fredag 18. mars 2016

Mine 8 timer i London - et billedbrev

London Eye sett fra "feil" side
Lørdag 12 mars var jeg i London. Kofferten ble parkert på Hotel Henry VIII, og før kl. 10:00 var jeg på vei mot første stopp på planen, Tate Britain. Jeg tubet til Pimlico, og så langt opp Themsen er det sjelden jeg er. Etter å ha vært innom, uten å gå inn (skremt av en svær fransk skoleklasse, og lokket ut igjen av det fine været...) gikk jeg mot Newport Street Gallery, hvor jeg skulle møte Damien Hirst`s kunst. Galleriet var bare en butikk og Tate Britain gadd jeg ikke gå inn i en gang. Fordelen med å reise alene er at det er lett å ombestemme seg, og nedturer føles bare som veien videre.

Stemningsfull og artig underholdning på veien
Det er et godt stykke å gå fra Newport Street til Borough Market, som var neste stopp på planen. Veien gikk langs Themsen, forbi National Teateret, London Eye og The Globe før jeg var fremme på markedet hvor jeg hadde tenkt å spise lunch. Utålmodig som jeg var etter å finne London Bookbarge, tubet jeg heller videre til Haggerston, og fant den delen av Regents canal hvor båten lå ankret opp akkurat nå. Litt mer om det her!

Etterpå vandret jeg rundt i området som var blitt meg anbefalt når jeg skulle på StreetArt-jakt. Har du lyst å gjøre det samme, må du blinke deg ut Brick Lane på kartet, og våge deg inn i smågater rundt Shoreditch stasjon. Her var det ikke mange turister å spore, men stemningen var god i det fine vår-været som smykket London denne dagen.

Shoreditch er et koselig område du gjør lurt i å besøke
En av mange bokhandlere jeg var inne i
Han her hadde full oversikt over det som foregikk
Charlie Burns, et velkjent fjes blant de lokale i Brick Lane
Foran dette bildet traff jeg en av streetart-tourgruppene. Var glad jeg gikk alene....
Imponerende digert bilde, får ikke rettferdiggjort utforming og plassering her, det var nydelig!

Det eneste jeg IKKE skulle gjøre denne dagen var å gå på Leicester Square eller i Oxford Street. Jeg hadde bestemt meg for at jeg ikke skulle se disse gatene en gang, og det greide jeg. På Piccadilly måtte jeg, for her ligger den flotteste utgaven av Waterstones, og her måtte jeg inn.

Turen gikk innom Wholefoods på Piccadilly før jeg vendte nesen mot Covent Garden via Soho. Kvelden ble tilbrakt på hotellet, hvor jeg besøkte det stemningsfulle bassenget deres, og nøt medbrakt snacks i sengen, mens jeg stolt nøt at skrittelleren hadde passert 30000 skritt.

Neste morgen tok jeg toget fra Marleybone station til Stratford upon Avon. En nydelig togtur gjennom et langstrakt tåkelandskap.

Landskapet på vei nordover fra London til Stratford upon Avon

1. Jeg vil også til London :) Fine bilder Tine, og du verden så mange skritt du gikk! Ha en fin helg.

2. Jeg var også til London nå nettopp. Vi så selvfølgelig mest fotball. Eneste bookshoppen jeg var på var i Notting Hill bookshop :-)

1. Det er ikke så greit for Unitedsupporterne i heimen for tiden, siden nummer tre heier på Liverpool, så vi snakker ikke fotball for tiden :) London er herlig, uansett hvorfor en reiser dit :)

3. Nå fikk jeg lyst på en London tur, der er det så mye å se.
    Ja, jeg har vært i Brick Lane og kikket. Fantastisk mye å se der og utrolig mange fine og spennende spisesteder.

4. Så herlig å vandre rundt på denne måten! Og bare bestemme alt sjøl - på sparket! Kunne gjerne tenkt meg en Londontur igjen, mange år siden sist.

1. London er et must minst en gang i året, å reise alene er genialt når en liker å være spontant og følge lysten som gjelder minutt for minutt :)

5. Fantastiske bilder, Tine! Virkelig gøy å lese kommentarene dine, også! Og så moro at du fant frem til Brick Lane! :-)

Reiste du frem og tilbake i løpet av en og samme dag?

1. Har vært i Brick Lane før, men da uten fokus på å finne streetart. Jeg landet tidlig i London, og reiste tidlig neste morgen videre til Stratford upon Avon. Siden jeg reiste alene var jeg på hotellrommet før det ble mørkt, så derfor ble det bare 8 timer til fri benyttelse :)