lørdag 18. april 2015

En vårlig hilsen fra vakre Bergen

Elven som renner gjennom Kvernevika og som nok er grunnen til at fabrikken lå akkurat her
Da vi avsluttet hagearbeidet og gikk innendørs i går var himmelen fremdeles blå. Selv om det var en lørdag jeg skulle våkne opp til, satt jeg klokken på 06:30 for jeg viste at solen ville komme opp bak fjellkammen noen minutter senere. Dessverre hadde tåken lagt seg over landskapet så den solen så jeg ikke mye til. Morgenen ble brukt til lekselesing, før familien våknet til liv.

På formiddagen gikk jeg en lang tur i sentrum, med lydbok på øret. Ferden gikk fra Skuteviken via Engen til Verftet, før turen gikk videre til Nordnes og tilbake til by`n.
Ettermiddagen ble tilbrakt på balkongen med en særdeles god bok i fanget. Enda litt senere kjørte vi ned til Kverneviken for å ta noen bilder av den gamle og særdeles falleferdige fabrikken  jeg har gått forbi noen ganger når jeg har gått tur.



Har du nytt fin-været i dag eller lest bok, eller kanskje gjort begge deler?


Kverneviken fabrikker
Båter med potensiale ligger klar til denne (?) våren
Så lenge vi styrer unna plastikk så kan gamle, falleferdige ting være ganske fine. Her i Kverneviken er det en fantastisk stemning, med sjøen som går inn i viken, og elven som kommer ned. Langs elven går det en gammel traktorvei, som nå kun er en sti, men som er herlig stemningsfull å vandre på.

Kverneviken var en av de første industristedene i bydelen Åsane i Bergen. Det er her Dalaelven renner ut, en elv som renner i bydelen og kan sees mange steder. Industrilokalet har vært i bruk siden 1841 og har huset både sagbruk, stampemølle, uldvarefabrikk og sildeoljefabrikk. Den siste virksomheten ble lagt ned etter en brann i 1919, og etter det har lokalene bare vært i bruk i liten skala. Sjekk ut Fylkesarkivet for mer informasjon.


Med disse bildene som ble tatt på Nordnes i dag ønsker jeg deg en "god vår"!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar