lørdag 29. oktober 2016

Mafiela av Hogne Hongset

I fjor leste jeg Den femte dykkeren av Hogne Hongset, denne handlet om nordsjødykkerne, og var både interessant og veldig spennende. Når han i år gir ut en spenningsroman om kraftbransjen, tenkte jeg først at det var en underlig industri å se nærmere på, men sannelig var det mye å lære her også.

Forlaget om boken:
Dagbladet avslører at tidligere olje- og energiminister Fred Kvarme har hatt store beløp på hemmelige kontoer i Seychellene. Kvarme nekter å kommentere, og mediene spekulerer i hvor pengene kommer fra. Siri Wickstrøm kjenner Kvarmes kone Elisa, har også hilst på Kvarme. Avsløringen av Kvarmes hemmelige kontorer i utløser dramatiske hendelser, og Siri blir dratt inn i et spill om store verdier. Kraftmarkedet i Norge ble liberalisert i 1990, og fra da av har kraftbransjen arbeidet systematisk for å presse strømprisene opp til et kunstig høyt nivå. Dette arbeidet fortsetter, med stadig mer kreative løsninger.

Forlag: Hobi
Utgitt: 2016
Sider: 414
Kilde: Leseeksemplar

Hogne Hongset sine romaner byr først og fremst på spenning, men handlingen tar også for seg et miljø det er kjekt å få vite mer om. I Mafiela er det kraftbransjen som gjelder, og måten han fletter samtidshistorie og dagsaktuelle hendelser, sammen med den oppdiktede historien, er fantastisk bra.

Først blir vi kjent med hovedpersonen Siri Wickstrøm, en nevenyttig, rastaflettet "nestenprest" med litteraturstudier bak seg. Hun er datter av norske foreldre som bor i Uganda, og kom ikke til Norge før hun var 15. En veldig artig karakter å bli kjent med, og måten informasjon om henne ble gitt oss litt etter litt, likte jeg godt.

Når Fred Kvarme blir funnet død ber hans kone Elisa, Siri om hun kan skrive en biografi om ham. Siden hun bare fungerer som vikarprest og kjæresten er på vei til utlandet, takker hun ja til tilbudet. Hun får med seg pc og arkivbokser fra hans kontor hjem, men før hun i det hele tatt får sett på materialet skjer det som ikke skal skje.

Med fare for å ødelegge all "morroa" for dere, skal jeg ikke si mer om handlingen enn at den byr på mye spenning, med uventede vendinger som gir handlingen høyt tempo. Persongalleriet er stort, men alle spiller en rolle i handlingen, og det er ikke vanskelig å holde dem fra hverandre. Ugjerningsmannen vi er på jakt etter er med hele tiden, noe som er et pluss, så det er bare til å la de små grå gruble på hvem det kan være, mens du leser.

Bakteppet som omhandler kraftbransjen er ganske så nedtonet. Vi er langt ute i boken før det dukker opp i noen samtaler, og jeg måtte ivrig konstatere at det jeg lærte forbauset og interesserte meg. Jeg noterte flittig, men min formidlingsevne kommer nok til kort hvis jeg skulle gjort et forsøk på å reflektere rundt det han forteller. Jeg har ikke problemer med å tro på betraktningene forfatteren gjør seg rundt det politiske miljøet som skildres, og ryster lett på hodet over forholdene rundt restrukturering av energiloven.

Liker du å lese krim med "noko attåt", så er Mafiela et glimrende valg!

Flere bloggere om boken: Boktimmy,

9 kommentarer:

  1. En ny type krim, ser jeg. fristende, men med lange lister uleste bøker må jeg nok legge denne på en eventell framtidsliste! God helg, Tine!

    SvarSlett
    Svar
    1. For de som leser mye krim, kan denne spenningsromanen være et forfriskende innslag. Tiden vil vise om du får tid til å lese den :)

      Slett
  2. Denne har jeg på vent. Likte godt Den femte dykkeren, så jeg er spent på denne...

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan love deg at du ikke blir skuffet, Orkanger ligger jo ikke såååå langt fra der du holder til, så kanskje du kjenner deg igjen :)

      Slett
    2. Oj, nei det gjør det jo ikke. Har vært mye på Orkanger... dvs kjørt ofte gjennom og stoppet og spist, fyllt bensin, handlet etc..

      Slett
  3. Dette synes jeg var en helt fantastisk bok Tine. Mye av handlingen utspilte seg jo på min hjemplass Orkanger😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Så kjekt å høre at du likte boken, tror vi var enige om at den forrige var bra også. Alltid gøy å lese fra et sted en har kjært :)

      Slett
  4. Synes alle thrillerne til Hongset har vært bra. Morsomt å sammenligne forfatterens beskrivelse av et sted/by med virkeligheten når du selv er født og oppvokst på samme stedet. Jeg kjente meg godt igjen i denne boka når han beskrev Orkanger og Svorkmo. Morsomt 😊

    SvarSlett
  5. Så flott omtale. Jeg kikket faktisk på noen av forfatterens bøker her om dagen, da vi hadde opprydding i hyllene på jobb. Nå tror jeg faktisk at jeg må ta en ekstra titt :) Ha en fin søndag :)

    SvarSlett