mandag 19. oktober 2015

Min mor har en saks i ryggen - novellesamling av Unni Lindell

Unni Lindell gir i høst ut en samling med spennende noveller. Som seg hør og bør en novelle, er de bygget opp på en intens måte, og hver og en avsluttes gjerne med en overraskende vending. Min mor har en saks i ryggen har mye død og fordervelse men absolutt ingen dødpunkter.

Krim er en sjanger som egner seg godt som lydbok. Jeg er ofte ute og går når jeg lytter, og ved et par anledninger da jeg lyttet til denne boken holdt jeg på å skjene rett utfor veikanten, så hold deg fast!

De 19 novellene er av varierende lengde, og inneholder et stort spekter av tema og bakgrunner. Vi er i nåtid i Norge og i 1800-tallets skyggefulle London. Det handler om utroskap, betroelser, trugsmål og hevn.
Noen ganger er det "den som ler sist, ler best" mens andre ganger er det hevn servert på et fat.


Spesielt spennende var novellen hvor ugjerningsmannen lokker til seg to små jenter. I denne novellen, som i flere andre i denne samlingen dukker også Cato Isaksen og Marian Dahle opp, et kjært gjensyn med etterforskerne fra romanene hennes.

Unni Lindell har gode karakteroppbygninger. Det var ikke mange setningene som skulle til før jeg så for meg den gammeldagse konfeksjonshandleren, og følte på kroppen hans frustrasjon over at datteren ikke lever opp til hans forventninger. Noen "usannsynligheter" dukker det opp, men de kom jeg lett over, for når målet er å oppleve grøss og spenning, så ser en gjerne gjennom fingrene med at ikke alle detaljer føles troverdig.

Gisken Armand og Dennis Storhøi sitt samarbeid om å lese inn novellene, medvirker til det gode resultatet. Dette er absolutt en lydbok (eller bok) jeg vil anbefale deg å se nærmere på.

Utgitt: 2015
Lyttetid: 8 timer og 14 min.
Kilde: Lytteeksemplar

3 kommentarer:

  1. Jeg har enda ikke fått ordnet meg med lydbok! Denne skulle jeg gjerne hatt på lyd, så nå MÅ jeg fikse det! Høres spennende ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg som nesten ikke har app`er på mobilen min, har lastet med Lydbokforlaget sin app, så nå er det kjempelett å få bøker på øret :)

      Slett
  2. Som lydbok vil denne sikkert fungere. Takk for tips.:)

    SvarSlett