mandag 16. mai 2016

Noen aktive dager i Lærdal - Galdane rundt og Kongeveien

Et knippe glade bergensere på topptur i Lærdal
Motbakkeløpet StorehaugenOpp lokket oss til å tilbringe pinsehelgen i Lærdal. Når vår gode venninne Elisabeth ønsket oss velkommen til å bo i hytten hennes, ble helgen perfekt. Om ikke dette var nok, ble vi på kvelden invitert på grillfest med gode venner, bare en liten kjøretur unna Lærdal.

Morgenen pinseaften var det kaldt i Lærdal, men turen opp til 908 moh. gjør at en får blodpumpa igang, så det var ingen som frøs. Jeg stilte i morsjonsklassen og gikk (med nummer på brystet) opp litt før de andre, så jeg kunne være klar med bjelle og fotoapparat når løperne kom opp. Stemningen var stor, og siden vi tilbrakte morgentimene sammen med vinneren av løpet Stian Angermund-Vik, visste vi at han var selvskreven vinner, med ambisjoner om å sette ny pers.

Morgenstund - med Stian på slak line
Turen jeg brukte i underkant av to timer på (tusletempo...) brukte Stian 30,18 på - det er bare å bøye seg i støvet.
Sondre stilte i gutter 15 klassen, og fikk komme opp på podiet for å hente seg en pokal til odel og eie.

Borgund stavkirke
Dagen etter var vi klar for tur og kultur. Elisabeth er lommekjent i området, og viste oss to rundturer med mange kulturelle innslag.
Først parkerte vi ved Borgund stavkirke. Herfra går det flere turveier med historisk sus. Den bergenske postvei Vindhelleren, ble først bygget i 1793, en bratt vei med stigning på 1:4, som snirkler seg i krappe svinger oppgjennom dalføret. Veien ble bygd om i 1843, men også denne utgaven ble for bratt for hest og kjerre. Ingeniørkunsten er imponerende, hvor murene på yttersiden noen steder er opp mot 12 meter.

Sverrestigen er ferdselsstien som opprinnelig lå her, en trasè som Kong Sverre brukte, da han red gjennom Lærdal med følget sitt i 1177.

En nydelig tur som passer for alle
Bakken er så bratt at hest og vogn har problemer med å komme seg opp her
Familien hilser på selveste kongen
Da vi kom ned til Borgund igjen, lånte vi avtredet i besøkssenteret før vi kjørte det lille stykket frem til der vi parkerte for å gå Galdane rundt. Dette er også en rundtur hvor vi først gikk litt langs den gamle riksveien 630. Etter å ha krysset elven, vandret vi på nydelig sti langs elven, forbi gården Galdane, som nå holdes vedlike med støtte fra Norsk kulturminnefond, og har mange interessante oppslag om gårdens historie. Denne turen er preget av nydelig kulturlandskap, med bosetninger fra den tiden hvor de fant seg ly under klippefremspring. Runden på 8,7 km har mange oppslag med informasjon, den er lett å gå og virkelig en tur verdt å få med seg.

Gården Galdane som er nydelig ivaretatt og en god kilde til norsk kulturhistorie
Gravdalsmuren, en mur som gjør veien farbar mellom to dype juv (se på det flotte underlaget...)
Oppslag som dette er det mange av langs ruten, dette handler om Den bergenske postvei

Har du lyst og anledning til å strekke på beina i Lærdal, så anbefaler jeg begge disse turene. Selv håper jeg å komme tilbake til Lærdal 15 oktober og delta på Galdane rundt 2016.