torsdag 20. oktober 2016

Heksejakt - om heksebrenning i Europa av Aina Basso

Aina Basso skriver både for barn, ungdom og voksne. Tidligere har jeg lest voksenboken Finne ly og ungdomsboken Inn i elden, som ble nominert til den første barne- og ungdomsprisen til Nordisk Råd. Jeg har vært begeistret for det jeg har lest av henne, så det var med forventning jeg begynte å lese hennes første sakprosa for barn.

Fra bakpå boken:
Frå 1400-talet og fram til rundt 1700 blei 100 000 kvinner og menn stilte for retten og skulda for hekseri og trolldom i Europa. Rundt 50 000 av desse blei avretta. Her i landet blei over 300 såkalla hekser drepne. Dei var vanlege kvinner, gifte og ugifte, fattige og rike, unge og gamle.

Historikaren Aina Basso fortel om hekseprosessane i Europa og i Noreg. Her blir vi kjende med hekser som franske Jeanne d’Arc og tyske Merga Bien, men også norske hekser som Anna Pedersdotter Absalon og sunnmørske Sva-maska. Vidare får vi historia om den siste og aller verste av hekseprosessane i Finnmark. I 1662 blei 31 kvinner skulda for å vere hekser. Av desse var det seks småjenter. Kven var heksene? Og korleis i alle dagar kunne noko slikt skje?

Hekser og heksebrenning er fascinerende lesning, og et tema jeg har vært borti flere ganger før. I denne boken får vi lære om hva en heks er for noe, om hekseprosessene og om reformasjonen, som ble som en katalysator for heksejakten.

I 1517 var det så mye uenighet blant de kristne, (les: katolikkene) at en gruppe brøt ut. Dette er de vi kaller protestanter. Protestantene mente at den katolske messen var kilden til trolldom, katolikkene mente protestantene var sataniske og at Martin Luther var djevelens avkom. Katolikkenes inkvisisjon hadde som hovedoppgave å kvitte seg med kjettere, for å beholde makten hos paven i Roma.

Det var artig å lese om hva den barnslige trylleformelen "hokus pokus!" kommer fra, dette og flere andre "fun facts" gjorde boken underholdende å lese. Vi får vite om hva en heks er, litt om demonologi og hvordan heksebrenningen foregikk i Europa.

Ekstra spennende var det å lese om Jeanne d`Arc og bergenske Anne Pedersdotter, som jeg kjenner historiene til fra før. DnS satte opp teaterstykket Anne Pedersdotter i fjor, og i 2010 var jeg på en opera med samme navn!

Forlaget går ikke ut med hvilken aldersgruppe de mener boken passer for, men etter å ha lest den vil jeg tippe på 8-12. Teksten er tydelig og forklarende og til tider repeteres informasjonen i ny contekst, noe som bidrar til "få det inn med teskje" følelsen.

Hvert nytt kapittel er illustrert av Christian Bloom, med morsomme, og til dels grufulle bilder. I tillegg finner vi mange gjengivelser av autentiske bilder som ble ført i pennen i tidsepoken vi befinner oss i. Til sist i boken finner leseren en ordliste med forklaring på ord som en voksen nok er familiær med, men som kan være oppklarende for barna. Helt til sist oppgis kilder og litteratur, som seg hør og bør en fagbok.

Aina Basso imponerer igjen med sin fagkunnskap og brede nedslagsfelt, boken anbefales gjerne videre! 

Få gjerne med deg flere omtaler på bloggene  Beathes bokhjerte og Les mye!

Forlag: Samlaget
Utgitt: 2016
Sider: 168
Kilde: Leseeks

2 kommentarer:

  1. Det merkes vel på boken at den er beregnet for barn, jeg likte boken veldig godt og syntes det var interessant lesing selv om jeg selvfølgelig visse noe om det fra før. Interessant tema dette med hekser.
    Var sikkert artig med teaterstykke av Anne Pedersdotter!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig med deg at tema er interessant, noe også teaterstykket var. Glemte å lenke, det må jeg fixe med en gang :)

      Slett