fredag 29. mai 2015

Den siste rømling av Tracy Chevalier

Husker du Tracy Chevaliers roman Pike med perleøredobb fra 1999? Jeg elsket den boken, som gjorde så kraftig inntrykk på meg at vi la ferien innom Den Haag for å se det originale maleriet av Johannes Vermeer, som inspirerte forfatteren til å skrive boken. Nå har hun kommet ut med en ny roman, som jeg likte veldig godt.

Forlagets omtale:
Sviktet av forloveden flykter Honor Bright fra skammen hjemme i England og reiser med et utvandrerskip til Amerika. 1850-tallets Ohio er en utpost med råskap og ville tilstander og den unge kvekerkvinnen møter en tøff tilværelse i det nye landet. Honors pertentlig sydde quilte-tepper varmer kropper og hjerter også i det nye landet, men alt annet føles fremmed og utrygt. Under en brennende sol møter hun en slavejeger som vekker nye og skremmende følelser i henne, og rømlinger som setter hennes menneskesyn og leveregler på prøve. To kraftfulle kvinner blir gode venner å ha når Honor må velge mellom sin egen families fremtid og muligheten til å redde rømlingenes liv. Hun må ta valg som setter hennes eget liv i fare. Hva skal hun gjøre når et varmt hjerte og en ydmyk bønn ikke lenger er nok? 

Søstrene Honor og Grace emigrerer i 1850 til Amerika, hvor Grace skal gifte seg med en kjenning. Omstendighetene vil ha det til at Honor snart befinner seg alene på dette ukjente kontinentet. Jentene er av kvekerslekt og Honor har derfor Venner å støtte seg til. Kvekerne lever et ærlig og asketisk liv, da de ikke forteller løgner, ikke røyker de, drikker, spytter (!) eller pynter seg. Når de samles til gudstjeneste, har de verken prest eller preken, men sitter sammen i stillhet og søker sin egen gud.

Så, èn etter èn, skjøv de til side tanker om kjøp og salg og avlinger og neste måltid og på livets små og store plager, for å finne Det indre lys de visste var Guds nærhet. Selv om Møtet startet i taushet, forandret selve stillheten seg, slik at den gradvis kom til et punkt hvor det virket som om selve luften samlet seg og fikk substans. Selv om det ikke var noen ytre tegn, var det åpenbart at alle i en kollektiv anstrengelse begynte å konsentrere seg om noe mye dypere, mye mer kraftfullt. Det var da det skjedde at Honor sank inn i seg selv. Når hun kom inn i denne tilstanden, kunne hun bli i den, og forbli i den, og se den samme opplevelsen speiles i de åpne ansiktene til Vennene omkring. 

Den siste rømling har tre klare tema, kvekersamfunnet, quilting og slaver på rømmen. Quiltingen som er en rød tråd gjennom hele romanen, fikk meg til å smile gjenkjennende, da jeg har prøvd meg på dette håndarbeidet, og er så heldig å ha en mamma som er kjempeflink å lage tepper. At denne formen for håndarbeid er så viktig for kvekerne viste jeg ikke, og Honor er en av de beste til å sette sammen mønster og farger og sy de nette små stingene som må til.

Temaet som har gitt romanen sin tittel og sitt særpreg er slavenes kamp for frihet. Handlingen finner sted i Wellington, Ohio, et område de rømte slavene måtte gjennom for å komme seg nord til Canada, og friheten. Jo lenger nord en kommer i Amerika desto ivrigere blir folk på å hjelpe, og i området hvor Honor bosetter seg er det et nettverk av mennesker som hjelper slavene videre. Den underjordiske jernbanen, kalles dette nettverket, men de har Donovan, slavejegeren pustende i nakken, så det er ikke ufarlig det de holder på med.

Tracy Chevalier har en egen evne til å skrive seg under huden på en. Karakterene hennes blir fort levende, og jeg ble oppriktig glad i både Honor, Belle og Mrs. Reed.
En bakenforliggende nerve får en ved at en ikke riktig blir klok på familien hun gifter seg inn i, også denne Donovan da, som roter det til både i hverdagen og i hjertet hennes.

Jeg leste boken på under et døgn, så den kan kalles en slukebok. (Jeg prøvde å skjule det litt "damete" coveret da jeg sto og leste i 30 minutter i kø på Ulriksbanen)

Begivenhetene kommer som perler på en snor, så boken er lett å følge og har spenning nok til at en hele tiden vil "ha mer". Språket er ikke av det poetiske, men et som passer godt til romanen. Hun skriver med overbevisning, så forfatteren må ha gjort grundig reasearch før hun sendte denne fra seg.

Den siste rømling er absolutt en roman du må ta en titt på, og etterpå MÅ 
du lese Pike med perleøredobb, hvis du ikke har lest den!

Forlag: Apropos
Utgitt: 2013/på norsk 2015
Sider: 315
Kilde: Leseeksemplar

5 kommentarer:

  1. Dette tror jeg er en bok akkurat etter min smak og den står allerede på "Lese-ønske-listen", jeg fikk noen bøker fra det forlaget som jeg ikke har lest ennå og det må jeg nok gjøre før jeg kan spørre pent om et eksemplar av denne ;-) Piken med perleøredobb har jeg ikke lest, men henger bøkene sammen på et vis eller?

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får hive deg rundt, for denne er helt i din gate. Bøkene henger ikke sammen, hun har skrevet noen bøker imellom disse også.

      Slett
  2. Hei.
    Tusen takk for at viser til min blogg i anmeldelsen.
    Beathe: Dersom du ikke har lest noen av Apropos Forlags bøker tidligere, har du virkelig noe å se frem til. Min personlige favoritt er forøvrig Iona Greys "Brevet til Stella".

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er så glad for at du gjorde meg oppmerksom på denne boken. Tror jeg må sjekke ut Brevet til Stella :)

      Slett
  3. Nå har jeg bestilt Piken med perleøredobb på biblioteket - hadde helt glemt din varme anbefaling for lenge siden. Denne her må jeg også få med meg.

    SvarSlett