onsdag 20. mai 2015

Krakow - Zakopane - Strebske Pleso - Eger - Roadtrip 2015 vol. II

Flott veimerking - sånn så det ut i flere mil
I Krakow bodde vi på Hotel Evropska, og her vil jeg gjerne bo igjen. Det har sentral beliggenhet med utsikt til Galleria, og hyggelig betjening som ikke er redd for å snakke engelsk. Kommer du kjørende har de til og med parkering å tilby.

Tatrafjellene hvor også Rysy - høyeste toppen i Polen ligger
Turen vår gikk videre til Zakopane, hvor vi forspiste oss på frityrstekt før vi kjørte videre opp i fjellet til Strebske Pleso. Herfra skulle vi gått på den høyeste toppen i Polen, Rysy på 2499, men her lå det for mye snø til at vi kunne ta turen denne helgen. Etter en overnatting på Hotel FIS, i dette øde og iskalde fjellområdet i Slovakia, kjørte vi til den koselige byen Eger, og krysset da grensen til Ungarn. Her spiste vi lunch og koste oss i solen som tittet frem, før vi fortsatte videre.

Enormt, stilfullt med glimrende restaurant og et eventyrlig SPA - anbefales på det gloheiteste!

Uteavdelingen til det enorme SPA`et på Saliris

I tillegg til kalkbergene var området pyntet med vannliljer, kaper og flotte turstier
Heldigvis er Frode en racer med gps og mobil så han fant frem til Saliris SPA hotell, rett utenfor Eger. Vi kunne ikke blitt mer fornøyd. Til en billig penge fikk vi halvpensjon og mulighet til å bade så mye vi ville.
Været var deilig, og enda deiligere var det å svømme rundt i de varme kildene. Kildene er "temmet" i bassenger, men vannet er ekte nok. Fra sitt opprinnelige tilholdssted 800 meter under jorden er det kalk og mineralholdige, varme vannet pumpet opp til denne resorten. Vannet har dokumentert positiv helseeffekt, både på grunn av kalken og mineralene men sikkert også på grunn av temperaturen som lå på mellom 33 og 38 grader.

Vi gikk en liten tur rundt hotellet og tok kalkfremkomsten nærmere i øyesyn - ja, det lukter en smule svovel...

Kvelden ble tilbrakt i restauranten hvor de hadde en deilig middagsbuffè, før vi etter en herlig frokost morgenen etter kjørte videre til neste nasjonstopp, nemlig den i Ungarn.

1. Så herlige bilder. Og så herlig å stikke av på en slik tur på denne tiden. Det der er land som jeg bare har hørt om, sett lesereportasjer fra eller ser venner stikke av til på "kjærlighetsturer" en langhelg eller noe sånt. Eller elever på klassetur :)

Artig å kjøre rundt som dere har gjort, se og oppleve og komme litt tettere på folk og land. Dette kunne jeg absolutt tenkt meg å gjøre også :)

Nydelige bilder - ser ut som en flott ferie. Liker kombinasjonen av aktiv ferie med komfort og opplevelser på ulike nivå. Fikk reisefeber, ganske akutt :D
    Syns det kan være ok å gjøre noe slikt til tross for nasjonaldag en og annen gang. Med 4 barn og mye å være med på, noen år innebærer det mye dugnad.. Har fristet med en miniferie til varmere strøk i stedet. Men det er nå kjekt. Stolt og kry på slike dager :)

Har bedt biblioteket bestille inn noen bøker på fjernlån etter tips fra bloggen din. Leser på ei bok og har 4 liggende på tur her :O Kos og avslapping med bøker.

Nyt uken - og rømmegrøten, Tine ^_^ Det er jammen god norsk tradisjonsmat, hihi!
    Eli Kristin

1. 17-mai er kjekt, men når dagen er i en helg, benytter vi sjansen. Ja, vi er heldige som kan prioritere reising på denne måten, det er utrolig lærerikt selv om det kan være slitsomt å forflytte seg hele tiden. Veldig kjekt å høre at du bruker bloggen min, og at jeg har skrevet om bøker du får lyst å lese :)

2. Dette ser ut til å være en kjempetur! Mange vakre steder i Tsjekkia og Polen, og andre land i dette området. Vil dit igjen, en gang!

1. Så stor forskjell det er på land og by i disse landene, så er det spennende å kjøre rundt. Vi har opplevd mye vi ikke hadde planlagt, og sett masse. Billig er det og, så lenge en holder seg borte fra Euroland :)

3. Takk for nok en fin reisereportasje:)