mandag 31. oktober 2016

Gaven av Ellen Vahr - bygget på en sann historie

Gaven forteller historien til Ellen Vahrs tipptippoldemor, som blir betegnet som Norges mest kjente kloke kone. Handlingen starter i 1830 når Anne Brannfjells bare var femten år gammel. Vi følger henne de neste atten årene av hennes liv.

Forlaget om boken:
Siden hun var liten, har husmannsjenta Anne visst at hun er født med en gave, en evne til å se, og et kall til å hjelpe syke og lidende. I stedet for å være stolt over denne gaven, gjemmer hun den bort. Hun vil ikke være annerledes.
Vinteren 1841 reiser Anne fra Vardal til Christiania for å tjene hos byens mest berømte gullsmed og hans unge, vakre kone. Hun har valgt den veien hun tror er den rette. Det eneste hun har med seg er noen tørkede planter, en sort bok og en hemmelighet. Livet i Christiania er ikke som hun hadde trodd, og det er først da hun tror at hun har mistet alt, at Anne finner kraften til å stole på hvem hun er.

Gaven er en historie om dyp fattigdom, svik og krenkelser, men det er også en kjærlighetshistorie om mot, håp og om å finne veien hjem.

Gaven er nominert til årets Bokhandlerpris, og det var først og fremst derfor jeg valgte å lese debutromanen til Ellen Vahr. Dette skulle vise seg å være et glimrende valg, for boken var veldig fin.

Romanen skildrer livet til en berømt klok kone, men handlingen overrasket litt med å dreie seg mest om livet hennes før hun kom skikkelig i gang med arbeidet sitt. Denne vinklingen gjør at mye av fokus går på Annes søken i seg selv, og refleksjoner rundt lovligheten og de etiske spørsmålene. I etterordet kan vi lese at Anne ble 90 år gammel, og virket som klok kone helt frem til sin død. Jeg skulle gjerne visst mer om hvordan livet hennes utartet seg,  det er vel ikke håp om en fortsettelse?

Livet for de fattige på midten av 1800-tallet var skrekkelig, og Anne slapp ikke unna. Skildringene av dette livet er gjort på en fortreffelig måte, og det var ikke få ganger jeg måtte brette ned underleppen for å unngå at tårene sprutet.

Ellen Vahr har gitt ut en velskrevet og innsiktsfull roman, som fenget denne leseren. Den er lettlest og griper en om hjerterota, uten på noe tidspunkt være sentimental eller søtladen. Jeg anbefaler den gjerne videre, og tenker den er en sterk kandidat til Bokhandlerprisen.

Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2016
Sider: 393
Kilde: Leseeksemplar

3 kommentarer:

  1. Jeg vurderer om dette kan være ei bok for meg. Jeg synes at historien er interessant, men så leste jeg en lunken anmeldelse og mistet lysten. At den nå har fått Bokhandelprisnominasjon og at du sier den ikke er sånn søtladen og sentimental taler for at jeg skal ta en titt på den likevel.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror du vil like den. Den har noen fine topper, men er en rolig og gjennomført god roman, litt utenom det vanlige når det gjelder dette tema :)

      Slett
  2. Så fint at du også likte denne boka! Spent på om den vinner prisen.

    SvarSlett