lørdag 1. oktober 2016

Oppsummering av lesemåneden september

Håper inderlig tiden flyr like fort når vinteren setter inn, som de siste månedene har gjort. September har vært merkelig sånn værmessig, med høye temperaturer, helt oppunder 30 grader ved en anledning. Jeg gjør det jeg pleier å gjøre, går på tur med skrittelleren min og leser bøker. Her skal du få se hva jeg har lest i september.

Det har gått på det jevne denne måneden, 8 av bøkene kvalifiserer til Bokbloggerprisen 2016, ingen 6`ere på terningen men både 2`er og et par 3`ere. En liten oversikt over sjangerne:

Krim: 3
Romaner: 10
Sakprosa: 2
Barn/ungdom: 1

  1. Anna Gavalda - Livet til det betre - 3
  2. Anne Ch. Østby - Biter av lykke - 4
  3. Jenny Offill - Avdeling for grublerier - 2
  4. Antti Tuomainen - Helbrederen - 4
  5. Erik Fosnes Hansen - Et hummerliv - 4
  6. Anne B. Ragde - Alltid tilgivelse - 4
  7. Edvard Hoem - Kjærleikens ferjereiser - 5
  8. Antti Tuomainen - Mørkt som mitt hjerte - 5
  9. Iben Akerlie - Lars er LOL - 3
  10. Erling Kagge - Stillhet i støyens tid - 5
  11. Unni Lindell - Jeg vet hvor du bor - 4
  12. Linda Olsson - En søster i mitt hus - 5
  13. Tomas Espedal - Året - 4
  14. Marcel Proust - Veien til Swan - 4  Mitt nye prosjekt!
  15. Anne Enright - Veien ved Boolavaun - 5  Bookerprice
  16. Torstein Velsand - Ibsen og Munch - 5


Planen for oktober er lagt men det er sjelden jeg holder meg til planene, for andre bloggeres begeistrede innlegg får meg ofte til å bytte om på de planlagte bøkene. Jeg ønsker alle som er innom en riktig fin lesemåned i oktober!!

10 kommentarer:

  1. Her var det mange bøker som var lest. Jeg har lest fire av dem . Enrigh sin bok har jeg ti sider igjen i og har også den på en femmer. To uker til jeg åpner utstilling på Norsk skogmuseum på Elverum så papirbøker går det treigt med for tiden, tiden rekker ikke til papirutgaven.
    Ha en flott helg, det er det Iallefall her!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at vi triller samme terning på Anne Enright sin roman. Lykke til med utstillingen!

      Slett
  2. Som vanlig, du rekker over mange bøker på en måned! Og det i tillegg til at du leser Proust. Jeg har enda ikke fått igang lesing på øret, noe som vil passe meg bra, da jeg er en rastløs type som sjelden sitter rolig. Det må bli et mål i neste måned. God helg, Tine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Prost tar definitivt litt tid, men som deg er jeg også en rastløs sjel så det er en god trening å skulle bruke tid på dette lange, langsomme verket :) Gleder meg til å høre om du "får til" lydbok!

      Slett
  3. Fin oppsummering. Har lest 7 av dine, som du skrev til meg, leser vi en del likt for tiden. Enrights bok sitter igjen i ettertid, som bedre enn da jeg leste den, kanskje.. Må nok lese mer av henne.
    Og så likte jeg Kagges bok veldig godt, og Året. Ragdes bok likte jeg også godt, men fire er nok der. Et Hummerliv er jeg også glad jeg leste, selv om den var ganske langdryg etterhvert. Men jeg tenker stadig på episoder i den boka..
    I dag har jeg handlet masse god te, kaldt har det blitt, og en frossen byvandring og fototur, men veldig koselig.
    Leser nå Nicolai Houms siste, som jeg også liker godt.
    Ha en flott lesemåned Tine.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Høsten har kommet her også, selv om jeg måtte hive jakken i ettermiddag. Jeg har også bestemt meg for å lese mer fra Irland i Anne Enright sine bøker, gleder meg til å lese neste Houmroman!

      Slett
  4. Eg ser du er ikkje begeistra for Jenny Offill, og det var ikkje eg heller då eg las den i fjor (trur eg).

    Gler meg til å følge det nye prosjektet ditt. Har veldig lyst til å starte på Marcel Proust, men trur det må bli neste år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Alltid kjekt når jeg hører om bokelskere som har samme mening som meg :) Marcel Proust er en spennende forfatter, og selv om det er drøye bøker, har jeg hatt flotte leseopplevelser med den første og begynnelsen på nummer to. Gøy om du hiver deg på :)

      Slett
  5. Du leser mye som mulig. Jeg må bli flinkrere til å lese mer. Lese mer enn bare åtte-ti bøker i måneden. Bli flinkere til å prioritere tiden istedet for å sose bort tiden på ingenting:)

    Fin oppsummering og må si at jeg misunner dere som merker at tiden flyr for meg er det stikk motsatt:/

    SvarSlett
    Svar
    1. *mye som vanlig, skulle det stå. Skriver litt fort av og til i kommentarfelt, beklager det;)

      Slett