lørdag 17. oktober 2015

En kamp til er Claus Lundekvam sin biografi

Selvbiografien er fortalt til Thomas Carlsen, som på en lettlest og halvmorsom måte greier å formidle alle sider av livet til mennesket og fotballspilleren Claus Lundekvam.

Forlaget om boken:
Claus Lundekvams fotballkarriere er en suksesshistorie uten sidestykke like mye som historien om livet etterpå er en nedtur av de sjeldne.
Det fantes kanskje mer målfarlige spillere enn Claus Lundekvam. Ifølge hans gamle manager Gordon Strachan kunne du ha lagt en død mann i straffefeltet, og han hadde hatt større mulighet til å score på en corner.
Kapteinsbind og 411 kamper for Southampton plasserer imidlertid midtstopperen fra Austevoll i et eksklusivt selskap. Ingen nordmann har flere kamper på toppnivå i engelsk fotball. I løpet av de tolv årene han spilte for The Saints ble han en av klubbens viktigste spillere, elsket for sitt hjerte for klubben, hyllet for sin ro i avgjørende øyeblikk.


Biografien begynner med slutten, når Claus Lundekvam som 35 åring, skal spille sin siste av i alt 411 kamper for Southampton. Dette er en testimonialkamp, en ære som blir vist spillere som har spilt for den samme klubben i over 10 år og han har valgt seg Celtic United som motstander.

Jeg sitter i garderoben, snart i gang med min første trening for The Saints, og et digert nesegrev kommer inn, etterfulgt av resten av et menneske. Han ser på meg med et forbauset uttrykk, stanser på vei inn, som om han ikke helt skjønner hva jeg har der inne å gjøre.
  Claus, sier jeg og rekker ut hånden. Jeg er ny her. 
  Oh, sier han. Right. Den nye midtstopperen. Jeg håper du er like god som manageren sier du er. Gudene skal vite at vi trenger det. 
Jeg trodde han var en uteligger som var på omvisning, skal han si til alle som vil høre på de neste tjue årene.

Historien presenteres i to hendelsesforløp som følger hverandre gjennom hele boken. Det ene tar for seg karieren hans, mens det andre skildrer livet hans etter han la opp i 2008.
I den delen som omhandler karieren blir vi kjent med Claus allerede som lilleputtspiller på laget Selbjørn. Han avanserer til Austevoll og som 17 åring flytter han til Bergen for å gå på skole, og får da tilbud om å forsøke å spille seg inn på Brann. Når Hallvard Thoresen i 1992 overtar som trener for laget i våre hjerter, kommer den da 19 år gamle Claus Lundekvam med på A-laget.

De som følger godt med på fotballen i Norge kjenner kanskje merittene til Claus Lundekvam herfra. Jeg fant stor glede i å få minnet forfrisket på begivenheter som hans første møte med engelsk fotball, på OL-landslaget mot England, og hans første cup-finale, som var mot selveste Rosenborg i 1995.

Historien til Claus Lundekvam er preget av å posisjonere seg for nye mål, og vise at han duger. Han har lidd nederlag og vunnet seire, mange flere av begge deler enn jeg hadde innbilt meg. Teksten er spekket av massevis av saftige detaljer og avsløringer til å få hakeslepp av, men selv om navn nevnes tror jeg ikke han kommer til å få pes for det han sier, for han holder seg godt innenfor anstendighetens grenser.

Det hele begynner et kvart århundre tilbake, så tv-personligheter og andre aspekter ved samfunnet vårt er gjenkjennelig og kjekt å lese om. Jeg har ikke kontroll på alle Branntrenerne eller landslagstrenerne i denne perioden, men når jeg leser om dem her, er de jo alle kjente for meg.

En kamp til er ikke bare en bok for fotballelskere eller dem som liker å rulle seg i saftig sladder. Claus Lundekvam greier på en briljant måte å skildre både livet som proffspiller og motgangen han følte da han i 2008 ga seg som fotballspiller. Han byr på seg selv, og holder ikke tilbake. Jeg følte med ham da jeg leste, og kan ikke annet enn beundre hans åpenhet og ønske om å forbedre seg. Nå bor Lundekvam i Bergen og trener 5. divisjonslaget Bønes.

Besøk gjerne bloggene Beathesbokhjerte og Så rart, de har også skrevet om boken!


Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: 2015
Sider: 252
Kilde: Leseeksemplar

6 kommentarer:

  1. Jag hadde aldri hørt om Lundekvam før Line og andre bokbloggere begynte å snakke om denne boka. Foreløbig vil ikke denne bli prioritert av meg, har så mye her- men kommer den på longlist skal jeg lese den. (alt norsk leses nå i lys av neste års BB-pris-nominering) Pst.. Fikk Macody Lunds roman i dag, tenker jeg leser den i løpet av snart. Ha en fin helg ! Fin omtale forrresten..:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fine ord! Du får lese trøndere, så leser jeg bergensere :) Gleder meg til å høre hva du synes om Macody sin roman - god helg Anita!

      Slett
  2. Jeg også følte med ham når jeg leste boken, og kampen hans er tydeligvis ikke over når man tenker på det som skjedde for noen uker tilbake. Håper du får en fin helg i finværet, Tine:-) Jeg skulle vært på 50-årsdag i dag, men ligger under dynen full i feber i stedet... P.S Har du fått Høyer boken?

    SvarSlett
    Svar
    1. Er redd han aldri blir "frisk", og må kjempe resten av livet. Nei, ikke fått Høyer, så låner gjerne av deg. Håper du friskner til til torsdag :)

      Slett
  3. Jeg står på venteliste på biblioteket på denne. Har truffet Lundekvam i virkeligheten. Var på nachspiel med han og noen flere etter et bryllup. Fin kar å prate med. Synd med alle problemene han har/hadde.

    SvarSlett
  4. Aldri hørt om Lundekvam før denne boka jeg heller.
    Men liker den foreløpig godt. Gir et fint bilde av hvordan det er å ha fotball som jobb. Lite glamour og supermodeller (horer teller ikke), men mye skader og hardt arbeid.

    SvarSlett