onsdag 19. oktober 2016

Som om jeg var fantastisk av Sofia Nordin

Sofia Nordin tok meg med storm med den første boken i serien Ett sekund om gangen. Deretter kom Spring så fort du kan som er en frittstående fortsettelse av denne, og nå i høst kom den tredje boken Som om jeg var fantastisk. Dette er dystopi på sitt aller beste, skrevet for ungdom, men glimrende lesning også for oss gamlisser.

Forlagets presentasjon:
Hva ville du gjort dersom alle døde og du var den eneste overlevende?

Feberen har rast gjennom landet, og nesten alle er døde. Fem ungdommer har skapt seg et slags liv på en forlatt gård, men nå har Ella overtalt Nora til å forlate lillebroren og gården for å se om det finnes andre overlevende. Ella vet at Nora gjør alt hun vil - for Ella er en sånn som får andre til å gjøre det som er best for henne. Men reisen blir slett ikke det fantastiske eventyret de håpet på. 

Forlag: Mangschou
Utgitt: 2016
Sider: 208
Alder: 13++
Kilde: Leseeksemplar

Etter en liten nedtur med bok nummer to, var det med skrekkblandet fryd jeg startet å lese bok tre i serien. Jeg ble IKKE skuffet, for i denne boken stemmer alt!

Først var det bare Hedvig, helt alene i verden etter at en feber har tatt livet av menneskene. Så dukker Nora opp, og mot slutten av første bok finner de den forfrosne og utsultede Ante i skogen. Bok to handler mye om posisjoneringen mellom de to jentene og den ene gutten, og fenget ikke denne tilårskomne leseren like mye. Mot slutten av bok to dukker syv år gamle Malte opp sammen med storesøsteren sin Ella, og denne tredje boken forteller historien om Nora som forelsker seg i Ella og er villig til å følge hennes drøm.

Den dystopiske settingen handlingen utspiller seg i, er akkurat så lite utdypet, at det på et snodig vis blir realistisk. Leseren har fått veldig få detaljer rundt hendelsene som førte til den nesten totale utryddelsen av menneskeheten. På samme måte dveles det ikke ved de mange praktiske detaljene en kunne hengt seg opp i, men forfatteren går ut i fra at vi tar forutsetningene for handlingen for god fisk.

Ungdommene er bare 13-14 år gamle, og er selvfølgelig opptatt av det samme som ungdom i denne alderen hadde vært opptatt av, om de hadde levd i en normal verden. På en besnærende måte holdes denne tematikken i romanen, uten at jeg som voksen dame føler det påtrengende eller kjedelig.

Ella og Nora er to tøffe jenter som overkommer både motforestillinger og aversjoner for å komme seg ut på jakt etter flere medmennesker. Den ytre kampen for mat og trygghet er et fint speilbilde mot kampen som utspiller seg i følelseslivet til de to. Dette er rett og slett glimrende lesning, språket er utsøkt lyrisk, og jeg må ta mange små pustepauser for å nyte det lesingen gjør med meg.

Det at vi aldri vet hva som kan forventes rundt neste sving, gjør romanen ganske intens, men den er uventet alvorlig og setter fokus på mellommenneskelige relasjoner, som vekker tankene. Heldigvis er gjennomgangstonen utpreget optimistisk og følelsen jeg sitter med når jeg leser er udelt positiv.

Som om jeg var fantastisk er tredje bok i serien, som (om jeg ikke husker feil) er en trilogi. Romanen har en fin avslutning både på serien og boken, men jeg har blitt grådig og skulle gjerne hatt mer. Kanskje en bok 0? eller en "om 10 år" bok... Mitt voksne hode stiller voksne spørsmål om kloden og verden og hvordan noe sånt muligens kan skje, hvor lenge hadde vi overlevd og til hvilken kostnad?

Det er ikke tvil om at boken engasjerer selv voksne mennesker, så jeg anbefaler den gjerne videre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar