torsdag 28. mai 2015

Forfattermøte: Edouard Louis på Litteraturhuset i Bergen i kveld

Sandra Lillebø intervjuer Edouard Louis om boken hans Farvel Eddy Bellegueule
Edouard Louis.... er han oppskrytt av den akademiske elite, eller er han rett og slett et 23 år gammelt geni? Hans debutroman Farvel Eddy Bellegueule skapte furore i Frankrike da den kom ut. Den har nå blitt oversatt til 20 språk og ser ut til å ta verden med storm. I begynnelsen av året kom den også ut på norsk. Forfatteren har vært på en omfattende turnè for å snakke om boken sin og dens tilblivelse. I kveld besøkte han Litteraturhuset i Bergen, hvor jeg var tilstede i en uvanlig fullpakket sal.

Sandra Lillebø startet intervjuet med å reflektere rundt hvorfor romanen har nådd ut i den utstrekning den har. Edouard Louis byttet navn i løpet av den prosessen det innebar å skrive denne boken, derav farvel til Eddy Bellegueule, som er navnet foreldrene gav ham.
Han fortalte oss deretter mye om innsatsen han gjorde for å forandre seg selv, å bli en annen utgave av seg selv. Fake it till you make it, er en leveregel han har støttet seg til i de årene han brukte på å forandre fremtiden for seg selv.
Vi fikk også høre litt om foreldrenes forskjellige reaksjoner på romanen, som utleverer dem ganske kraftig.

Jeg er imponert over at forfatteren som fremdeles er en ungdom har kommet så langt.
Vi som har lest boken vet hvor han kommer fra, hvor lite litterær påvirkning han har hatt i barndommen, og hvor lite støtte han fikk hjemmefra. Samtalen i kveld viser tydelig at han nå har lest mye, både filosofer og klassikere, og han har nok reflektert mye over det han har lest.

Boken tok ikke meg med storm, og jeg håpet nok på å gå ut fra Litteraturhuset i dag med mer entusiasme enn det jeg gjorde. Dette ble for akademisk for meg. Han hadde mange henvisninger til forfattere han har lest, navn som er kjente eller halvveis kjente, men som jeg ikke har lest.
I tillegg ble det veldig fransk for meg, engelsken hans var også veldig fransk så jeg måtte bruke energi på å forstå hva han sa. Han så ikke på sitt publikum en eneste gang i løpet av den timen samtalen varte, og det eneste smilet var det jeg greide å fange med mitt kamera.

Det skal bli spennende å følge forfatteren videre, med den pangstarten på karieren skal det litt til å følge opp.


Min omtale av boken
Rose-Marie sin flotte omtale
NRK sin anmeldelse av boken

4 kommentarer:

  1. Så dumt at du ikke fikk det utbytte du var ute etter med møte. Jeg er rimelig spent på denne boken og særlig siden noen liker den og andre ikke,men sånn er det jo ofte.... Boken har jeg liggende så den blir vel lest en eller annen gang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg venter spent på din omtale, men jeg er ganske sikker på at du kommer til å like den. Den berørte ikke meg særlig dypt, noe jeg stusser over siden "alle" andre går bananas over den :)

      Slett
  2. Jeg håper at riktig mange vil lese denne boka! For meg ble både boka og bokbadet med ham på Litteraturhuset i Oslo en veldig sterk opplevelse! For et mot og for en litterær kraft han besitter!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har vært herlig å lese det du og andre begeistrede fan har erfart, begynner å føle en viss smitteeffekt :)

      Slett