lørdag 10. oktober 2015

Nora og den lille blå kaninen av Martin B. Aamundsen

Glad i gatekunst som jeg er, kunne jeg ikke stå i mot fristelsen å lese en barnebok basert på reell kunst som er oppført i byrom i Oslo.

Nora og den lille blå kaninen er en barnebok skrevet av Martin Berdahl Aamundsen og illustrert av kunstnerkollektivet The Stupid Mammals. 16 veggmalerier er oppført i barnehager og i bakgårder over hele Oslo, og til sammen forteller de historien om seks år gamle Nora som har begynt i første klasse og får en liten blå kanin som fantasivenn. På skolen møter hun Fredrik, som også har en fantasivenn - en liten grønn flodhest. Gjennom fantasivennene sine blir det kjent med hverandre og blir venner.
Alle illustrasjonene er oppført direkte i uterommet og Nora og den lille blå kaninen er den første boken, noensinne, som bruker gatekunst til å fortelle en historie.


Alle maleriene av Nora og Fredrik er basert på fotografier av to barn fra Oslo-området og oppført i reel størrelse.

Vi voksne føler oss alltid litt hjelpeløs når vi leser om barn som er ensom og som ikke har noen å leke med. For barn derimot, er dette en problemstilling de i større eller mindre grad forholder seg til hele tiden, og et tema de lett kan relatere seg til.

I historien om Nora går det fint til slutt, så det er ingenting å bekymre seg for. For meg som voksen og elsker av street-art, er det ikke fritt for at det er den kunstneriske delen av boken som betyr mest, og fenger mest. Jeg er imponert over prosjektet, og kunne ønske meg en rundtur i Oslo og sett på alle bildene. Historien som utspiller seg er ganske tradisjonell, men en som etter min erfaring fra barnehagen, går rett hjem hos de små.



Illustrasjonene er fotografier av de reelle kunstverkene, og er gjengitt på en flott måte. Bildene er fargerike og enkle, og stensilene av barna er vakkert utført, noe mine fotografier fra boken kanskje muligens viser.  Barn elsker fargerike illustrasjoner og enkle fortellinger, så dette må være midt i blinken for barn i alderen 4-8. Anbefales på det varmeste!

Forlat: Kontur 
Utgitt: 2015
Sider: 32
Kilde: Leseeks

9 kommentarer:

  1. Ser ut til å være en nydelig bok. Jeg beklager at kommentaren din på min side i dag er tatt bort. Dette pga at det ble så mye rot, med skeiv side som delvis kom bort + doble lingwihtins. La derfor inn på nytt. Ser gjerne kommentaren din på nytt, da det var flott at du kommenterte!

    SvarSlett
    Svar
    1. Klart jeg skal titte innom deg igjen. Rot må vi rydde opp i så da blir det gjerne sånn :)

      Slett
  2. Denne boken er så fin, fargerik og annerledes med et viktig tema. En av mange fordeler med å jobbe på bokhandel er at jeg får titte i mange bøker jeg ellers ikke ville sett :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldige du som har drømmejobben :)

      Slett
  3. For en morsom bok og noe litt utenom det vanlige. Takk for godt tips til de litt yngre :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenk om denne kunne blitt en julegaveslager :)

      Slett
    2. Ja, det burde definitivt ligge flere harde pakker under juletreet! Jeg tenkte også på de minste på skolen der jeg jobber, siden jeg har ansvar for innkjøp av bøker til skolebiblioteket.(Når det er penger å hente vel og merke). :)

      Slett
  4. Ja,dette må jo være boken for deg som er så glad i denne kunsten og vet å finne dem der du er! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Å ja, gatekunst er så utrolig mye finere enn grå vegger. Fant en flott en i Skuteviken i dag, tror jeg må slenge den ut på fb :)

      Slett