lørdag 31. oktober 2015

Oppsummering av lesemåneden oktober

Det nærmer seg vinter med stormskritt og det er fremdeles godt og varmt ute. Jeg har som alltid lest en del denne måneden, og under ser du listen over bøkene, med terningkast og lenker. Har vi lest noen av de samme bøkene kanskje?


  1. Jojo Moyes - Etter deg - 4
  2. Gine Cornelia Pedersen - Kjærlighetshistorie - 5
  3. Vanessa Diffenbaugh - Vi ba aldri om vinger - 5
  4. Helga Flatland - Vingebelastning - 6
  5. Vetle Lid-Larssen - Hvordan elske en far - 5
  6. Martin Aamundsen - Nora og den lille blå kaninen - 5  - barnebok
  7. Claus Lundekvam - En kamp til - 4
  8. Synnøve Macody Lund - Personar du kanskje kjenner - 4
  9. Roy Jacobsen - Hvitt hav - 4
  10. Unni Lindell - Min mor har en saks i ryggen - 4  - novellesamling
  11. Samuel Bjørk - Uglen - 5  - krim
  12. Janne S. Drangsholt - Ingrid Winters makeløse mismot - 4
  13. Lars Mæhle - Bouvetøya 2052 - 5  - ungdomsthriller
  14. Arne S. Kvalvik - Min fetter Ola og meg - 4  - biografi
  15. Ida Hegazi Høyer - Fortellingen om øde - 5
  16. Hilde Kvalvaag - Lev vel, alle - 5 
  17. Susan Meissner - Hemmeligheter fra et levd liv - 4
Romaner: 11 stk
Ungdom: 1 stk.
Nynorsk: 3 stk.
Krim: 1 stk.
Barnebok: 1 stk. 
Novellesamling: 1 stk.
Biografi: 1 stk.
Norske av året: 14 stk

Det ble mange 4`ere og 5`ere denne gangen, med Vingebelastning som eneste 6`er. Med 14 bøker som kan nomineres til Bokbloggerprisen 2015 har jeg innfridd målet mitt med å lese masse norsk denne måneden. Her er alle mine norske, mangler jeg en viktig tittel? Noen som vil anbefale meg en norsk bok de har likt veldig godt?

Oktober viste seg å bli en spennende måned. Lykken var stor da jeg i begynnelsen av måneden ble farmor for første gang i mitt liv, til en skjønn liten jente.Lykken snudde seg da jeg mot slutten av måneden opplevde noe, ikke fullt så positivt på jobb. Det er veldig fristende å sette seg ned å lese bøker i en måned, og drømme om en jobb innen litteratur, men jeg må nok opp på hesten igjen.

Bloggen min ser ut som den har blitt en ren bokblogg, for denne måneden har jeg utelukkende skrevet bokomtaler. Jeg liker å krydre sidene med kulturelle innslag, men tiden har vært knapp, og energien laber, så da har jeg ikke skrevet om Dickens stykket En julefortelling på DnS eller om Tertneskorets konsert med Aasmund Nordstoga, ei heller om Forfatterne kommer som jeg deltok på sammen med Beathe. Håper på litt mer "krydder" i neste oppsummering :)


21 kommentarer:

  1. Gratulera som nybakt farmor! Leste nokre kommentarer på fb om oppsigelse, og syns det er dårleg gjort å bli oppsagt på den måten. Nokon årsak til det? Eller hadde de simpelthen ikkje bruk for deg lenger?

    Eg har lest Flatland og Larssen. Høyer byrja eg på, men den vart for lik Robinson Crusoe og leverte den inn igjen.

    Håper det blir snarleg jobb på deg igjen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Avbrøt du Fortellingen om øde? Fysjom! Den er jo knall-god, tvers igjennom. Jeg har ikke lest Robinson Crusoe på en stund, så jeg hadde ikke den sammenligningen. Jobb får jeg nok alltids så jeg fortviler ikke. De har brukt for meg der jeg har vært, for stillingen "min" skal ikke utlyses før i mai, og da hadde jeg jo vært først i køen. Jeg er nok litt for "ordentlig" av meg til å skrive årsaken her, men for å si det sånn, det er ikke jeg som oppfører meg som en umoden pære :)

      Slett
    2. Du trenger absolutt ikkje utbrodere - eg forstår at det ikkje er du som er "skyld" i dette om du forstår :-)

      Slett
  2. Jeg har lest fem( nr 2,4,7,12 og 15) av disse denne måneden, tror det er sjelden vi har lest så mange av de samme bøkene! Du er flink til å lese mye norsk om dagene! :-) Og du er flink til å skrive om dem etter hvert - der har jeg litt å gå på selv.

    Synd å høre det som skjedde med jobben, for noen duster! Men med ditt blide åsyn og vinnende vesen så tar det nok ikke så lang tid å få seg en ny jobb! Er det jobb innen barnehage du kunne tenke deg igjen eller er det andre ting som frister?

    Tenker på bloggen din som en bokblogg selv om du er flink å skrive om andre kulturelle innslag, selv savner jeg å ha litt andre innlegg på bloggen enn bokomtaler og oppsummeringer ved måneds slutt.


    SvarSlett
    Svar
    1. Du har rett, det er ikke ofte vi leser så mange av de samme bøkene. Er spent på hvordan det går med deg og Bølgene, du må gi en lyd når du begynner, så skal jeg ta sats jeg også.
      Barnehagejobbing er utrolig givende og morsomt, men også veldig slitsomt, så jeg vurderer sterkt å skifte beite før jeg blir for gammel. Foreløpig blir det nok ambulerende vikar en stund.

      Slett
  3. Jeg har tre av dine på venteliste. Har lest lite denne måneden, men har bla. lest Haimennesket av Hans Olav Lahlum og Espen Holms Tilfellet Blumenfeld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Lahlum ga jeg opp etter 3-4 bøker, synes det blir for kjedelig. Holm har jeg ikke hørt om. Lytter til United mot CP kjedelig med 0-0 så lenge :)

      Slett
    2. United har jeg gitt opp denne sesongen. Enig om Lahlum. Han blir for dryg i språket.

      Slett
  4. Gratulerer som farmor! Med 8 års erfaring kan jeg si at det er en fantastisk tid du har foran deg! Jeg er lei for å høre at du mistet jobben. Jeg håper du snart finner deg noe nytt!
    Jeg har tenkt å lese Uglen og Vingebelastning i november. Jeg gleder meg over at så mange liker dem så godt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! Å bli farmor for første gang er nesten som å være forelsket, jeg får ikke sett henne nok og tenker på henne hele tiden. I morgen skal vi på besøk, så gamlebamsen til pappa`en er vasket og kake bakt :) Gled deg til Uglen og Vingebelastning to forskjellige men veldig gode bøker.

      Slett
  5. Hvordan du får tid...... har visst ikke lest noen av de der jeg. Fint å være farmor ja - det blir litt rot med tittelen om man har både en sønn og en datter.....

    SvarSlett
  6. Gratulerer som farmor! Barnebarn er livets dessert, som det heiter. Eg vart farmor for to år sidan og storkosar meg når eg kan med vesle Adele.
    Med din ståpåvilje, som eg har inntrykk av at du har, vil eg tru at det ordnar seg med ein jobb snart. Sjå positivt på det; les masse og slapp av litt. Og by på deg sjølv til evt. arbeidsgjevarar!
    Av oktoberbøkene "dine" har me Lid Larssen og Lundekvam felles. Bra begge to.
    Er spent på Uglen som har fått så varierande mottaking.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er sikker på at jeg har mange fine kosestunder foran meg med lille Oda, skal en tur i dag og jeg teller timer :) Gled deg til Uglen, den var skikkelig bra, selv om den ikke satt meg ut på samme måte som Det henger en engel...

      Slett
  7. Gratulerer som farmor, og tvi tvi med ny jobb. Det ordner seg skal du se.:) Men skjønner det er nedtur å miste den..
    Har lest 4 av dine (Flatland, Lund, Jacobsen, Larssen) og har flere av dine på vent (Uglen, Vingene, Lev vel, Bouvetøya, Øde ) - og så har vi begge kun lest en krim i oktober. Jeg tror det blir flere november, for min del i alle fall. Håper du har en flott kveld::)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kun 1 krim du også? det er jo litt morsomt :) Gøy at vi har lest så mange av de samme bøkene, det har blitt masse norsk denne måneden. Fortsettelse følger i jobb-thrilleren min ved neste oppsummering, håper på noe kjekt å melde. Nå er det motbakkeløp som gjelder i noen timer :)

      Slett
  8. Som alltid en lang flott leseliste :) Jeg har lest bok 1 og 3 og ser flere jeg kunne tenke meg å lese. Gratulerer så mye som farmor :)

    SvarSlett
  9. Fin oppsummering. Jeg må lese veldig fort hvis jeg skal klare 100 bøker i år. Har lest 80 så langt, og ligger ettter med tre bøker.
    Har ikke lest noen av bøkene på din liste, men den var lang og variert:)

    SvarSlett
  10. Ps: Det er kanskje fristende å være hjemme å lese men jeg råder deg til å søke etter ny jobb til tross for omstendighetene. Å lese bøker hele dagen høes kanskje idyllisk ut, men det er det ikke. Jeg har vært syk i snart tre år og vært arbeidsledig og sykemeldt i litt over to år og tro meg, å lese hele dagen og gjøre som man vil hele dagen er alt annet enn idyllisk. Jeg ble lei etter to uker. Men jeg er fremdeles sykmeldt og arbeidsledig og jeg anbefaler det ikke. Hadde jeg vært deg hadde jeg søkt etter jobb med en gang:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for skjønn tilbakemelding Ina, og du har helt rett, å være hjemme og "kose seg" hele dagen er ikke noe kjekt i lengden, enten en er syk eller har energi til å gjøre hva en vil. Jeg kan trøste deg med at jeg har brukt søndagen til å skrive to søknader og forberedt flere telefonsamtaler i morgen - lese har jeg nesten ikke hatt tid til i dag :)

      Slett
    2. Takk og det er godt å høre. Jeg er hjemme ufrivillig. Å være sykmeldt og være sykemeldt er ingen kjekk kombinasjon. Jeg vil være i arbeidslivet som alle andre, men det tar tid for å bli bedre. Bare synd jeg ikke har bedre tålmodighet:) Godt at du har satt deg på saken allerede og ikke utsatt det. Det ville jeg også ha gjort og la oss håpe du får en ny jobb slik at du slipper å sitte hjemme. Det er ikke idyllisk i det hele tatt.

      Slett
  11. ((juhuu farmor, gratulererer!!))

    Nesten sjokkert over hvor mange bøker på lista di jeg har lest denne gangen. Skjer ikke ofte. Forskjellen ligger dog i at jeg ikke har greid å stappe inn alle på en måned. Den vi er mest uenig i om er nok Hegazi Høyer som var en stor skuffelse. Mest enig om Flatland, som jeg likte godt. Resten er sånn midt på treet (Lid-Larssen, Lundekvam, Kvalvaag og Drangsholt), vel Drangsholt var artig da. Sprengleser som dere andre norsk - gir meg ikke før januar.

    SvarSlett