søndag 4. oktober 2015

Etter deg av Jojo Moyes

Etter deg er oppfølgeren til Et helt halv år, som er den forrige boken til Jojo Moyes. Leste du den, er jeg sikker på at du er ivrig etter å finne ut hvordan det går med Louisa Clark etter Will Traynor er død.

I denne romanen møter vi igjen Lou en stund etter Will avsluttet sitt liv. Hun prøver å finne fotfeste, og har kommet med i en sorggruppe. Nå jobber hun i en bar på flyplassen, og når denne får ny daglig leder blir jobben en bitter pille og svelge. Helt i begynnelsen av romanen vandrer hun rundt på taket og presterer å falle ned. Familien hennes greier ikke å fri seg fra tanken om at hun prøvde å ta sitt eget liv, enda så mye hun bekrefter at det ikke var det som skjedde.

Ting skjer i livet hennes som gir henne (og romanen) en retning, som det er spennende å følge. Jeg har ikke lyst å røpe for mye av handlingen, for litt av min leseglede ligger i at ting skjer uventet i de historiene jeg leser.



Romanen har samme "feeling" som de to forrige jeg har lest av henne, og tar for seg mellommenneskelige tema som for eksempel viktigheten av å ha noen å snakke med. Relasjonen voksen - barn er også en rød tråd gjennom boken, noe hennes forhold til unge Lily etterhvert skal bli et viktig bilde på.

Lou lærer seg fort at i stedet for å prøve å snakke en uregjerlig ungdom tilrette, er det bedre å gjøre ting sammen. Side ved side, er det lettere å finne ut av ting og komme til enighet. Dette er en av flere flotte passasjer i romanen.

Henvisningene til det Will gjorde er mange, for Lou lever fremdeles i sorg og må ofte svare for hans valg. Det henger mange antagelser i luften og missforståelser må rettes opp i. Ringvirkningene etter Wills død er mange, og Moyes beskriver på en glimrende måte hvordan familie og venner blir påvirket av valget hans. Der hvor den forrige boken kanskje glorifiserte selvmordet og slo et slag for personlig frihet, gjør denne boken det stikk motsatte. For hvem vil vel at sine kjære skal få livene sine snudd opp ned på denne måten?

Via sorggruppen møter Lou ambulansesjåføren Sam. Det som handler om ham og deres forhold synes jeg er de sterkeste delene av boken. Ellers synes jeg den er en smule blodfattig, for jeg savner nerve og brodd i mange av hendelsene. For eksempel når Lily møter besteforeldrene sine, eller måten hennes mor avviser henne på, her burde jeg føle mer enn det jeg gjorde. Dog følte jeg en sterk irritasjon over at Lily kunne oppføre seg så frekt og utakknemlig, uten at Lou reagerte med mer enn lett fortvilelse over jenta.

Etter deg gir en fin og uventet skildring av Lou sitt liv, en oppfølger det higes etter når Et helt halvt år er slutt, og som gjør en fin avslutning på historien om Lou. Boken er underholdende til tusen, og lettlest så det holder, så jeg er sikker på at den kommer til å få mange lesere.

Les gjerne mer om forfatteren og utgivelsen av denne boken på forlagets side. Gleder meg til å lese omtaler av den, når de begynner å komme. Har du lest disse bøkene?

Forlag: Bastion
Utgitt: 2015
Sider: 507
Kilde: Leseeksemplar

10 kommentarer:

  1. Denne holder jeg på med nå. Er litt over halvveis. Fin og lettlest :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Spent på å høre om du synes den er like fengende som den forrige. Helt enig med deg at lettlest og fin er den :) Ha en fin søndag Lene!

      Slett
  2. Denne skal jeg lese litt sånn etter hvert, må bare få tak i den først. Av og til må man fortelle litt fra handlingen i boken for i det hele tatt å få skrevet en omtale og noen bøker føler jeg "krever" mer enn andre igjen.Ser jo den at man vil bli overrasket selv etter hvert som man leser men samtidig føler jeg ikke at lesegleden blir ødelagt selv om jeg får vite litt mer om hva boken handler om, så lenge man ikke røper slutten vel og merke.
    Ha en fin søndag, Tine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har rett, at litt hører med. Jeg pleier å se hvor mye forlaget røper bakpå boken og på nettsiden sin. Hvis de har vært flinke å ikke røpe noe, prøver jeg også å være det, derfor ble det sånn som dette denne gangen :) Ha en fin søndag Beathe!

      Slett
  3. jeg tenkte lenge at jeg ikke skulle lese "Et helt halvt år", men det gjorde jeg til slutt etter å ha hatt den i bokhylla i to-tre år. Så det blir vel det samme med denne, jeg kommer til å lese den om noen år når "hele" Norge har lest den :)

    Ha en fin søndag Tine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sånn kan det også gjøres :) - ha en strålende søndag du også!

      Slett
  4. Jeg har enda ikke lest Et helt halvt år, så jeg må vel lese den før denne. Har lest Over havet av Jojo Moyes. Flott smakebit! Håper du har en fin søndag.

    SvarSlett
  5. Mnjaaa... Jeg trur nok ikke denne blir prioritert, men man skal aldri si for sikkert: jeg kan vagt huske at jeg har ombestemt meg tidligere også ;o)
    Jeg var jo blant de mange som likte den første boka...

    SvarSlett
  6. Jeg har kommet nesten halvveis i denne boken og liker den veldig godt. Den er ikke så tåredryppende intens som forgjengeren (kanskje like greitt når jeg tenker på hvor mye jeg egentlig gråt når jeg leste den), men det er utrolig fint å møte Lou igjen. I og med at den er litt "lettere" syns jeg det som skjer med besteforeldrene til Lily og moren hennes passer greit inn i sammenhengen :)

    SvarSlett
  7. Jeg er vel en av de få i verden som ikke har lest noe av denne forfatteren, men har litt lyst til å lese den første boka hennes. Men er jo skeptisk til bøker som får mye skryt:)

    SvarSlett