torsdag 9. juli 2015

Sommerferie del I - Sussex og London

Piren i Eastbourne - under rehabilitering og ganske så stusselig i forhold til den i Brighton
Sommerferien vår i år er delt i fire, og her kommer en liten ferierapport fra den første uken. Planen var å gå i Jotunheimen denne uken, men siden det lå så mye snø og vi var desperate etter litt sol og varme, kjøpte vi de billigste flybillettene ut av landet - London. Vi tok toget direkte fra Gatwick til Eastbourne hvor vi hadde bestilt hotell i fire dager. Planen var å lese på stranden, ta en tur til Brighton og ikke minst få sett de flotte klippene langs kysten av West Sussex.
Allerede første dagen fant vi en restaurant som het Bill`s. Her var det utrolig fin stemning og herlig mat, så vi endte opp med å spise her fire ganger. Hotellet var ikke noe å skryte av, typisk engelsk, men med mye dårligere service enn vi er vant med.
Fredag kjøpte vi oss billetter på en Hopp on/hopp off buss, og fikk oss en nydelig tur rundt i området. Vi hoppet av når vi nærmet oss De syv søstre og gikk langs klippe kanten et godt stykke. Bildene gjengir ikke hvor fantastisk det var å være der, for det var det virkelig.

Siden hotellet vårt hadde utsikt rett på teateret i Eastbourne hadde jeg kjøpt billetter til kveldens forestilling av Sherlock Holmes and the Ripper murders. En artig opplevelse, halvfullt teater, med noe vi lurte på om var amatørskuespillere. Vi hadde litt problemer med mumlingen til enkelte av skuespillerne, men selv Sondre fikk med seg handlingen og hadde glede av stykket.

Bilde tatt fra hotellvinduet vårt - deilig å ha 15 sekunder å gå hjem fra teateret om kvelden
Lørdag tok vi turen til Brighton. Den byen er mye større enn Eastbourne og mye kulere. Vi spiste og drakk og slappet av på stranden. En av de beste vegetarrestaurantene i jeg har vært på ligger i Brighton, og vi var heldige å fikk et bord her. Terre a Terre kan anbefales på det varmeste!!

Det er betydelig livligere på piren i Brighton enn i Eastbourne

Søndag regnet det, og vi gjorde egentlig ikke noe annet enn å spise, drikke og lese. Det var egentlig kaldt hele den tiden vi var der, og våre håp om å få litt sol på kroppen fikk vi ikke innfridd.

Folk bor sånn midt i London - mannen sitter med pc`en, har potteplanter og selskap av en katt!

Mandag morgen brøt vi opp og toget til London. Vi sjekket inn på Premier Inn i Aldgate, et hotell som lå midt i byggeområdet i Aldgate East, men var nyoppusset og lydtett. Etter vi alle tre var utstyrt med Oystercard tok vi turen til min favorittpub i London, The Narrow. Den ligger ved Themsen og serverer deilig (men litt dyr) mat. Det var for kaldt til å sitte ute, men solen skinte og livet var herlig, så hva gjør vel det at værgudene tror det er vinter? På vei tilbake til Limehouse stasjon, gikk vi gjennom et idyllisk område hvor folk bodde i husbåter eller luksusleiligheter.

Legg til bildetekst

Etterpå gikk turen til Greenwich hvor vi balanserte på 0 meridianen og slappet av i denne koselige delen av London. Dessverre var det mye byggearbeid også her, så det fine markedet var ikke noe sted å slå seg ned.

Tirsdag startet Frode og Sondre med en joggetur, mens jeg tok med meg boken og satt meg til å lese på Charles Dickens Coffehouse. Cappucinoen jeg fikk servert her ble ukens beste, og siden jeg satt ute kunne jeg følge med på folk og trafikk i gaten. Denne delen av Wellington street er forbeholdt sykler om morgenen, så det var fascinerende å se en London-gate med 5-6 syklister i bredden beine på oppover bakken.

Beste kaffen i by`n!!

Lunchen ble inntatt på Mildreds (!!!) før vi gikk til Gielgud og snopte oss billetter til kveldens forestilling av The curious incident of the dog in the night-time. Du vet, Mark Haddon sin fantastiske roman, om Christoffer som har aspergers syndrom. Fallhøyden var formidabel, siden jeg likte boken så godt, men teateroppsetningen skuffet ikke, og vi var like fornøyd alle tre da vi tuslet hjem i London-natten etterpå. Få det med deg om du er på de kanter! (Her kan du lese min omtale av boken!)
Frokost på Borough Market - anbefales, her er vanvittig mye å velge i

Onsdag var det tid for å dra hjem, men vi hadde sene flybilletter så vi fikk tid til frokost på Borough Market og lunch i Camden. England er kjent for sine hyppige og lammende streiker, og onsdag fra klokken 18 skulle det avvikles en streik i undergrunnen. Vi kom oss avgårde til Victoria Station i god tid, men allikevel var det et stort oppbud av politi og amper stemning i stasjonsområdet. Heldigvis gikk togene, så vi kom oss trygt frem til Gatwick.

To båter løftes opp av slusen som passerer inne i Camden Market

De siste ukene har jeg notert meg når noen har anbefalt engelske bøker, og jeg kom hjem med intet mindre enn 5 titler fra England:
Emily St. John Mandel - Station Eleven - dystopi
Jo Walton - My real children - Science Fiction/Fantasy
Ben Aaronwitch - Whispers underground - SiFi
Jessica Knoll - Luckiest girl alive -thriller
Elena Ferrante - The story of a New Game

Det var første del av ferien, nå skal vi ha heimen som base frem til onsdag, når vi drar til Tyrkia for å varme oss sammen med gode venner :)

1. Det høres deilig ut med en tur til Tyrkia nå. Jeg var en tur til byen med sjerf og savnet fingervotter der jeg syklet avgårde i dag, for noen dager siden var det bare bikini og strand så her skifter det fort.
    Flott tur du har vært på! og god tur!

1. Hørte rykter om at det hadde vært 25 grader her i Bergen da vi var bortreist. Men, bare en dag, og vi landet til 12 grader i går. Håper på en uke sammenhengende sommervær, mer storforlangen er jeg ikke :)

2. For en flott reportasje! Brighton noteres som reisemål, men da i litt varmere vær.:) De engelske klippene er noe for seg selv, du.. Og Kafeen i London skal besøkes en dag. Londontur snart kanskje--- :) :) Takk for titten! Og god tur til neste destinajson!

1. Det er vist like kaldt over alt her nord, var glad jeg hadde dunjakke med meg. Bill`s viste seg å være en kjede og restaurantene dukket opp flere steder i London, så der må du stikke inn får du sjanse :)

3. Det var denne jeg skulle skrive på - så kom det på 1.julis oppsummering. - Herlig sommer-reportasje, eller reisebrev - fin tekst og flotte bilder - ser ut som en fin ferie ja......

1. Tusen takk for kommentarer både her og der Randi, gjør ikke noe at det går i ball i blant :) Ja, vi har hatt en fin ferietur, jeg er happy når jeg får to teaterbesøk og masse lesing. Været var så som så, så spennende bøker hjalp på ferielykken :)

4. Høres ut til at dere hadde noen fine dager i England, til tross for at varmen uteble ;-) Man kan finne på mye kjekt likevel, er min erfaring. :-)

5. Vakre og stemningsfulle bilder:) Var i London en gang og det var på en klassetur i 1999:)

6. FOR en flott reportasje! Nydelige bilder og spennende tekst! Er for øvrig helt enig mned deg i at Brighton er mer spennende enn Eastbourne. Vi overnattet i begge byene på vår Storbritannia-tur for et par år siden.

Og så artig at dere også besøkte de hvite klippende ved Beachy Head! Vi opplevde disse som mye mer fantastiske enn Dover, faktisk!

1. Så kjekt å høre at vi ikke gikk glipp av noe da vi valgte oss klipperekken med det herlige navnet De syv søstre. Har jo vært på fjelltoppene i Norge som heter det samme, så det føltes nesten som hjemme.
      Hadde med meg en ny linse på ferie, så jeg synes selv at bildene ble bra. Det var i alle fall mye gøyere å ta bildene med den linsen :)