søndag 23. oktober 2016

Sykt godt - en vegansk kokebok av Mari Hult

Min fartstid som ikkekjøttspiser har passert 14 år. Noe av det første en lærer seg når en slutter å spise kjøtt er å lage mat. Kokkekunstene har blitt gode etterhvert, og selv er jeg uhyre kresen på kokebøker. Mari Hult som er forfatteren av denne boken skriver også Vegetarbloggen.no en blogg jeg titter innom med jevne mellomrom.

Forlaget om boken:
Sykt godt er en vegansk fest, et oppslagsverk med 115 oppskrifter på vegansk mat, alle nydelig illustrert. Det er en kombinasjon av lesernes favorittoppskrifter på bloggen og splitter nye oppskrifter. Her får du taco, burger, pizza, kaker, desserter, vårruller, turmat, julemat og egentlig alt du kan tenke deg.

Fire hovedsteg med økende vanskelighetsgrad, det første er for totalt nybegynnere som handler på Joker, det neste for de som handler på godt assorterte dagligvarebutikker. Det tredje steget blir all in for deg som vil lage all mat på vegansk vis, det fjerde steget er glutenfritt og med en del rå mat.



Sykt godt er en liten ballettdanser av en kokebok, med freshe bilder og delikat presentasjon av rettene. Med den flotte inndelingen etter vanskelighetsgrad, vil jeg påstå at den passer for alle, både nybegynnere og oss som er gammel i gemet.

Oppskriftene er preget av at Mari er veganer, men holder du deg til "vanlig" vegetarkost, kan du jo bare gjøre det enkelt for deg selv, der hun presenterer alternativer til egg og melkeprodukter.

Oversiktene over mulig ukjente og litt spesielle råvarer, gjør det mer ufarlig å ta fatt. De fleste råvarer kan skaffes i butikken eller i innvandrerbutikken. Er du nysgjerrig på hvordan du erstatter animalske matvarer i kostholdet ditt, finner du en del med basisoppskrifter på vegansk melk, krem, majones og ulike sauser.

Listen over råvarer og hvilke oppskrifter du kan bruke dem i, er genial. I min iver laget jeg en lang handleliste, løp på butikken og satte i gang med kokkeleringen, men jeg hadde problemer med å huske hvilken oppskrift jeg hadde kjøpt TVP eller røykt paprika til, og da var det bare til å slå opp bak i boken.

Denne lørdagen endte jeg opp med å lage fire retter fra boken. Først laget jeg BBQ-saus, av de 11 ingrediensene til retten var jeg kun tom for Dijonsennep, resten var ting jeg alltid har i skapet. Når jeg får en ny kokebok i hendene blir jeg alltid mest interessert i de ingrediensene jeg ikke har brukt før, så turen min i dag gikk til innvandrerbutikken for å se om de hadde jackfruit. De hadde bare den i sirup på boks, men jeg kjøpte noen biter de hadde i frysen. Etter resultatet å dømme, tenker jeg at det sikkert også var i sirup, for da de sto til tining, luktet det sterkt av fersken på boks i hele huset.

Siden jeg allerede hadde laget barbequesausen, hadde jeg alle de andre ingrediensene i skapet (en god indikasjon på at oppskriftene er "overkommelige") Vår Pulled jackfruit taco ble kjempegode, i tillegg til jackfruiten laget jeg ananassalsa og cashewnøtter med chilli og agavesirup, lettlagede og yummi-velsmakende begge disse rettene. Inni tacoen puttet vi disse tre tingene, samt salatblad og avokado, og hadde et herremåltid uten like.

Mulig jackfruiten fra fryseren var av det søte slaget...
Ananassalsa, cashewnøtter, BBQ-saus og jackfruit

Litt mer om boken...

Mari Hult byr på seg selv i denne ganske så personlige kokeboken. Først i hver oppskrift snakker hun til oss, og forteller litt om bakgrunnen for retten, og deler gjerne minner og hilsener til mormor, familie, venner og kolleger.
Jeg tok en luftig high five med henne da jeg leste at hun liker peanøttsmør med syltetøy, min favoritt! og vi har også oppdaget de samme favorittrestaurantene i London :)
Alle rettene i denne boken, er enkle og raske å lage, som hvem helst kan få til, det handler vel bare om å kunne lese, og ha litt "guts".

Etter en liten innføring åpenbarer den første delen seg med oppskrifter på Gresskarcurry, risotto, suppe, pizza og pasta. Her er det mange gode ideer å hente, spesielt den tyrkiske pizzaen fristet.

I andre delen får vi oppskrift på falafel, burgere, nøttestek og "kjøtt"kaker, men også enklere ting som humus og dhal. Ingen av oppskriftene er ekstremsport, men så vidt jeg kan se (og dette skal testes...) lover rettene om ekstrem nytelse i det de spises.

Oppskriften på Pulled jackfruit som jeg laget på lørdagskvelden, befant seg i seksjon tre, og jeg kan skrive under på at det ikke var en komplisert affære å få til. Godt smakte det også, til tross for at jeg nok har valgt den søte varianten. Del tre har også enklere retter som Spansk omelett, Squashquiche, (jeg fikk lyst å reise tilbake til Berlin...) Tapaspoteter (gratulerer med stavmixeren!) og Tacopizza.

Da jeg handlet i dag kjøpte jeg TVP, noe jeg aldri har brukt før (liker egentlig ikke soya, tofu og sånt) men lasagnen til Mari må testes. Hun forteller at denne oppskriften er den mest leste av hennes oppskrifter på bloggen, og siden jeg innbiller meg at min lasagne er verdens beste, må jeg sjekke ut hvordan hennes smaker.

Gleder meg til å teste lasagneoppskriften til Mari med TVP
Dette skravlete innlegget vitner mest om iver og glede over en flott bok med enkle, velsmakende oppskrifter, med kort ingrediensliste. De fleste er opptatt av at matlaging skal ta minst mulig tid, noe som stemmer bra med denne boken.
Jeg sitter her, proppmett etter å ha laget middag etter kokeboken og kan nesten ikke vente til i morgen når jeg skal teste lasagneoppskriften. (og Pavlovaoppskriften, går det virkelig an å bytte ut eggehvitene med laken fra kikertboksen?)

Enten du er vegetarianer eller veganer, bare glad i å lage og/eller spise god/sunn mat, så er dette en bok jeg gjerne anbefaler deg!


Sykt godt er blodfersk fra trykkeriet, og lanseres i Bergen tirsdag 25 oktober!

Forlag: Frisk
Utgitt: 2016
Sider: 334
Kilde: Leseeks

10 kommentarer:

  1. Herlig innlegg, du bobler jo over av begeistring, og jeg blir fristet til å ta fatt på matlaging.
    Denne boka har jeg fått en del infomailer om fra forlaget, men jeg har ikke kjøpt den, siden jeg har flere vegetarbøker/veganbøker liggende som jeg ikke har utforsket nok, men jeg kan jo tenke meg denne også.
    Jeg er ikke så flink til å eksperimentere bare for å lage mat til meg selv, det er helst når jeg ber hjem min veganersønn jeg setter i gang med slikt.. Men innimellom får jeg da et rykk.
    Ha en flotters søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå kom vi akkurat fra middagsbordet etter å ha spist Mari sin lasagne, din veganersønn ville elsket å fått denne under juletreet :) Jeg blir lett nysgjerrig på ting, og da hiver jeg meg rundt, TVP i lasagnen smakte fortreffelig, gleder meg til å bruke opp posen :)

      Slett
  2. Jeg har blitt mer og mer glad i vegansk mat, men jeg spiser også kjøtt så jeg mener det ikke som en livsstil. Det var så flott å lese hvor inspirert du ble av denne boken - det skinner igjennom i språket ditt :-) Ha en fin søndagskveld, Tine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg spiser ikke kjøtt men jeg spiser melkeprodukter, så litt går det an å fjuske i forhold til oppskriftene i boken. Ja, jeg boblet litt over da jeg blogget, jeg kjente på min egen iver, men tenkte skitt au, det får bli et fjaseinnlegg, de ser sikkert hvor begeistret jeg er :)

      Slett
  3. Jeg har vegetarmat mint to-tre ganger i uka og denne fristet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja her var det mange gode smaker, og ikke minst (det er viktig) enkle oppskrifter med få ingredienser

      Slett
  4. Denne skal jeg tigge etter siden vi skal på boklansering på tirsdag. Ser frem til å sjekke ut denne,jeg har lenge lurt på å ha 1-2 kjøttfrie middager i uken siden det er så mye 2 av barna mine ikke kan/bør spise som du vet - og hvorfor ikke lære litt mer om hva man kan erstatte kjøttet med?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror det er mange som spiser kjøttfritt noen ganger i uken, det er ikke så sært å være veggis lenger, heldigvis :)

      Slett
  5. Fantastisk kjekt å lese! Tusen takk for en så grundig (og ikke minst superhyggelig) gjennomgang :) :) :) Veldig gøy for en ny og en smule vettskremt forfatter!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke vanskelig å skrive begeistret om denne boken Mari, så du har ingenting å være nervøs for. Lykke til på lanseringen i morgen, jeg gleder meg! (Rester av lasagnen din smakte himmelsk som middag på en travel mandag ettermiddag)

      Slett