & ungdom: 3
Sakprosa: 1
Dikt: 1

Bokbloggpris 2017: 6

Denne måneden har jeg greid å lese flere sjangere enn forrige måned, og det er jeg fornøyd med. Prosjektene mine har blitt litt stemoderlig behandlet, men jeg unnskylder meg med at jeg venter i kø på biblioteket på siste Proust-bok. En meter Hamsun står og blomstrer i bokhyllen min, så for det prosjektet har jeg ingen unnskyldning.

De to barnebøkene med New York i tittelen vitner om at jeg allerede tidlig i mars hadde sommerfugler i magen med tanke på Den Store Ferieturen som står for døren i morgen. Kanskje ikke den mest modne oppkjøringen til en ferie, men skitt la gå.

Skal jeg trekke frem noen favoritter denne måneden, må det bli Lars Mæhle og hans Supermann, en fantastisk bok, og Morsdag som jeg også likte veldig godt. Jeg hadde mitt første møte med Doris Lessing, en forfatter jeg garantert skal lese mer av.

Det ble noen kulturelle treff denne måneden også, blant annet besøkte jeg Troldhaugen for første gang i mitt liv, da jeg så Menuettdanserinnen, med tekst av Elisabeth Welhaven. Jeg var med på premieren av Den usynlige byen, en russisk opera som ble fremført i det nedlagte Sentralbadet. John Hart var på besøk til Bergen, og jeg tok turen til biblioteket hvor Monika Yndestad snakket med ham. Jeg var også tilstede da Steffen Kverneland besøkte KODE og snakket om sin debutroman Vampyr, som kom ut i 2016.


God påske alle sammen! Det blir lite blogging fra denne kanten de neste ukene, for i morgen drar jeg på tidenes ferie. Noen bildebrev fra New York, Puerto Rico og cruiset vi skal på, kan jo dukke opp, hvis wifi ikke blir en utfordring 😊

Krokus i mars, fra byparken i Bergen

13 kommentarer:

  1. Hei Tine. Jeg har lest 4 av dine. Det er nok de som går under sjangeren krim/thriller til deg☺
    Jeg har jaggu lest bare ei bok mindre enn deg. Kom til 15 jeg. Blant dem ei bok som har ligget på bokhylla mi i månedsvis, Kepler med Kaninjegeren. Resten denne måneden er:
    - Jo Nesbø - tørst
    - Børjlind - Sov du vesle spire
    - Anna Ekberg - Den hemmelige kvinnen
    - Frode Eie Larsen - På overflaten flyter vannliljene
    - Anders De La Motte - Ultimatum
    - Clare Macintosh - Jeg ser deg
    - Peter Swanson - Den tikkende kvinnen
    - Michael Katz Krefeld - Sekten
    - Caroline Eriksson - De forsvunne
    - Bernhard Aichner - Dødens herskerinne
    - Jenny Rogneby - Alle midler tillatt
    - Claire Douglas - Ung kvinne forsvunnet
    - Pierre Lemaitre - Camille
    - Eirik Husby Sæther - Det blå barnet
    Dette var masse til meg å være.
    God helg til deg og dine Tine.

    SvarSlett
    Svar
    1. For en deilig måned du har hatt, fått lest så mange bøker. Du kan ikke se mye tv du heller :) Sæther ga jeg opp litt, var for ekkelt for meg, hvordan var denne?

      Slett
    2. Denne boka fra Husby var helt annerledes enn de andre. Dette var en vanlig krim, ikke så brutalt som det andre han har skrevet nei. Men jeg synes ikke denne boka var superbra da, mitt på treet. Jenny Rogneby og Claire Macintosh var nok mine favoritter denne måneden sammen med Harry Hole da selvfølgelig ☺

      Slett
    3. Rogneby har jeg liggende, nå gleder jeg meg ekstra til den. Har pakket Lars Mæhle sin nye voksenkrim i kofferten, men det blir den eneste påskekrimmen min denne påsken :)

      Slett
  2. Å heldige du som skal til New York. Nå føler jeg at alle reiser så mye, mens jeg ikke har reist på lange tider.. sukk.
    Må prøve å få en langhelg et sted i mai feks.
    Av bøkene dine har jeg lest Doris Lessing (for over tredve år siden) og Jakob Arvolas noveller. Jeg henger etter med mange av de nye som du har lest, men påska har jo noen fridager som jeg ser frem til.:)

    Kos deg på tur.:) Bilder ses med takk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har den følelsen av at "endelig er det min tur". Synes at "alle" har reist, bare ikke meg. Det blir nok din tur snart Anita, med ny leilighet er det vel stas å være hjemme i påsken? Kjekt at du setter pris på leserbrev fra turen min :)

      Slett
    2. Godt det, at det endelig er din tur.:) Til NY! Har aldri vært der, jeg, ikke i USA i det hele tatt...
      Ja, i påska blir det k´nok godt å være hjemme. Føler jeg må få litt orden på leiligheten før jeg legger i vei med fly en helg.. Mulig jeg tar en togtur til min søster palmehelga for å gå på ski, får se på værvarselet og om det passer.:) Reisebrev er artig, vet du.:)

      Slett
    3. Og du, det var trist og leit å høre om farmoren din.. <3

      Slett
    4. Takk for omtanken Anita :) Har i siste liten bestemt å la pc`en være hjemme, så reisebrev kommer når vi kommer hjem.

      Slett
  3. Jeg har faktisk lest seks av dine denne gangen( 1,4,10,13,14,16) den sistnevnte har jeg ikke skrevet om ennå, men likte den godt.Synd at Gundersen sin bok ikke falt i smak hos deg,den likte jeg veldig godt. Det er sjelden vi har lest såpass likt. Heldige deg som skal avgårde i morgen, jeg ser frem til oppdateringer og bilder litt underveis. Ha en fin tur og en riktig god påake til deg også når den tid kommer :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Beathe, jeg skal kose meg maksimum de neste 17 dagene. Det er alltid spennende å se hva du har lest inneværende måned, denne gangen hadde vi 6 av mine og 2 av dine, gøy! Ikke alltid vi er enige om leseopplevelsen eller hvor "god" boken er, men det gjør jo ingenting. Ha en riktig fin helg, og påske :)

      Slett
  4. God tur og god påske til deg. Høres ut som en fantastisk tur du skal på. Jeg har ikke lest noen av dine, men skaffet meg Mæhle sin ungdomsbok etter ditt innlegg om den. Kondolerer også med farmor.

    SvarSlett
  5. Kondolerer med farmor <3 Eg har ikkje lest så mange av dine, meiner eg har vore borti Marta Breens bok, og Tørst ligger framleis i posen frå Notabene ;-)

    Eg må sei ti slutt at eg er litt overraska over at du ikkje har vore på Troldhaugen tidlegare. Eg som bur på Jæren har vore der fleire gonger, første gong som 8-åring, men interesse og prioriteringer har så klart mykje å seie.

    SvarSlett