søndag 3. mai 2015

En fantastisk helg i Oslo med teater og masse sightseeing

Det Norske Teatret lokket med oppsetning av Agnes Ravatns bok Fugletribunalet. Jeg er lett å lokke med på sånt, så billetter ble kjøpt både til forestillingen og fly. Min spreke, sportye mamma ble med på turen, (selvfølgelig etter å ha lest boken i en fei). Mer om stykket her! Resten av innlegget er en liten fotokavalkade fra våre to dager i Oslo.

Etter å ha ankommet Oslo sjekket vi inn på Scandic Victoria før vi tuslet oppover mot Jernbanetorget, hvor det dagen før hadde blitt avdekket et monument til ære for Osvald-gruppens krigsinnsats. Dette monumentet har skapt kontrovers i Oslo, noe du kan lese mer om her!
Selve hakekorset lå litt ovenfor min øyehøyde så selv om jeg gikk på tå rundt klossen, kunne jeg knapt skimte at det er et hakekors sleggen knuser. De som fryktet at skulpturen skulle overskygge Tigeren som står lenger borte på plassen, har ingenting å bekymre seg for.

Mamma besøker Operataket for første gang
En tur til verdens beste bokhandel er selvskreven for to lesehester som oss
Mathallen er neste stopp
Et glass vin på Blå var glimrende, med herlig utsikt mot Akerselva
Akerselva i all sin prakt - flott sted å gå tur!
Så har vi kommet til Tjuvholmen og kunsten utenfor Astrup Fernley museet
Det var mange seilbåter på fjorden i dag
Søndagen startet vi på Akershus festning
På vei tilbake til søndagsmarkedet på Blå passerte vi denne fine husrekken
Blomstringen er definitivt kommet lengre enn i Bergen
Det var mange fantastiske blomster og trær å se på veien
Utenfor Blå ligger denne husbåten fortøyd 
Søndagsmarkedet var vel verdt et  besøk, helst for stemningen men de hadde mye fint

8 kommentarer:

  1. Herlige bilder! Du har jammen opplevd masse de to dagene du var der. Jeg gleder meg til Oslotur senere i mai :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gled deg, det er en kjempefin hovedstad vi har. Er det kosetur, eller har dere konkrete planer? Tar alltid imot tips til senere turer :)

      Slett
  2. Fin vandring i en vårpyntet hovedstad. Savner Oslo en gang i blant, bodde der noen år i studietida.

    SvarSlett
  3. Så koselige bilder. Langs Akerselva var det fint nå, i våring.:)

    SvarSlett
  4. Så glad for at du trives i byen min. Den kler å være i vårskrud :)
    Fine bilder!

    SvarSlett
  5. Flotte bilder. Ser ut som d u har hatt noen fine dager. Jeg fikk litt lyst på en Oslo tur jeg nå. Veldig lenge siden sist, og jeg har aldri gått på Operataket selv om jeg ikke bor så langt unna. Skal forresten på to kursdager i Oslo i løpet av Mai. Pleier oftest å bare forte meg hjem, kanskje jeg heller skal rusle litt rundt :)

    SvarSlett
  6. Herlige Oslo, er for skjelder der!
    Fine bilder!

    SvarSlett